;
coinex

فضاپیمای کانوتوری-6 با محموله ایستگاه فضایی بین ‌المللی به فضا پرتاب شد

فضاپیمای کانوتوری-6 با محموله ایستگاه فضایی بین ‌المللی به فضا پرتاب شد

دیگر نیازی نیست، خدمه ایستگاه فضایی بین المللی نگران تامین منابع خود در فصل تعطیلات (کریسمس) باشند. آژانس فضایی ژاپن، فضاپیمای خود که کانوتوری-6 (یا لک لک سفید در زبان ژاپنی) نام دارد را به همراه 4.5 تن مواد غذایی، آب، قطعات یدکی و سخت افزارهای تجربی با یک موشک H-IIB به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاد.

بیش از یک هفته قبل، فضاپیمای روسی که قرار بود، منابع مورد نیاز خدمه ایستگاه فضایی بین المللی را به ایستگاه فضایی برساند، دقایقی پس از پرتاب دچار سانحه شد. گفتنی است، فضاپیمای پروگرس ام.اس-04 هنگام خروج از جو  زمین آتش گرفته و به قطعات کوچک تقسیم شده است. هنوز به درستی دلیل آتش گرفتن این فضاپیما مشخص نشده است؛ اما ظاهرا مرحله سوم موشک سایوز که قرار بود که این فضاپیما را به ایستگاه فضایی بین المللی برساند، دچار مشکل شده بود.

البته خدمه ایستگاه هنوز با خطر اتمام آذوقه خود مواجه نشده اند؛ اما با این وجود، این محموله شامل برخی قطعات بسیار مهم است، از جمله شش باتری لیتیوم یونی جدید و صفحات آداپتور برای آرایه خورشیدی ایستگاه فضایی بین المللی.

قرار است فضانوردان طی چند راهپیمایی فضایی که از ماه ژانویه آغاز می شود، باتری های نیکل هیدروژن قدیمی آرایه خورشیدی ایستگاه فضایی را تعویض کنند. فضاپیمای کانوتوری-6 روز 13 دسامبر (سه شنبه، 23 آذرماه) به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد رسید.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر