;
coinex

شاید سرنوشت ما نابودی به وسیله یک ستاره سیاره خوار باشد!

شاید سرنوشت ما نابودی به وسیله یک ستاره سیاره خوار باشد!

در فاصله ای حدود 300 سال نوری از زمین، ستاره ای سیاره خوار بسیار شبیه به خورشید ما وجود دارد که نشان می دهد، ممکن است که خورشید سیارات مدار خود را ببلعد. گروهی از ستاره شناسان که مدت هاست در حال نظارت بر ستاره HIP68468 هستند، در مطالعه جدید خود نشان داده اند که این ستاره سیاره خوار ، سیارات مدار خود را بلعیده است.

محققان از بررسی لیتیوم موجود در ستاره HIP68468 به این نتیجه رسیده اند؛ چرا که لیتیوم موجود در این ستاره، بیش از چهار برابر آن چیزی است که از ستاره ای با عمر شش میلیارد سال انتظار می رود. ستارگان معمولا در خلال زمان، لیتیوم خود را می سوزانند؛ اما فراوانی فلزات مقاوم در برابر حرارت که معمولا در سیارات صخره ای یافت می شوند، می تواند بهترین توضیح برای بلعیدن سیارات دیگر توسط این ستاره باشد.

به گفته دبرا فیشر از دانشگاه ییل (او در این مطالعه شرکت نداشته): “این مثل این است که گربه ای را نشسته در کنار قفس پرنده ای مشاهده کنیم! اگر پرهای زرد به دهان گربه چسبیده باشند، به احتمال زیاد گربه قناری را خورده است.”

محققان می گویند، لیتیوم و مواد سنگی موجود در ستاره HIP68468 به اندازه ای است که می توان از آن، شش کره زمین ساخت. دانشمندان بر این باورند که هنوز سیارات زیادی در مدار این ستاره باقی مانده اند از جمله یک سیاره که اصطلاحا نپتون بزرگ نامیده می شوند و همچنین یک سوپر زمین.

از آنجایی که این ستاره سیاره خوار شباهت بسیاری به خورشید ما دارد، این مطالعه جدید نحوه تغییر و تحول منظومه شمسی را نشان می دهد. قبل از اینکه وحشت کنید، این نکته را بیاد داشته باشید که سیاره ما در زمانی نزدیک، توسط گوی عظیم آتشی مکیده نمی شود. در واقع بر اساس شبیه سازی های کامپیوتری محققان، خورشید برای بلعیدن سیارات مدار خود نیاز به میلیاردها سال کشش گرانشی دارد. علاوه بر این، در پنج میلیارد سال آینده یعنی زمانی که خورشید تبدیل به یک غول سرخ شود، عطارد و زهره در صدر فهرست هستند!

.

منبع: engadget

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر