;
coinex

بازی سبک شبیه سازی | معرفی و بررسی بازی های شبیه ساز مسابقات ورزشی

main

بازی‌های سبک شبیه سازی یکی از گسترده ترین مجموعه سبک های بازیهای کامپیوتری هستند. در این بازی ها سعی شده که از مجموعه فعالیت های روزمره و عادی انسانها استفاده شده و روند بازی را به جلو ببرند. در بازیهای سبک شبیه سازی معمولا بازیکن کنترل شخصیت اصلی بازی را به عهده گرفته و بطور آزادانه آن را کنترل می کند. از زیرمجموعه های این سبک میتوان به سبکهای مدیریتی، نقش آفرینی، ماجرایی  و جنگی اشاره کرد.

تاریخچه بازی های سبک شبیه سازی

اولین بازی که در سبک شبیه سازی در جهان ساخته شد Fortune Builder نام داشت. این بازی توسط شرکت Coleco و در سبک مدیریت استراتژیک در سال 1984 ساخته و به لیست بازی های کنسول بازی ColecoVision اضافه شد. اما عصر بازی های شبیه سازی مدیریتی با ساخت اولین نسخه از سری محبوب بازی های سیمز آغاز شد.

این بازی که سیم سیتی (Sim City) نام داشت در سال 1989 میلادی توسط ویل رایت (Will Wright) ساخته شد. این بازی توسط شرکت Maxis در بازارهای جهانی ارائه شد. این بازی که در سبک مدیریت شهری ساخته شده بود، بر روی پلتفورم های آمیگا (Amga)، کومودور 64 (Commodore 64) و سیستم عامل داس (DOS) شرکت مایکرسافت (Microsoft) قابل اجرا بود. این شروع ساخت بازی های محبوب سمیز مانند سیم لایف (SimLife)، سیم ارث (SimEarth) و سیم سیتی (SimCity) و سیمز (Sims) بود.

زیرشاخه های بازی سبک شبیه سازی ورزشی

بازی های شبیه سازی دارای زیرشاخه های گوناگونی هستند. از جمله آنها میتوان به سبک های مدیریتی ساخت و ساز، شبیه ساز زندگی موجودات زنده، بازی های ماجرایی، بازی های ورزشی، بازی های شبیه ساز رانندگی و بازی های شبیه ساز پرواز اشاره کرد. این بازی ها علاوه بر آنکه به عنوان سرگرمی محسوب می شدند، یکی از بهترین و ساده ترین راه ها برای آموزش مفاهیم علمی نیز بودند. کارآموزان خلبانی می توانستند با استفاده از شبیه ساز های پرواز، شرایط واقعی پرواز را تجربه کنند و بدون هیچ خطری دوره آموزشی خلبانی را بگذرانند. جراحان نیز بدون ترس از آسیب به بافت های بدن موجودات زنده به آموزش این فن به کارآموزان بپردازند.

در این نوشته سعی داریم تا به معرفی و بررسی بازی های شبیه سازی سبک ورزشی بپردازیم.

بازی سبک شبیه سازی ورزشی

این سبک از بازی ها از قدیمی ترین سبک های بازی های کامپیوتری بحساب می آیند. اولین بازی سبک شبیه سازی ورزشی که  ساخته شد بازی Tennis For Two بود. در سال 1958 اولین بازی ورزشی با نام تنیس برای دو نفر! (Tennis For Two) توسط فیزیکدان دانشگاه بروک هون (Brookhaven National Laboratory) مهندس ویلیام هگن باتم (William “Willy” A. Higinbotham) طراحی و اجرا شد. این بازی با زاویه دوربین از کنار یک زمین تنیس ساخته شده بود و قابلیت تعیین شدت و زاویه ضربه ها را نیز داشت که در زمان خود بسیار نوآورانه و جذاب بود.

از دیگر بازی های سبک ورزشی می توان به بازی  Crown Soccer Special اشاره کرد که در سال 1967 میلادی توسط شرکت ژاپنی تایتو (Tatio) به بازار عرضه شد. در سال 1969 شرکت سگا با طراحی و تولید بازی مسابقه ای گرند پری (Grand Prix) پا به عرصه این سبک از بازی های کامپیوتری گذاشت. شرکت Chicago Coin نیز در سال 1969 میلادی بازی مسابقه ای خود با نام Speedway را به بازار عرضه کرد.

 

در سال 1973 میلادی توموهیرو نیشیکادو (Tomohiro Nishikado) با طرحی بازی Soccer به عنوان اولین بازی شبیه ساز ورزشی شناخته شد. در سال 1974 نیز بازی موتورسیکلت سواری Moto-Cross نیز توسط شرکت تایتو به بازار بازی های کامپیوتری وارد شد. شرکت سگا نیز بازی Heavyweight Champ را در سبک مسابقات مشت زنی به بازار ارائه داد.

با پیشرفت تکنولوژی و قویتر شدن پردازنده کامپیوترهای خانگی، گرافیک و هوش مصنوعی این سبک از بازی ها دچار تحول شد. شرکت نامکو (Namco) در سال 1982 میلادی بازی مسابقه ای Pole Position  را طراحی کرد. این بازی که با رنگهای شاد و زنده طراحی شده بود بر روی پلتفرمهای آتاری (Atari) اجرا می شد. شرکت کونامی (Konami – سازنده سری بازیهای PES) با ارائه بازی Track & Field به موفقیت های زیادی دست پیدا کرد. این بازی دارای مجموعه ای از مسابقات ورزشی مختلف بود که در کشور ژاپن با عنوان Hyper Olympic شناخته می شد.

 

بازی های شبیه سازی فوتبال

با آغاز دهه نود میلادی و استفاده از پردازنده های گرافیکی 16 بیتی شکل و شمایل بازی های کامپیوتری تغییر کرد و با ورود نسل چهارم از کنسول های بازیهای کامپیوتری گرافیک بازیها بهبود پیدا کرده و شکل پیچیده تر و زیباتر و واقعی تری بخود گرفتند. بازی فوتبال هم که یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین مسابقات ورزشی جهان بودند به بازی های کامپیوتری راه پیدا کردند. یکی از اولین بازی های ساخته شده در این سبک بازی Pele’s Soccer بود که در سال 1981 میلادی برای کنسول آتاری طراحی شده بود.

بازی Soccer شرکت NES نیز که در سال 1987 به بازارها ارائه شد یکی دیگر از محبوبترین این سبک بازی ها بشمار می آید.  بازی Kick Off نیز اولین بازی بود که با زاویه دوربین از بالا طراحی و به بازار عرضه شد. این بازی که درسال 1989 عرضه شد نسبت به عنوان قبل از خود سریع تر و جذاب تر نیز بود.

شرکت تایتو نیز با ارائه بازی فوتبال Football Champ در سال 1990 به اولین بازی کامپیوتری تبدیل شد که بطور همزمان و در حالت چند نفره اجازه بازی کردن به چهار بازیکن را می داد. این بازی با گرافیک جذاب خود دارای هفت تیم ملی از کشورهای آلمان، برزیل، آرژانتین، ایتالیا، انگلستان، فرانسه ، هلند و اسپانیا بود.

بازی Sensible Soccer نیز اولین تجربه نگارنده در سبک شبیه ساز ورزشی بود. این بازی با داشتن بیش از 160 تیم محصول شرکت Sensible Software کشور انگلستان بود که بر روی پلتفرمهای آمیگا (Amiga) ، کومودو (Commodore) و داس اجرا می شد. کنترل حرکات در این بازی نسبت به نمونه های پیشین بهتر شده بود و هیجان بازی را نیز افزایش داده بود.

در سال 1994 میلادی و ورود پردازنده های با قابلیت اجرا گرافیک های پیچیده سه بعدی، شرکت سگا بازی Virtual Striker را طراحی کرد. این اولین بازی بود که از بافت برای گرافیک فود استفاده می کرد. شرکت EA Sport نیز که از بزرگترین تولید کنندگان بازی های ورزشی بشمار می آید در همین سال بازی جدید خود به نام FIFA را بازار ارائه داد. شرکت کونامی نیز در سال 2000 شروع به تولید سری بازی های Pro Evolution Soccer که با نام PES معروف است، نمود.

از اینجا بود که رقابت بین دو شرکت Konami و EA Sports بر سر تولید بهترین بازی فوتبال در جهان شروع شد. قدرت و رقابت این دو شرکت بقدری زیاد بوده که تقریبا هیچ استودیو بازی سازی دیگری جرات تولید عنوانی برای رقابت با محصولات این دو شرکت را به خود نمی دهد.

در حال حاضر نسخه Pro evolution Soccer 2017 و Fifa 2017 به بازرها عرضه شده که هرکدام طرفداران و مخالفان خاص خود را دارند. در آینده نزدیک به بررسی و مقایسه این دو عنوان بازی شبیه ساز فوتبال خواهیم پرداخت.

 

بازی های شبیه سازی بسکتبال

علاوه بر بازی های فوتبال در سبک شبیه سازی ورزشی، مسابقات بسکتبال، هاکی، بیس بال، فوتبال آمریکایی و گلف و … نیز از طرفداران خاص خود برخوردار هستند. بازی Basketball شرکت تایتو از اولین نمونه های این سبک بازی بود که در سال 1974  ساخته شد.

شرکت های آتاری با بازی Basketball خود در سال 1978 برای کنسول های آتاری، One on One شرکت EA Sports در سال  1983، Double Dribble شرکت  کونامی در سال 1986 و بازی  Pat Riley Basketball شرکت بازی سازی سگا در سال 1990 از پایه گزاران عنوان بازی های بسکتبال بشمار می آیند.

در چند سال اخیر با پیشرفت فوق العاده تکنولوژی و پردازنده های قوی عناوینی همچون سری NBA Live محصول شرکت EA Sports ساخته شده اند که به سختی قابل تفکیک از فیلم واقعی هستند.

 

بازی های شبیه سازی بیسبال

بازی بیسبال نیز اگرچه به اندازی بازی فوتبال از طرفداران حرفه ای برخوردار نیست، اما یک بازی کم طرفدار نیز بحساب نمی آید. از اولین بازی های شبیه ساز ورزشی بیسبال می توان به بازی Tornado Baseball شرکت Midway در سال 1976 اشاره کرد. در سال 1983 نیز شرکت نینتندو (Nintendo) بازی خود با نام Baseball را به بازار عرضه کرد. همانند دیگر بازی های این سبک، این بازی ها هم در دهه 1990 میلادی دچار تغییر زیادی شدند.

در حال حاضر هم عنوان RBI Baseball شرکت (‌MLB Advance Media)  در حال رقابت با MLB 16: The Show شرکت SCEA از زیرمجموعه های شرکت سونی می باشد.

از دیگر بازی های ورزشی این سبک میتوان به بازی های NHL 16 شرکت EA Sport در رشته هاکی، EA Sport UFC شرکت EA Sports در رشته MMA یا هنرهای رزمی تلفیقی , مسابقات مشت زنی، کشتی نمایشی و گلف نیز اشاره کرد. در حال حاضر با توجه به توانایی های شگفت انگیز کنسول های بازی خانگی و کامپیوترهای شخصی، گرافیک این بازی ها بقدری پیشرفت کرده که تشخیص بازی واقعی از بازی کامپیوتری را بسیار سخت نموده است.

بازیهای سبک مسابقه هم از دیگر زیرشاخه بازی های شبیه سازی ورزشی بوده که به دلیل گستردگی و تعدد عناوین منتشر شده نیاز به نوشته ای جداگانه دارد که در آینده نزدیک به معرفی و بررسی آن خواهیم پرداخت.

منبع:

تکرا

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    بسیار عالی بود.مرسی.به خاطرات دور و اواسط دهه نود رفتم با مطلبتون.دنیای بازیای ورزشی با توسعه هوش مصنوعی قدرت عجیبی گرفته.بعد از مدت ها پی اس 16 بازی می کردم از هوش مصنوعی داور شگفت زده شدم!

    پاسخ

    با تشکر از شما دوست عزیز. امیدواریم با ادامه این دست مقالات بتوانیم خاطرات خوش دوران کودکی و نوجوانیمان را با هم تقسیم کنیم.

    پاسخ