;
coinex

آزمایش موفقیت آمیز دوربین ها و ابزارهای مدارگرد پیگیری گاز مریخ

آزمایش موفقیت آمیز دوربین ها و ابزارهای مدارگرد پیگیری گاز مریخ

ماموریت اگزوماس شاید کاوشگر شیاپارلی را از دست داده باشد اما ماموریت اصلیش هنوز شکست نخورده، چراکه مدارگرد پیگیری گاز (TGO) اگزومارس به خوبی کار می کند. این کاوشگر از 20 تا 28 نوامبر طی دو مدارگردی ابزارها و دوربین هایش را آزمایش کرده است.

از آن جایی که هدف اصلی مدارگرد پیگیری گاز نظارت بر گازهای نادر موجود (از جمله متان، بخار آب، اکسید نیتروژن و استیلین) در مریخ است، ابزار جوی این کاوشگر در طول اجرای آزمایش دی اکسید کربن موجود در جو سیاره سرخ را مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد داد و در همین حال، ابزار دیگر مدارگرد به دنبال کشف بخار آب در جو مریخ خواهد بود. آژانس فضایی اروپا تایید کرده، هر دوی این ابزارها به خوبی قادر به انجام وظیفه خود هستند.

آژانس فضایی اروپا همچنین ردیاب نوترون، فِرند را هم فعال کرده است. فرند می تواند ترکیب لایه های سطح مریخ را شناسایی کند. همچنین کاوشگر از سیستم تصویربرداری خود در طول گذر نزدیک خود در تاریخ 22 نوامبر که به ارتفاع حدود 234 کیلومتری سطح سیاره سرخ می رسد، بهره برده است.

البته مدارگرد ردیابی گاز در آینده با توجه به قرار گرفتن در فاصله مداری نزدیک تر، امکان ثبت عکس های بهتری را خواهد داشت. با این حال، این 11 عکس اولیه که مدارگرد در طول گذر نزدیک خود گرفته، امکان بهبود نرم افزارها و کیفیت عکس های ثبت شده مدارگرد را فراهم کرده است.

به گفته هاکان سودهم، دانشمندی از تیم مدارگرد ردیابی گاز:

ما بسیار خوشحال و مفتخریم که تمام ابزارها در محیط مریخ به خوبی کار می کنند، این پیش نمایش فوق العاده ای برای آینده، زمانی که واقعا در پایان سال شروع به جمع آوری داده ها کنیم، است.

.

منبع: engadget

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر