;
coinex

اکثر دانش آموزان قادر به تشخیص محتوای حمایتی و تبلیغاتی از اخبار واقعی نیستند

دانش آموزان قادر به تشخیص محتوای حمایتی و تبلیغاتی از اخبار واقعی نیستند

اکثر دانش آموزان قادر به تشخیص محتوای حمایتی و تبلیغاتی از اخبار واقعی نیستند.

با توجه به مطالعات و تحقیقات دانگشاه استنفورد، اکثر دانش آموزان قادر به تشخیص اخبار و مقالات واقعی از محتواهای حمایتی اینترنتی نیستند. این موضوع نگرانی‌ها را درباره استفاده زیاد جوانان و نوجوانان از رسانه‌های آنلاین و فضای مجازی را افزایش می‌دهد. با استناد به گزارش ‌های وال استریت ژورنال، مطالعه، عمده‌ترین استفاده افراد جوان از رسانه‌های اینترنتی است که این موضوع بر نتیجه بررسی 7804 دانش آموز و دانشجو در مدرسه و دانشگاه بوده است.

با توجه به نتایج تحقیقات، 82 درصد از دانش آموزان نمی‌توانند تفاوت بین یک پست حمایتی و یک مقاله خبری واقعی را در یک وب سایت تشخیص دهند. نزدیک به 70 درصد از دانش آموزان مقطع دبیرستان بر این باورند که برای مثال در پستی با محتوای مقاله امور حمایت مالی که توسط یک مدیرعامل بانک نوشته شده است، نیازی به شک و بی اعتمادی به آن نیست و آن‌ها کاملا قابل باورند، همچنین با توجه به گزارش‌ های ژورنال، تعداد زیادی از دانش آموزان اعتبار یک پست را پرداختن به جزئیات در آن و یا اندازه عکس‌های درج شده در پست می‌دانند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موجب به وجود آمدن بحث‌ هایی مبنی بر اینکه فیسبوک و دیگر سایت‌های کمپانی‌ها، اخبار جعلی را نشر می‌کنند و باعث انتشار بیشتر اطلاعات غلط و در پی آن تصمیم گیری اشتباه در رای دادن می‌شوند. به گفته مارک زاکربرگ مدیرعامل کمپانی فیس بوک، آن‌ها در حال کار بر روی سیستمی برای محدود کردن گسترش اطلاعات غلط هستند، همچنین گوگل نیز قصد دارد تا سایت‌ هایی که اخبار جعلی نشر می‌دهند را از شبکه تبلیغاتی خود مسدود کند.

اما تحقیقات استنفورد نشان می‌دهد که دانش آموزان هنوز هم در حال تلاش برای ارزیابی اعتبار منابع اینترنتی هستند؛ اما با وجود تعداد زیاد پست‌ های حمایتی و تبلیغی که شامل اطلاعات غلط هستند به نوعی غربال و جدا کردن آن‌ها دشوار است.

با توجه به گزارش‌ های ژورنال، مدارس دوره‌هایی برای بالا بردن سواد رسانه‌ای دانش آموزان را آغاز کرده‌اند؛ اما برای آموزش روش‌های پایه‌ای تحقیق نیز از افراد متخصص کمی برخوردارند. سم وینبرگ، استاد و نویسنده دانشگاه استنفورد در گفت و گوی خود با ژورنال به این موضوع اشاره کرده است که دانشجویان و دانش آموزان نیازمند یادگیری بررسی اعتبار و مشروعیت سایت‌ها با استفاده از منابع دیگر هستند وهمچنین باید توجه داشته باشند که همیشه رتبه بالای یک سایت در گوگل، دلیل بر درستی و صحت محتوا و مطالب سایت نیست.

.

منبع : theverge

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر