;
coinex

کشف ابرخوشه ولا ؛ ابر خوشه ای که در پشت کهکشان راه شیری مخفی شده بود

کشف ابرخوشه ولا ؛ ابر خوشه ای که در پشت کهکشان راه شیری مخفی شده بود

ستاره شناسان مجموعه عظیمی از کهکشان ها، ابرخوشه ولا (Vela) را کشف کرده اند که پشت کهکشان راه شیری پنهان شده و 800 میلیون سال نوری با ما فاصله دارند.

ابرخوشه ها بزرگترین و عظیم ترین ساختارهای کیهانی شناخته شده در جهان هستند. این ابرخوشه ها می توانند، تا صدها میلیون سال نوری امتداد داشته باشند. معروف ترین انها ابرخوشه شپلی نام دارد، که تصور می شود، در نوع خود بزرگ ترین ابرخوشه باشد. شپلی حدود 650 میلیون سال نوری با ما فاصله دارد.

حال ستاره شناسان از کشف ابر خوشه ای دیگر خبر می دهند، به نظر می رسد، ابرهای گازی و گرد و غبارهای موجود در کهکشان ما، مانع مشاهده این ابرخوشه شده باشند. ستاره شناسان می گویند، موفق به مشاهده هشت خوشه جدید در صورت فلکی بادبان (ولا) شده اند.

اما با این وجود ستاره شناسان هنوز از یافته های خود اطمینان ندارند، آنها می گویند که امکان دارد ابر خوشه ولا بخشی از ابرساختار کیهانی بزرگ تری باشد.

به گفته چایونگ چون، محققی از بخش فیزیک فرازمینی موسسه ماکس پلانک: “ما اکنون نشانه های خوبی داریم که ابرخوشه ولا در شبکه بزرگتری از رشته های کیهانی که خوشه هایی را به دنبالش می کشد، جای گرفته است.”

این مطالعه در شماره ماه جاری نشریه انجمن سلطنتی اخترشناسان بریتانیا منتشر شده است.

ابر خوشه ولا

.

منبع: cosmosmagazine

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر