;
coinex

کشف شهر باستانی در یونان ؛ عمری معادل با چند هزار سال!

کشف شهر باستانی در یونان ؛ عمری معادل با چند هزار سال!

شهری بر روی تپه ای در مرکز یونان که 2500 سال قدمت دارد، تا همین اواخر نادیده گرفته شده بود. چرا که محققان پیش از این، این سایت باستانی را بقایای روستای کوچکی می دانستند که از نظر قدمت تاریخی چندان قابل اعتنا نبوده است؛ اما اکنون نشانه هایی از وجود شهری باستانی در اختیار محققان قرار گرفته است.

به گفته رابین رونلاند، سرپرست این تیم تحقیقاتی از دانشگاه گوتنبرگ، سوئد: “آنچه پیش از این تصور می شد، بقایای روستایی بر روی تپه بوده، حالا مشخص شده، بقایای شهری بسیار مهم بوده است. من به همراه یکی از همکاران که مشغول انجام پروژه ای دیگر در این سایت باستانی بودیم، متوجه پتانسیل بالای این ناحیه شدیم. در واقع هیچ کس پیش از ما به کاوش این تپه اسرار آمیز نپرداخته بود.”

این شهر باستانی در یونان بر فراز تپه ای به بلندی 215 متر به نام استرونگیلوونی در غرب تسالی واقع شده است. منطقه ای که زمانی تصور می شد، بخشی از بنایی بوده که به دوره تاریخی مهمی مرتبط بوده است.

در حال حاضر علاوه بر جمع آوری شواهد، تیمی از دانشگاه گوتنبرگ، یک موسسه سوئدی در آتن و پروژه باستان شناسی (VLAP) شروع به کاوش این سایت باستانی کرده اند. این تیم باستان شناسی موفق به یافتن شواهدی از برج ها، دیوار و دروازه شهر شده اند.

این تیم همچنین برای مشاهده بقایای مدفون شهر، از سیستم رادار بهره برده اند و نشانه هایی از یک میدان و بناها و قسمت هایی از شهر یافته اند، چیزی که نشان می دهد، این سایت باستانی، شهری بزرگتر از چیزی که باستان شناسان پیش از این تصور می کردند را در خود جای داده است.

این تیم تحقیقاتی امیدوار است به جای حفاری از رادار استفاده کند تا سایت باستانی دست نخورده باقی بماند. این همچنین بدین معناست که هیچ شی ارزشمندی از سایت بیرون برده نخواهد شد. همچنین به گفته رونلاند، تمامی اشیای کشف شده هم از یونان خارج نخواهند شد.

رونلاند توضیح می دهد: “ما میدان شهر و مسیری خیابانی یافته ایم که نشان می دهد، کاملا با شهری بزرگ مواجه شده ایم. همچنین این سایت باستانی بیش از 40 هکتار مساحت دارد. ما همچنین سفال ها و سکه های باستانی یافته ایم که می تواند به قدمت گذاری این شهر باستانی کمک کند. قدیمی ترین شی یافته شده در محل متعلق به 500 سال قبل از میلاد است؛ اما به نظر می رسد، این شهر بین قرن های چهارم تا سوم قبل از میلاد رونق زیادی داشته است؛ اما قبل از آن به دلایلی شهری دور افتاده تلقی می شده است، شاید یکی از دلایل احتمالی، فتح شهر توسط رومی ها بوده است.”

عکس هوایی از این سایت باستان شناسی
عکس هوایی از این شهر باستانی در یونان

کشف این شهر باستانی در یونان به نخستین سفر این تیم به سایت باستانی باز می گردد که در طول دو هفته در سپتامبر 2016 انجام شده بود. به این ترتیب، به نظر می رسد هنوز شگفتی های زیادی در این شهر باستانی اسرار آمیز نهفته است.

تحقیقات این تیم هنوز در جریان است؛ بنابراین نتایج مطالعات این تیم هنوز به طور کامل منتشر نشده است؛ بنابراین با وجود اعزام تیم های تحقیقاتی بیشتر به سایت باستانی، شواهد بیشتری از این شهر باستانی در اختیار محققان قرار خواهد گرفت، از جمله، شواهدی از مردمانی که در این شهر می زیسته اند، بزرگی و همچنین دلیل کوچ مردمان از این شهر.

رونلاند می گوید: “چیزهای کمی در مورد شهرهای باستانی منطقه می دانیم. بسیاری از محققان پیش از این تصور می کردند، شهر باستانی مورد نظر ما، تا حدودی بخشی از ناحیه ای متروک بوده است. پروژه ما شکاف موجود را پر خواهد کرد و نشان می دهد، هنوز چیزهای زیادی هستند که باید در خاک یونان کشف شوند.”

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر