;
coinex

استخراج معدنی در فضا یک قدم دیگر به واقعیت نزدیک‌تر شد

استخراج معدنی در فضا یک قدم دیگر به واقعیت نزدیک تر شد

شرکت های خصوصی آمریکایی مجاز به استخراج معدنی در فضا و سیارک ها هستند؛ اما در این مورد، هنوز تکلیف کشورهای اروپایی مشخص نیست. شاید نیاز باشد، در این مورد تمهیدات جدیدی در قوانین جاری کشورها و همچنین معاهدات بین المللی (به طور مثال، معاهده فضایی ماورای جو -1962) اندیشیده شود.

لوکزامبورگ (کشوری که دارای تکنولوژی استخراج فضایی است) پیش نویس قانونی را آماده کرده که به موجب آن، شرکت های خصوصی در صورت دریافت مجوز ماموریت و همچنین تبعیت از قوانین بین المللی، امکان بهره برداری از سیارک ها و دیگر اجرام آسمانی نزدیک زمین را خواهند داشت.

بسیاری از کشورهای اروپایی از چنین سطحی از قوانین حمایتی برخوردار نیستند. به همین منظور، بسیاری از شرکت های خصوصی فضایی، لوکزامبورگ را به عنوان مرکز اروپایی خود انتخاب می کنند، چرا که قوانین این کشور در آینده امکان گسترش فعالیت های این شرکت ها را فراهم خواهد کرد.

به نظر می رسد، لوکزامبورگ به صورت جدی در پی اخذ مجوزهای بین المللی و جذب سرمایه گذار است. این کشور در حال حاضر، در حال مذاکره رسمی با حدود 20 شرکت و کارآفرین فضایی از جمله نام های بزرگی همچون دیپ اسپیس و پلانتری ریسورسز است.

شرکت دیپ اسپیس چند ماه قبل اعلام کرده بود، قصد دارد، نخستین ماموریت خود برای فرود بر روی یک سیارک را تا سال 2020 به انجام برساند. پلانتری ریسورسز هم سال گذشته برای این منظور نخستین فضاپیمای آزمایشی خود را از ایستگاه فضایی بین ‌المللی پرتاب کرده بود.

به این ترتیب، از آنجایی که این شرکت ها انتخاب های زیادی در اختیار ندارند، احتمالاً در کوتاه مدت حداقل بعضی از شرکت های بزرگ، سرمایه هایی را در لوکزامبورگ تزریق کنند. البته قابل ذکر است که حتی جاه طلبانه ترین و خوشبنانه ترین برنامه استخراج فضایی تا قبل از سال 2020 انجام نخواهد شد و ممکن است، سودآوری چنین طرحی سال ها زمان ببرد.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر