;
coinex

کشف ردپای 3.7 میلیون ساله از بلند قامت ترین اجداد انسان های مدرن

کشف ردپای 3.7 میلیون ساله از بلند قامت ترین اجداد انسان های مدرن

کشف ردپای 3.7 میلیون ساله از بلند قامت ترین اجداد انسان شواهد تازه ای را در اختیار دانشمندان قرار داده است. شواهد کشف شده جدید، علاوه بر ارائه دیدگاهی جدید در مورد مسیر تکاملی انسان، همچنین نشان می دهد که اجداد ما انسان های مدرن، بلند قامت تر از چیزی بوده اند که دانشمندان پیش از این تصور می کردند.

به گفته فیدلیس ماسائو محقق ارشد تیم تحقیقاتی از دانشگاه دارالسلام، تانزانیا که مشغول مطالعه این ردپاها است، طول ردپای 3.7 میلیون ساله کشف شده، 26 سانتی متر است. بر اساس این اندازه، فردی که این ردپاها را ایجاد کرده، باید تقریبا 165 سانتی متر بلندی قامت و 45 کیلوگرم وزن داشته باشد.

محققان این ردپای اسرار آمیز را S1، نام گذاری کرده اند، که نام محلی در لاتولی، تانزانیا است، جایی که این ردپای چند میلیون ساله کشف شده بود.

محققان گمان می کنند، S1 متعلق به گونه های انسانیان (هومینید) آسترالوپیتکوس آفارنسیس باشد، اما برای اطمینان از این موضوع باید شواهد بیشتری به دست بیاید.

اگر آسترالوپیتکوس آفارنسیس به گوش تان آشنا است، به این دلیل است که این گونه شباهت بسیاری با لوسی، بقایای اسکلتی که بیش از چهار دهه قبل در اتیوپی کشف شده بود، دارد؛ اما لوسی تنها حدود 106 سانتی متر بلندی قامت داشته است. از این نظر و در مقایسه با لوسی، S1 موجودی غول پیکر به حساب می آمده است.

این محققان در مطالعه خود نوشته اند: “قامتی که برای S1 تخمین زده می شود، هم از لحاظ مواد اسکلتی و داده های (به دست آمده از) ردپا، تصورات پیشین از آسترالوپیتکوس آفارنسیس را دگرگون کرده است.”

در حالی که 165 سانتی متر با استاندارد امروزی، چندان بلند قامت به حساب نمی آید؛ اما تصور نمی شد که اجداد اولیه انسان تا پیش از 1.5 میلیون سال پس از ایجاد این ردپاها، توانسته باشند به این بلندی قامت برسند.

به گفته این محققان: “رد پاهای هومینین (گروهی که انسان و اجداد ما به آن تعلق دارد) بسیار نادر است. تقریبا تمام رد پاهای کشف شده از هومینین ها به سرده هومو مربوط بوده اند، گونه ای که انسان های مدرن متعلق به آن هستند.”

یکی از تنها استثنائات در این مورد، کشف سه رد پا در دهه 1970 در همین ناحیه بوده است. تصور می شود، این رد پا توسط گونه ای هومینین اولیه، آسترالوپیتکوس آفارنسیس ایجاد شده باشد.

یکی از تنها استثنائات در این مورد، کشف سه رد پا در دهه 1970 در همین ناحیه بوده است

این واقعیت که ردپای کشف شده متعلق به فردی این چنین بلند قامت بوده، دو چیز را نشان می دهد؛ این فرد بلند قامت در میان دیگر اعضای گونه اش، یک مورد نادر بوده است و یا این بلندی قامت چیزی غیر معمول محسوب نمی شده که تصورات ما را به کلی دگرگون می کند.

اطلاعات کمی از اختلاف قامت بین مردان و زنان گونه آسترالوپیتکوس آفارنسیس در دست است، در حالی که برخی محققان گمان می کنند، ردپای S1 توسط یک گونه نر ایجاد شده؛ اما هنوز شواهد کافی برای تایید این فرضیه در دست نیست.

به همین جهت بسیاری از محققان با وجود فقدان شواهدی کافی، از احتیاط برای اعلام نتایج مطالعه می گویند؛ اما فلیپ رنو از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نظر دیگری دارد. او فکر می کند، این شواهدی با چیزی که پیش از این در مورد بلندی قامت آسترالوپیتکوس آفارنسیس ها تصور می کردیم، مطابقت دارد.

رنو در این مورد به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: “فکر می کنم، این (شواهد جدید) بلندی قامت هومینیدها را که پیش از این تصور می کردیم، تایید می کند.”

با وجود فرضیه های مختلف در این مورد، کشف ردپای انسان های اولیه کشف مهمی محسوب می شود، چرا که با تجزیه و تحلیل بیشتر داده ها، زوایای پنهانی از اجداد ما را آشکار می کند.

محققان در مقاله خود توضیح داده اند: “ردپا های فسیلی، ابزارهای بسیار مفیدی در سوابق دیرینه شناسی هستند. ویژگی های فیزیکی ردپاها می تواند به شناسایی ایجاد کنندگان آنها کمک کند، همچنین از این ردپاها می توان برای پی بردن به اطلاعات بیولوژیکی، نحوه حرکت کردن، بلندی قامت و سرعت حرکت آنها هم استفاده کرد.”

یافته های این محققان در نشریه “eLife” به چاپ رسیده است.

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر