;
coinex

برنامه بازاریابی چیست؟ 6 مرحله مهم و اساسی ایجاد آن

برنامه بازاریابی چیست؟ 6 مرحله مهم و اساسی ایجاد آن

یکی از نکات بسیار مهم در امر بازاریابی داشتن یک برنامه یا طرح بازاریابی کارآمد است. برنامه بازاریابی که به انگلیسی Marketing plan گفته می شود، به شدت فرآیند بازاریابی را هدفمند کرده و موجب می شود تا شما در مسیر صحیحی اقدام  کنید. دستیابی به اهداف مورد نظرتان با طراحی یک برنامه بازاریابی ساده تر خواهد بود. در این مقاله اطلاعاتی درباره برنامه بازاریابی یا Marketing plan و 6 مرحله مهم و اساسی ایجاد آن را برای شما شرح می دهیم. با تکرا همراه باشید.

مراحل ایجاد برنامه بازاریابی یا Marketing plan

1. جمع آوری اطلاعات

در واقع در مرحله نخست باید ببینیم شما چه دارید؟ جمع آوری اطلاعات تنها به معنای اعداد و ارقام نیست بلکه هر چیز کوچکی که مهم است، اطلاعات محسوب می شود، مانند: ایده ها، حالات ذهن، احساسات، خیالات و تصمیم ها.

2. تحلیل و بررسی

در مرحله دوم باید پاسخ این سوال را بیابید که: شما کجا هستید؟ برای یافتن جواب این سوال باید تجزیه تحلیل کنید. حال که شما اطلاعات را از مرحله نخست در اختیار دارید باید آن ها را با جزئیات، مورد تحلیل و بررسی قرار دهید و به دنبال نقاط ضعف و قوت آن بگردید. شما باید هدفمند و انتقاد پذیر باشید.

3. طرح و نقشه

در مرحله سوم باید مشخص کنید که شما چه می خواهید؟ برای آن که دقیق متوجه شوید که هدفتان چیست و در پی چه هستید باید از همه هوش و ذکاوت و دانش‌تان استفاده کنید. طوفان فکری، جریان کاری، بررسی نقاط ، اهداف و … در این زمان است که می توانید طرح و نقشه خود را ایجاد کنید.

4. کار و عملیات

در مرحله چهارم که بسیار هم مهم است، پس از پشت سرگذاشتن سه مرحله قبل باید این سوال را خود بپرسید که شما باید چه کار کنید؟ ارتباط و هماهنگی میان همه قسمت ها ضروری است. همه باید کار کنند اما لزوما نباید بیش از اندازه کار کنید، تنها باید هوشمندانه کار کنید.

5. کنترل

این مرحله نقش مهمی در موفقیت برنامه بازاربابی بر عهده دارد، چرا که باید نظارت و کنترل وجود داشته باشد تا مطمئن باشید که در مسیر صحیح پیش می روید.

آیا در مسیر درستی هستید؟ زمانی که این سوال پیش آمد به اطراف خود نگاه کنید و ببینید که آیا همه شما در همان جهت قرار دارید؟ اشتباهات اجتناب ناپذیر است، اما اصلاح اشتباهات الزامی است!

6. نتیجه

آخرین مرحله، مرحله نتیجه گیریست و در حقیقت پاسخ به این سوال که شما چه به دست آورده اید؟ می توانید اشتباه کنید اما نباید سقوط کنید. در این صورت به مرحله یک برگردید، و شروع کار را به طرح بعدی بسپارید.

.

منبع: visual

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر