;
coinex

جیم موریسون ، ستاره ای پر فروغ که توانایی های خود را در دردهایش یافت

جیم موریسون ، خواننده، آهنگساز و ترانه سرای گروه راک آمریکایی د دورز (The Doors) بود که تاثیر بسیاری بر موسیقی راک گذاشت. در این نوشته مروری خواهیم داشت بر بهترین آثار و زندگینامه این هنرمند آمریکایی.

بدون شک گروه موسیقی The Doors به رهبری جیم موریسون (Jim Morrison) یکی از موفق ترین و تاثیرگذارترین گروه های سبک موسیقی راک (Rock) در جهان است. این گروه در سال 1967 میلادی در شهر لس آنجلس ایالت کالیفورنیا ایالات متحده آمریکا تشکیل شد. اعضای آن جان دنسمور (John Densmore) نوازنده درامز، رابی کریگر (Robby Krieger) نوازنده گیتار، ری مانزارک (Ray Manzarek) نوازنده کیبورد بودند. جیم موریسون نیز علاوه بر خوانندگی، وظیفه نوشتن اشعار، آهنگسازی، نواختن ساز هارمونیکا (Harmonica) و سینی سایزر را نیز بر عهده داشت.

این گروه در طی فعالیت کوتاه 8 ساله خود به یکی از بزرگترین و موفق ترین گروه های موسیقی در تمام اعصار تبدیل شد. این گروه در سال 1993 وارد تالار مشاهیر راک اند رول (Rock & Roll Hall of Fame) شد.

این گروه توسط کانال VH1 آمریکا به عنوان رده 32 گروه های موسیقی برتر راک تمام دوران ها انتخاب شد. ترانه Light My Fire این گروه نیز به عنوان هفتمین ترانه برتر سبک راک در تمام دوران ها انتخاب شد. در سال 2004 نیز مجله معتبر رولینگ استون (Rolling Stone) این گروه را به عنوان چهل و یکمین گروه موسیقی تمام دوران ها معرفی کرد. در سال 2007 نیز این گروه موفق به دریافت یک ستاره در Hollywood Walk of Fame شد. در همین سال جایزه یک عمر دستاورد هنری (Life Time Achievement) به این گروه اعطا شد.

گروه The Doors در مجموع مابین سال های 1967 تا 1978 ، 9 آلبوم استودیویی منتشر نمود. تمامی این آلبوم ها پس از انتشار به پرفروش ترین های دوران خود تبدیل شدند و عناوین پلاتینوم را به خود اختصاص دادند. این گروه در مجموع 33 میلیون نسخه در آلبوم های خود را در کشور آمریکا فروخته و با نزدیک به 100 میلیون نسخه فروش در بین پر فروش ترین گروه های موسیقی در تمامی سبکهای موسیقی در کنار بزرگانی چون متالیکا (Metallica)، جانی کش (Johnny Cash)، کارلوس سانتانا (Carlos Santana)، بیتلز (Beatles)، مایکل جکسون (Michael Jackson)، پینک فلوید (Pink Floyd) و الویس پریسلی (Elvis Presley) قرار گرفته است.

جیم موریسون

جیمز داگلاس موریسون (James Douglas Morrison) در روز هشتم دسامبر سال 1943 میلادی در فلوریدای آمریکا به دنیا آمد. وی فرزند جورج استفان موریسون (George Stephan Morrison) از افسران عالی رتبه نیروی دریایی ایالات متحده و کلارا ویرجینیا (Clara Virginia) بود. جیم اصلیتی اسکاتلندی – ایرلند داشت. با توجه به شغل پدر، خانواده موریسون معمولا بیش از چند سال در یک منطقه باقی نمی ماندند. بخشی از دوران کودکی وی در سن دیگو سپری شد. در سال 1952 میلادی خانواده به گینکس ویل (Kingsville) ایالت تگزاس (Texas) منتقل شدند.

جیم موریسون در آنجا به مدرسه ابتدایی گینکس ویل رفت. مقصد بعدی خانواده شهر آلباکرک (Albuquerque) ایالت نیومکزیکو (New Mexico) نقل مکان نمودند. وی در سال 1961 از مدرسه الکساندرایا (Alexandria) ایالت ویرجینیا (Virginia) فارغ التحصیل شد.

جیم موریسون تحت تاثیر عقاید فیلسوف بزرگ فردریک نیچه (Friedrich Nietzsche) قرار داشت. این علاقه بعد ها در شعر ها و ترانه های او نیز نمایان شد. در سال 1954 جیم موریسون به دانشگاه کالیفورنیا رفت و در رشته فیلمسازی به تحصیل پرداخت. او در مدتی که در دانشگاه UCLA مشغول به تحصیل بود، چندین فیلم کوتاه نیز ساخت. در سال 1965 میلادی بعد از دریافت مدرک کارشناسی خود از دانشگاه UCLA در رشته فیلمسازی، سبک زندگی کولی واری را برای خود انتخاب نمود و در پشت بام  ساختمان یکی از دوستان خود در دانشگاه ساکن شد.

شکل گیری گروه The Doors

در تابستان سال 1952 وی به همراه یکی از هم دانشگاهیان خود به نام ری مانزارک، اولین گروه موسیقی خود را تاسیس نمود. ری به شدت تحت تاثیر اشعار جیم قرار گرفته و آنها را مناسب برای اجرا در سبک راک می دانست. به زودی دو عضو دیگر هم به نام های رابی کریگر و جان دنسمور نیز به گروه اضافه شدند و گروه The Doors اولین آلبوم استودیویی خود را در سال 1967 ارائه داد.

با وجود اینکه جیم موریسون به عنوان ترانه سرای اصلی گروه شناخته می شد، رابی کریگر نیز مهارتی در این کار داشت و ترانه هایی مانند Light My Fire و Love Her Madly از نتایج همکاری وی با جیم موریسون است. سبک آهنگسازی جیم نیز منحصر بفرد بود. وی آهنگ های خود را بدون استفاده از ساز و تنها با اجرای ملودی ها توسط دهان می ساخت و بقیه اعضای گروه ریتم ها و آکوردها و فضای سازی های لازم را به آن اضافه می کردند.

در سال 1967 تراته Light My Fire گروه به مدت 3 هفته در صدر پرفروش های موسیقی بیلبورد (Billboard) قرار گرفت. از این پس The Doors به عنوان یک گروه موفق و پیشرو شناخته شد و تمامی آلبوم های آن به پرفروش ترین ها و محبوب ترین ها تبدیل شدند.

زندگی شخصی و مرگ

جیم در سال 1971 میلادی به شهر پاریس رفت و به دوست و همکار قدیمی خود پملا کورسان (Pamela Courson) ملحق شد. وی به مواد مخدری مانند LSD و هروئین و الکل اعتیاد پیدا کرده بود. ظاهر وی نیز در این دوران تغییر کرده بود. او صورت خود را اصلاح نموده و مقدار زیادی هم ورن کم کرده بود.

در روز سوم جولای سال 1971، در سن 27 سالگی درگذشت. وی در حالیکه در وان حمام خود در آپارتمان پاریس خود درگذشته بود، توسط پملا گورسان پیدا شد. دلیل اصلی و رسمی مرگ وی سکته قلبی اعلام شد. جسد وی مورد کالبد شکافی قرار نگرفت و این مساله موجب بوحود آمدن شبهات بسیاری در مورد مرگ این ستاره شد. پملا کورسان عقیده داشت که مرگ وی بر اثر اوردوز اتفاقی هروئین و مصرف کوکائین بوده اما بسیاری عقیده داشتند که جیم توسط خود پملا کورسان به قتل رسیده است یا موجب مرگ وی شده است.

پیکر وی در قبرستان پرلاشه (Père Lachaise Cemetery) شهر پاریس که بسیاری از هنرمندان نیز از جمله صادق هدایت (نویسنده نابغه و پیشرو ایران) و اسکار وایلد (Oscar Wilde) نویسنده شهیر ایرلندی در آن آرمیده اند، دفن شد. مراسم وی نیز بسیار کوتاه و مختصر بود و مدعوین اندک حاضر در محل به سرعت مکان را ترک نمودند.
بدین ترتیب بوده که یکی از با استعداد ترین ترانه سراهای قرن از دنیا رفت در کنار کرت کوبین (Kurt Cobain)، آهنگساز، شاعر و موسیقیدان گروه افسانه ای نیروانا (Nirvana)، جیمی هندریکس (Jimi Hendrix) اعجوبه گیتار الکتریک، جنس جاپلین (Janis Joplin) ترانه سرا و آهنگساز زن متفاوت و خاص آمریکایی و برایان جونز (Brian Jones) موسس و رهبر گروه موسیقی راک اسطوره ای و موفق رولینگ استونز (Rolling Stones) کلوب 27 (کلوب موسیقیدانانی که در سن 27 سالگی از دنیا رفته اند) را تشکیل دادند.

هفت سال بعد از مرگ زود هنگام جیم موریسون، در سال 1978 میلادی گروه The Doors آلبومی با نام  An American Prayer را منتشر نمود. این آلبوم که نهمین و آخرین آلبوم گروه بود شامل قطعه هایی ساخته اعضای باقی مانده گروه بود. بر روی این قطعات تکه هایی از دکلمه های جیم موریسون قرار داده شده بود. این آلبوم مورد نقدهای متفاوتی قرار گرفت و هر کدام از منتقدین نظری متفاوت نسبت به آن ارائه نمودند. در ادامه قطعه A Feast of Friends این آلبوم برای دانلود قرار داده است. این قطعه از قطعه موسیقی آداجو در سل مینور (Adagio in G Minor) ساخته آهنگساز ایتالیای قرن هجدهم سبک نئو باروک (Neo Baroque) توماسو آلبینونی (Tomaso Albinoni) الهام گرفته و با دکلمه فوق العاده زیبای جیم موریسون همراه شده است و قطعه ای بسیار زیبا و تاثیر گذار است.

ترانه Feast of Friends گروه The Doors

منبع:

تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر