;
coinex

یک کریستال بسیار نادر، دورن شهاب سنگی در روسیه کشف شد

کشف یک کریستال نادر در روسیه

یک کریستال نادر که به نام شبه بلور (و یا کوازی کریستال) شناخته می شود، در درون شهاب سنگی در روسیه کشف شد. این کریستال نادر، دارای ساختار اتمی متمایز است.

رهبری این تیم بین المللی تحقیقاتی را لوکا بیندی، زمین شناسی از دانشگاه فلورانس ایتالیا بر عهده داشت. این سومین کوازی کریستال طبیعی و نخستین کریستالی از این دست است که در طبیعت کشف می شود.

این تیم، نمونه مورد نظر را در شهاب سنگی که پنج سال قبل در کیتریکای روسیه سقوط کرده بود، کشف کردند. در واقع این محققان زمانی که در حال بررسی شهاب سنگ بودند، این کوازی کریستال را کشف کردند. گفته می شود در این شهاب سنگ، احتمالا کوازی کریستال های بیشتری هم وجود داشته باشد.

پل اشتاینهارت از دانشگاه پرینستون و یکی از محققان این تیم می گوید؛ چیزی که در این مورد امیدوار کننده است، این است که در حال حاضر سه نوع مختلف کوازی کریستال در همین شهاب سنگ کشف شده و نمونه جدید دارای ترکیبات شیمیایی است که پیش از این هرگز دیده نشده بودند. وی همچنین می گوید؛ شاید نمونه های دیگری از این کوازی کریستال ها در این شهاب سنگ وجود داشته باشد.

محققان می گویند ترکیب کوازی کریستال جدید، از مس، آلومینیوم و اتم های آهن است. این کوازی کریستال دارای ساختار اتمی نادری است که در آن خواص متقارن کریستال و آمورف جامد ترکیب شده است. این در حالی است که کریستال های معمول همچون الماس، دانه های برف و نمک، از اتم های کاملا متقارنی تشکیل شده اند.

کوازی کریستال ها در طبیعت بسیار نادر هستند؛ اما فرایند ساخت آنها در آزمایشگاه بسیار ساده است. از این کوازی کریستال های مصنوعی در ساخت چیزهای زیادی از جمله ماهی‌تابه و چراغ های LED بهره برده می شود.

یافته های این محققان در نشریه ” Scientific Reports” به چاپ رسیده است.

.

منبع: scienceworldreport

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر