;
coinex

کاوشگر جونو به سومین گذر نزدیک خود رسید

کاوشگر جونو به سومین گذر نزدیک خود رسید

کاوشگر جونو ناسا به سومین گذر نزدیک خود به سیاره مشتری رسید. جونو در نزدیک ترین گذر نزدیک خود به فاصله 4150 کیلومتری ابرهای گازی مشتری خواهد رسید و با سرعت تقریبی 57.8 کیلومتر در ثانیه، در اطراف غول گازی گردش خواهد کرد. هفت ابزار از هشت ابزار علمی جونو، در هنگام گذر نزدیک، شروع به کار کرده و داده ها را جمع آوری خواهند کرد.

به گفته اسکات بولتون، محقق ارشد ماموریت جونو از موسسه تحقیقات جنوب غربی در سن آنتونیو: “این اولین باری است که از توانایی کامل جونو برای بررسی ساختار داخلی مشتری از طریق میدان گرانشی آن بهره می بریم. ما به دنبال این هستیم که بدانیم، گرانش مشتری چه چیزهایی از گذشته و آینده غول گازی را آشکار می کند.”

مدیران کاوشگر جونو تصمیم گرفته اند از نقشه بردار مادون قرمز شفق های مشتری (JIRAM) در طول گذر نزدیک، استفاده نکنند تا به این ابزار علمی امکان تکمیل کردن به روز رسانی نرم افزار فضاپیما را که امکان پردازش داده های علمی این ابزار را فراهم می کند، بدهند. این پچ نرم افزار اجازه می دهد، نقشه بردار مادون قرمز شفق های مشتری تا قبل از گذر نزدیک چهارم جونو در 2 فوریه 2017 (14 بهمن) در دسترس باشد.

تیم ماموریت جونو همچنان در حال بررسی گزینه های خود برای تغییر دوره گردش مداری این فضاپیما است. در حال حاضر، دوره مداری فضاپیمای جونو 53.4 روز است. قرار بود با به کار افتادن موتور اصلی این فضاپیما، مانوری در روز 19 اکتبر انجام شود تا دوره مداری این فضاپیما به 14 روز کاهش یابد؛ اما تیم ماموریت ناسا، به منظور مطالعه بیشتر عملکرد مجموعه ای از دریچه ها که بخشی از سیستم فشار سوخت فضاپیما محسوب می شوند، از انجام این مانور صرف نظر کردند.

ریک نباکن، مدیر پروژه کاوشگر جونو از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در پاسادنا، کالیفرنیا در این مورد گفت: ” ما کاوشگر سالمی داریم که به نحو تحسین برانگیزی در حال اجرای ماموریت خود است. چیزی که نمی خواهیم به ماموریت این کاوشگر اضافه کنیم، هر گونه ریسک غیر ضروری است؛ بنابراین با احتیاط عمل خواهیم کرد.”

شرکت اپل در همکاری با ناسا و تیم ماموریت جونو، یک راهنمای تعاملی (یک آی بوک) از ماموریت جونو را دیروز منتشر کرد.

فضاپیمای جونو روز 5 اوت 2011 از کیپ کاناورال، فلوریدا پرتاب شد و 4 ژوئیه 2016 در مدار مشتری قرار گرفت. به‌ این ترتیب جونو در حال حاضر رسما اولین کاوشگر مدار مشتری، پس از پایان ماموریت کاوشگر گالیله در سال 2003 است. این کاوشگر عکس هایی با بالاترین وضوح ممکن از این غول گازی خواهد گرفت و حتی احتمال کشف اقمار جدیدی هم در این ماموریت وجود دارد.

قمرهای کشف نشده‌ای در مدار مشتری وجود دارند که ممکن است هرگز توسط دیگر فضاپیماهای ساخت دست بشر و یا تلسکوپ ‌ها کشف نشوند؛ اما فضاپیمای جونو قادر به کشف اقمار جدید است. دانشمندان می‌خواهند در مورد چگونگی شکل‌گیری میدان مغناطیسی و ساختار مشتری بیشتر بدانند تا درک خود از تاریخچه منظومه شمسی را افزایش دهند.

مشتری به ‌احتمال ‌زیاد یکی از نخستین سیارات شکل‌ گرفته در این بخش از فضا است و ممکن است مدار هر سیاره دیگری را که ما امروزه در منظومه شمسی می‌بینیم را تحت تاثیر خود قرار داده باشد؛ اما دانشمندان از ارتباط دقیق این مفروضات علمی با تاریخ کیهان ما مطمئن نیستند.

و در نهایت پس پایان ماموریت در اواسط اکتبر آینده، فضاپیما در جو مشتری نابود خواهد شد. مهندسان ناسا قرار است به ‌منظور احتمال هرگونه برخورد جونو با اروپا که تصور می‌شود دارای حیات میکروبی باشد، جونو را بر روی ابرهای مشتری نابود خواهند کرد. تا احتمال برخورد هرگونه آلودگی زمینی با اروپا را از بین ببرند.

نام جونو از اساطیر رومی گرفته شده است. ژوپیتر خدای خدایان، برای پنهان کردن شرارت هایش ابرهایی را به دور خود می کشد؛ اما همسرش، جونو، ماهیت واقعی ژوپیتر را برملا می کند. حال، باید منتظر دستاوردهای علمی همتای فضایی جونو باشیم.

.

منبع: phys

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر