;
coinex

سیمان، مجرم بزرگ گرمایش زمین یا خورنده دی اکسید کربن هوا؟

سیمان، مجرم بزرگ گرمایش زمین یا خورنده دی اکسید کربن هوا؟

سیمان که پایه و اساس تمدن مدرن است، یکی از بزرگ ترین مجرمان گرمایش زمین محسوب می شود و تولید حدود 5 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای زیر سر آن است. حالا دانشمندان امریکایی، بریتانیایی و چینی ادعا می کنند که این  ماده، ذاتا باعث تغییرات اقلیمی نیست. در واقع، سیمان خودش می تواند دی اکسید کربن را هم جذب کند.

دلیل اینکه اعتقاد بر آن است که سیمان هوا را آلوده می کند، نحوه تولید آن است. با صرف گرمای بسیار بالا (حدود 2800 درجه فارنهایت) و میزان زیادی سوخت فسیلی، سنگ آهک تبدیل به سیمان می شود. البته دی اکسید کربن در زمان تبدیل سنگ آهک به آهک نیز تولید می شود ،یعنی ماده ای که خودش ماده اولیه اصلی سیمان است و باعث ایجاد مقدار زیادتری مشتقات کربنی در هوا می شود.

برآورد می شود که بین سال های 1930تا 2013، حدود 76 میلیارد تن سیمان تولید شده که باعث ایجاد 2/38 هزار میلیارد تن دی اکسید کربن شده است. میزان زیاد کربن در فرآیند کربن دهی سیمان صرف می شود. سیمان در معرض دی اکسید کربن قرار می گیرد تا منافذ آن پر شده و استحکام آن افزایش یابد.

پژوهشگران دانشگاه ایست آنگلیا به سرپرستی پرفسور دابو گوان (Dubo Guan)، از داده هایی درباره تغییر و تحول مواد متشکل سیمان طی دوره حیات، تخریب و دورریز آن استفاده کرده، همچنین از داده های جدید از پیمایش های میدانی در چین بهره بردند و مدلی برای جذب دی اکسید کربن در سطح جهانی بین سال های 1930 تا 2013 به دست دادند. آنها کشف کردند که 4/5 هزار میلیارد تن یعنی 43 درصد از گازهای گلخانه ای ایجاد شده طی تبدیل سنگ آهن، مجددا جذب سیمان می شود.

به علاوه، انباشتن بلوک های سیمانی و همچنین سازه های تخریب شده، در رسوب کربن موثر بوده است. به طور متوسط، بین سال های 2000 تا 2013، مواد سیمانی تولید شده طی 5 تا 10 سال پیش، حدود 14 تا 25 درصد از گازهای گلخانه ای را جذب کردند. پس بر خلاف باور موجود، تولید سیمان آن قدر هم در گرمایش زمین چندان موثر نبوده و  وارد چرخه زیستی جدیدی می گردد.

.

منبع: NewAtlas

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر