;
coinex

نخستین عکس گذر نزدیک فضاپیمای کاسینی از حلقه های زحل

نخستین عکس گذر نزدیک فضاپیمای کاسینی از حلقه های زحل

تیم علمی کاسینی عکس های جدید فضاپیمای کاسینی را منتشر کردند. فضاپیمای کاسینی این عکس ها را در نخستین گذر نزدیک خود از حلقه های زحل ثبت کرده است. قرار است کاسینی تا پایان ماموریت خود 20 گذر نزدیک از حلقه های زحل داشته باشد.

عکسی که مشاهده می کنید، گردبادی در قطب شمال زحل را نشان می دهد. در واقع توفان های قطب سیاره شباهت زیادی به گردابی دارند که در حال فرو رفتن در اعماق گازی سیاره است.

 نخستین عکس گذر نزدیک کاسینی از حلقه های زحل

البته تمرکز گذر نزدیک کاسینی روی عکسبرداری از این ناحیه نبوده، بلکه فضاپیمای کاسینی این عکس را روز 4 دسامبر (14 آذر)، سه روز پیش از گذرنزدیک خود و از ارتفاع کم ثبت کرده است. قرار است کاسینی در طول گذرهای نزدیک آینده، عکس های با کیفیت تری از حلقه های زحل به ثبت برساند.

گفتنی است، کاسینی به پایان ماموریت های دوازده ساله اش رسیده است. فضاپیمای کاسینی ناسا از سال 2004 تاکنون تصاویر جذاب و همچنین نمونه هایی از زحل و اجرام فضایی پیرامونش جمع آوری کرده بود. حال این فضاپیما به مرحله نهایی ماموریت خود رسیده است.

کاسینی از 30 نوامبر (10 آذر) تا 22 آوریل (2 اردیبهشت) سال آینده، در مدار قطب های زحل قرار خواهد گرفت و هر هفت روز یک بار بین حلقه های خارجی این سیاره شیرجه خواهد رفت، به این ترتیب کاسینی تا پایان ماموریت خود بیست بار مانور خواهد داشت.

کاسینی در ماموریت نهایی خود برای نخستین بار نواحی ناشناخته حلقه های زحل را رصد خواهد کرد. در این ناحیه مجموعه ای از قمرهای کوچک در نزدیکی لبه های بیرونی سیاره گردش می کنند.

علاوه بر این، کاسینی به بررسی پروانه های مرموزی که در نزدیکی حلقه های اصلی زحل کشف شده اند، ادامه خواهد داد و عکس های با وضوح بالایی را از جزئیات ساختاری این نواحی ثبت خواهد کرد. وجود این پروانه ها به معنی حضور ماهکی (قمر کوچک) در نزدیکی زحل است.

کاسینی ماه آوریل برای سقوط به جو زحل آماده خواهد شد، و در ماه سپتامبر با شیرجه به جو زحل به ماموریت خود پایان خواهد داد. ناسا این فضاپیما را در 15 اکتبر 1997 به فضا فرستاده بود.

.

منبع: behindtheblack

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر