;
coinex

عکس های جدید فضاپیمای کاسینی برخورد قمر میماس با حلقه های زحل را نشان می دهد

عکس های جدید فضاپیمای کاسینی برخورد قمر میماس با حلقه های زحل را نشان می دهد

با توجه به عکس های جدید فضاپیمای کاسینی ناسا، ممکن است قمر میماس زحل در حال برخورد با حلقه ی این سیاره باشد. البته این در حالی است که میماس، 45000 کیلومتر با حلقه های زحل فاصله دارد. به عقیده ستاره شناسان، ارتباط قوی بین قمرهای یخی و حلقه های زحل وجود دارد، در واقع گرانش بین این دو پیوندی برقرار کرده و بر نحوه حرکت این دو شی تاثیر گذاشته است.

کشش گرانشی میماس (قمری 396 کیلومتری) امواجی در حلقه های زحل ایجاد کرده که در عکس های جدید فضاپیمای کاسینی به خوبی قابل مشاهده هستند. گرانش میماس، همچنین به ایجاد شکاف کاسینی که حلقه های A و B را از هم جدا کرده، کمک کرده است. شکاف کاسینی در سال ۱۶۷۵ میلادی توسط اخترشناس شهیر ایتالیایی جووانی دومنیکو کاسینی کشف شده است. وی در آن زمان دریافته بود که حلقه زحل در واقع از دو حلقه تشکیل شده است. به نظر می رسد شکاف کاسینی در اثر کشش گرانشی قمر غول پیکر تیتان بوجود آمده ‌است.

در یکی از عکس هایی که کاسینی ارسال کرده، سمت ضد زحل نیمکره میماس را مشاهده می کنیم. عکس فوق در نور مرئی و با دوربین زاویه باریک کاسینی (NAC) در 23 اکتبر 2016 گرفته شده است.

فضاپیمای کاسینی این عکس را زمانی که در فاصله 183000 کیلومتری میماس بوده به ثبت رسانده است. مقیاس این عکس هم یک کیلومتر در هر پیکسل است.

ماموریت کاسینی پروژه ای مشترک بین ناسا،  اسا (آژانس فضایی اروپا) و آژانس فضایی ایتالیا است. آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، بخشی از موسسه تکنولوژی کالیفرنیا در پاسادنا، بخش علمی ماموریت را مدیریت می کند. مدارگرد کاسینی و دو دوربین پردازنده آن در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا طراحی، توسعه و مونتاژ شده اند. همچنین مرکز عملیات تصویر برداری این ماموریت در موسسه علوم فضایی بولدر، کلرادو قرار دارد.

.

منبع: saturndaily

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر