;
coinex

عکس های خیره کننده فضاپیمای داون از سیاره کوتوله سرس

عکس های خیره کننده فضاپیمای داون از سیاه کوتوله سرس

فضاپیمای داون (Dawn) ناسا، عکس های خیره کننده جدیدی از سیاره کوتوله سرس ثبت کرده است. در یکی از این عکس ها، ناحیه روشن مرکزی دهانه بزرگ اکانتور به خوبی مشخص است. دهانه اکانتور 92 کیلومتر عرض و 4 کیلومتر عمق دارد. به این ترتیب این دهانه، 77 برابر بزرگتر از دهانه بارینگر در آریزونا، آمریکا است. فضاپیمای داون این عکس ها را اوایل ماه اکتبر ثبت کرده که در آن زمان در فاصله 1480 کیلومتری بالای سطح کوتوله سرس بوده است.

دانشمندان سیاره ای تصور می کنند، این نقاط روشن ممکن است، از مواد شوری نشات گرفته باشند که در طول فعالیت های زمین شناختی این سیاره به سطح سرس آمده اند.

مدار جدید فضاپیمای داون در فاصله 7242 کیلومتری کوتوله سرس خواهد بود. ناسا این فضاپیما را به ارتفاعات بالاتر می فرستد تا امکان به کار بردن سنجش های بیشتری را داشته باشد.

این کاوشگر از آشکارساز اشعه گاما و نوترون (GRaND) خود برای اندازه‌گیری ترکیب عناصر تشکیل‌ دهنده سرس بهره می‌ برد. این ابزار پیش ‌از این، مقادیری هیدروژن غلیظ در نزدیکی قطب این سیاره را کشف کرده بود که نشان‌ دهنده وجود هیدروژن فشرده است و امکان حضور یخ را در این سیاره به اثبات می ‌رساند.

در یکی از این عکس ها، ناحیه روشن مرکزی دهانه بزرگ اکانتور به خوبی مشخص است. دهانه اکانتور 92 کیلومتر عرض، و 2. 4 کیلومتر عمق دارد.

فضاپیمای داون از 4 نوامبر در حال حرکت به سوی مدار جدید خود است، در حالی که ماموریت اصلی این فضاپیما از ماه ژوئیه پایان رسیده بود، اما ناسا با توجه به کارایی بالای داون، ماموریت این فضاپیما را تمدید کرده است.

فضاپیمای داون ناسا در سال 2007 به فضا فرستاده شد، و برای اولین بار، ماه جولای 2011 به مدار سیاره کوتوله وستا رسیده بود. این فضاپیما در سپتامبر 2012 مدار وستا را ترک کرد و به سمت مدار سیاره کوتوله سرس رفت، جایی که در ماه مارس 2015 به آن رسیده بود.

.

منبع: space 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر