;
coinex

مقایسه کیا اپتیما 2014 و هیوندای سوناتا 2014 ، دو سدان سایز متوسط موجود در بازار

مقایسه هیوندای سوناتا 2014 و کیا اپتیما 2014

اگر شما از علاقمندان به خرید خودروهای سدان سایز متوسط باشید، میدانید که خودرو کیا اپتیما (Kia Optima) به نوعی برادر دو قلوی خودروی هیوندای سوناتا (Hyundai Sonata) بحساب می آید. این بدین معنی است که این دو خودرو، جدا از طراحی ظاهری متفاوت خود از پیشرانه و موتور، سیستم انتقال قدرت و سیستم تعلیق یکسانی استفاده می کنند.

اما پرسش اصلی این است : تفاوت های این دو خودرو در چه چیزی بوده و چه نکاتی باعث برتری هر کدام از این خودروها نسبت به گونه دیگر می گردد؟ در این نوشته برای رسیدن به پاسخ پرسش مطرح شده به معرفی و بررسی جز به جز تفاوت های این دو خودروی کره ای می پردازیم.

طراحی خارجی و بدنه

اولین چیزی که موجب تفاوت کیا اپتیما 2014 و هیوندای سوناتا 2014 می گردد، طراحی بدنه متفاوت این دو خودرو است. هیوندای سوناتا مدل 2014 با استفاده از خطوط منحنی رو به پایین، شمایل کلی خودرو را متمایل به زمین نموده و نمای خودرو های سدان لوکس را دارد. اما کیا اپتیما 2014 اسپرت تر و تهاجمی تر طراحی شده و حالت هجومی بیشتری دارد.

در واقع جدا از پلتفرم یکسان، این دو خودرو دو گونه کاملا متفاوت از هم بوده و بازار هدف هیوندای سوناتا مشتریانی هستند که به دنبال یک سدان متوسط با خطوط نرم طراحی به همراه استفاده از اندکی چاشنی تجمل هستند. در صورتیکه طرفداران کیا اپتیما کسانی هستند که بدنبال خودرویی با قابلیت های اسپرتی در کلاس سدان سایز متوسط می گردند.

 

طراحی داخلی و کابین

شباهت های طراحی در داخلی کابین این دو خودرو بیشتر از شباهت آنها در طراحی است. طراحی ادوات کنسول میانی در کیا اپتیما 2014 اندکی به سمت راننده چرخیده تا دسترسی وی به تنظیمات آن ساده تر باشد. همین چرخش اندک باعث شده که حس اسپرت بودن بیشتری برای راننده بوجود آید. در هیوندای سوناتا 2014 با توجه به تخت بودن این قسمت علاوه بر دسترسی ساده تر راننده، امکان کنترل آن توسط سرنشینی کناری نیز فراهم آمده است.

اما در مجموع هر دوی این خودروها از ادوات مشترکی استفاده می کنند. این شباهت در بعضی قسمت ها به حدی است که شکل و کاربرد کلیدهای کوچک کنترل کننده نیز یکسان و مشابه همدیگر است.  فضای بار و مسافر این دو خودو نیز مشابه هم بوده و مجموعه امکانات دو خودرو نیز یکسان است.

 

قابلیت های فنی

موتورهایی که در در موتور این دو خودرو وجود دارند نیز بسیار شبیه به هم هستند. هر دوی این خودروها دیفرانسیل جلو بوده و از موتور یکسان 2.4 لیتری 4 سیلندر استفاده می کنند. این موتور توانایی تولید 190 اسب بخار نیرو را دارد. موتور دیگری که برای این دو برادر دوقلو درنظر گرفته شده، یک موتور 2 لیتری مجهز به توربوشارژر بوده که توانایی تولید 274 اسب بخار  را دارد.

هردوی این خودروها نیز قابلیت استفاده از موتور هیبریدی را دارند. این موتور 4 سیلندر که توانایی تولید 199 اسب بخار نیرو را دارد، مصرفی معادل 35 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری و 39 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی را دارد.

جعبه دنده استفاده شده در تمامی مدل های این دو خودرو نیز یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بوده که نیروی تولید را به چرخ های جلو منتقل می کند. در مجموع در مقایسه توانایی فنی این دو خودرو باید گفت، کیا اپتیما 2014 و هیوندای سوناتا 2014 در واقع یک خودرو بوده و قابلیت های فنی آنها نیز مشابه همدیگر است.

 

امکانات و تجهیزات

همنطور که انتظار می رود، کیا اپتیما 2014 و هیوندای سوناتا 2014 از ابزار و تجهیزات تقریبا یکسانی استفاده می کنند. تنها تفاوت اساسی امکانات این دو خودرو در نامگذاری سیستم چند رسانه این ای دو است. این سیستم در اپتیما UVO نام دارد و به سیستم چند رسانه ای سوناتا  Blue Link طلاق می گردد.
در مدل های پایه این دو خودرو (LX در اپتیما و GLS در سوناتا) امکانات پایه ای نظیر ورود بدون کلید (Keyless)، رینگ های آلمینیومی و رابط کاربری با قابلیت اتصال توسط پورت های USB و iPod و سیستم ازتباطی بلوتوث (Bluetooth) وجود دارد. در مدل های بالاتر این دو خودرو، کیا اپتیما 2014 و هیوندای سوناتا 2014  به دوربین کمکی عقب نیز مجهز شده اند و صندلی راننده نیز مجهز به کنترل الکتریکی شده است.

در مدل های اسپرت این دو خودرو که در کیا اپتیما با کد SX و در هیوندای سوناتا با کد SE مشخص شده اند، رینگ های آلیاژی 18 اینچ، سیستم فنر بندی اسپرت و خروجی اگزوز دوبل نیز به این امکانات اضافه می گردند. وقتی که به بحث گزینه های انتخابی (Options) می رسیم، بار دیگر این دو خودرو شباهت های خود را به نمایش می گذارند. هر دو این خودروها قابلیت استفاده از تجهیزاتی مانند رینگ های آلیاژی 17 اینچ، سانروف پانوراما، سیستم روشن/خاموش موتور با استفاده از دکمه ، جراغهای جلوی مجهز به لامپ های زنون را نیز دارند.

در مجموع ادوات استفاده شده در این دو خودرو نیز یکسان بوده و فقط کیا اپتیما 2014 اندکی قابلیت های اسپرت بیشتری را نسبت به هیوندای سوناتا 2014 ارائه می نماید.

تکنولوژی

با توجه به این نگته که این دو خودرو از تجهیزاتی مشابه که در سال 2011 تولید شده استفاده می کنند باید اعتراف کرد که تکنولوژی مورد استفاده در آنها هنوز هم قدیمی نشده و امکانات زیادی را به راننده و سرنشینان ارائه می کند. به عنوان مثال هردو این خودروها از سیستم هشدار ترافیک در بخش عقبی خودرو، سیستم تشخیص نقاط کور و سقف پانوراما استفاده می کنند. هردو این خودرو ها نیز مجهز به صفحه نمایشگر 8 اینچی لمسی هستند.

در مجموع در این زمنیه هم کیا اپتیما و هیوندای سوناتا تفاوت چشمگیری با همدیگر نداشته و دو خودروی یکسان بحساب می آیند.

 

ایمنی

هم مدل کیا اپتیما 2014 و هم هیوندای سوناتا 2014 از امکانات امنیتی و کمکی زیادی استفاده می کنند. چراغ های جلویی مجهز با لامپ های زنون و سیستم تشخیص نقاط کور از جمله این امکانات هستند.

هرچند تعدادی از سیستم های کمکی در این دو خودرو وجود ندارند اما وجود سامانه هایی مانند سیستم هشدار برخورد در جلوی خودرو، سیستم کنترل سرعت تطبیقی و شیشه پاک کن های اتوماتیک، ایمنی لازم را در این دو خودرو به راننده و سرنشینان می دهد.

سخن آخر

با وجودی که این دو خودرو در نگاه اول بسیار متفاوت بنظر می رسند، اما بررسی ها دقیق ما نشان داد این دو خودرو بیش ار آنچه در ظاهر این دو خودرو دیده میشود، بهم شباهت دارند. تجهیزات جانبی، امکانات مدل های پایه و قبلیت های فنی و کابین دو خودرو برتری خاصی نسبت به همدیگر ندارند.

موتور های قابل استفاده بر روی این دو خودرو نیز یکسان بوده و از شاسی ، سیستم تعلیق و پلتفرم کلی یکسانی نیز سود می برند. در مجموع تنها نقطه تمایز این دو خودرو در نمای ظاهری آنها بوده و خریداران می توانند خودرویی که به نظر آنها زیبا تر بوده را انتخاب و از توانایی های فنی و امکانات آن لذت کافی را ببرند.

منبع:

Auto Trader

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر