;
coinex

نخستین جاده خورشیدی جهان در فرانسه افتتاح شد

نخستین جاده خورشیدی جهان در فرانسه افتتاح شد
نخستین جاده خورشیدی جهان در منطقه نرماندی، فرانسه افتتاح شد. این جاده 1 کیلومتری با 2880 پنل فتوولتائیکی پوشش داده شده است. این جاده آزمایشی که وات وی (Wattway) نام دارد، از شهری کوچکی به نام تورو ائو پز عبور می کند.

انتظار می رود، در طول دوره آزمایشی دو ساله، روزانه حدود 2000 هزار وسیله نقلیه از این جاده خورشیدی عبور کنند. طراحان این جاده در نظر دارند، در طول این دوره میزان تولید برق جاده را مورد بررسی قرار دهند.

بودجه این پروژه توسط وزارت محیط زیست فرانسه تامین و توسط شرکت مهندسی کولا ساخته شده است. برآوردهای اولیه نشان می دهد، وات وی قادر به تامین برق تمامی چراغ های خیابانی شهر است.

نخستین جاده خورشیدی جهان در فرانسه افتتاح شد

پیش بینی می شود، نخستین جاده خورشیدی جهان قادر به تولید سالانه 280 مگاوات ساعت (مگاوات ساعت) برق باشد. به گفته وزیر محیط زیست فرانسه، این میزان برق به اندازه ای است که می تواند روشنایی کافی برای جمعیتی 5000 نفری را فراهم کند و با توجه به جمعیت 3400 نفری تورو ائو پز به نظر می رسد، مردم شهر می توانند، از این میزان برق برای مصارف دیگر خود هم بهره ببرند.

اما هزینه 5 میلیون یورویی ساخت این جاده خورشیدی با انتقاداتی هم مواجه شده است، منتقدان می گویند، انرژی تولید شده توسط وات وی هزینه ای 13 برابر انرژی تولیدی پنل های خورشیدی پشت بام ها دارد.

بخشی از این هزینه به دلیل طراحی منحصر به فرد وات وی است، چرا که این جاده خورشیدی به نحوی طراحی شده تا در برابر خودروها و کامیون های بزرگ مقاوم باشد. پنل های خورشیدی وات وی با رزین هایی حاوی صفحات سیلیکونی پوشانده شده اند تا در برابر ترافیک سنگین دوام داشته باشند.

اما در مقابل، پروژه های پنل های خورشیدی مشابهی مانند مسیر دوچرخه سواری در هلند که در سال 2014 افتتاح شد، تنها به اندازه ای مستحکم بود که در مقابل وزن و اصطکاک دوچرخه سواران دوام داشته باشد. شرکت کولا می خواهد، هزینه های ساخت پنل های خورشیدی را پایین بیاورد تا محصولاتش رقابتی تر شوند، این مسئله مناسب هدف فرانسه خواهد بود که می خواهد تا چهار سال آینده، 1000 کیلومتر جاده خورشیدی احداث کند.

نخستین جاده خورشیدی جهان در فرانسه افتتاح شد

همچنین مهمتر از همه، اجرای این پروژه بستگی به عملکرد این جاده خورشیدی در طول دوره آزمایشی دو ساله دارد. اگر هزینه های ساخت چنین جاده ای کاهش یابد، قطعا ساخت 1000 کیلومتر جاده که تخمین زده می شود، قادر به تامین برق حدود 5 میلیون نفر (8 درصد از جمعیت کشور فرانسه) خواهد بود، می تواند هدفی معقول و بسیار پر بازده باشد.

همچنین متخصصان فتوولتائیک در گذشته اعلام کرده بودند، طرح جاده های خورشیدی به اندازه پشت بام های خورشیدی عملی نیست؛ چرا که سراشیبی پشت بام ها، آنها را در موقعیت بهتری برای دریافت اشعه خورشید قرار می دهد و جاده های خورشیدی از چنین امکانی بهره مند نیستند.

طرح های دیگری هم برای راه اندازی جاده خورشیدی نه تنها در فرانسه بلکه در دیگر کشورها وجود دارد، چنانچه شرکت کولا اعلام کرده، طرحی برای آزمایش های مشابهی در سایت های بین المللی (حدود 100 مکان) در سال 2017 دارد؛ اما در حال حاضر همه توجهات معطوف شهر کوچک تورو ائو پز است تا عملکرد جاده های خورشیدی به خوبی در بوته محک قرار گیرد.

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر