coinex
راهنمای خرید تکراتو

مطالعه پوشش گیاهی اقیانوس های قطبی با استفاده از لیزرهای فضایی

مطالعه پوشش گیاهی اقیانوس های قطبی با استفاده لیزرهای فضایی تصور عموم بر این است که ناسا تنها در حال انجام فعالیت های فضایی در مریخ و دیگر سیارات منظومه شمسی است؛ اما این طور نیست. بلکه آژانس فضایی آمریکا در حال انجام تحقیقات مهمی در زمینه آب و هوا و پوشش گیاهی اقیانوس های قطبی نیز هست. یکی از این پروژه های ناسا، اندازه گیری جمعیت پلانکتون های موجود در آب توسط لیدار ابر و آیروسل به همراه پلاریزیشن عمودی (CALIOP) در ماهواره ردیاب مادون قرمز و لیدار ماهواره ‌ای (CALIPSO) است.

پیش از این، ناسا تنها قادر به اندازه گیری سطح پلانکتون ها در نواحی از اقیانوس بود که بازتاب نور خورشید قابل مشاهده بود. اما اکنون، این آژانس با سیستمی مبتنی بر لیدار، دیگر برای اندازه گیری میزان گیاهان دریایی نیازی به منابع نور خارجی ندارد. حال، ناسا می تواند پوشش گیاهی در دریا را روز و شب و حتی با وجود ابر هم اندازه گیری کند.

به گفته کریس هوستلر دانشمندی از موسسه تحقیقاتی لانگلی: “CALIOP تفکر ما نسبت به سنجش اقیانوس از راه دور (از فضا به واسطه ماهواره های مداری) را به کلی دگرگون کرده است. ما قادر به مطالعه ساز و کار اکوسیستم اقیانوسی در عرض های جغرافیایی بالا بوده ایم که پیش از این امکانش وجود نداشت.”

محققان از سال 2006 قادر به مطالعه تغییرات جمعیت پلانکتون ها با پروژه CALIOP بوده اند. مایکل بهرنفیلد، متخصص پلانکتون های دریایی از دانشگاه ایالتی اورگان، کروالیس، می گوید: “نکته مهمی که از این (پروژه) آموخته ایم این است که، اگر می خواهیم شبکه غذایی بیولوژیکی و سیستم های قطبی را به طور کامل درک کنیم، باید بر روی تغییرات پوشش یخی و تغییرات اکوسیستم که تنظیم کننده تعادل ظریفی بین شکارچیان و شکارها است، تمرکز کنیم.”

.

منبع: engadget

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر