;
coinex

سکونتگاه یخی مریخ ؛ اقامتگاه آینده استعمارگران مریخ اینگونه خواهد بود!

سکونتگاه یخی مریخ ؛ اقامتگاه آینده استعمارگران مریخ اینگونه خواهد بود!

از آنجایی که فضانوردان آینده ممکن است، ماه ها بر روی مریخ به سر ببرند، پناهگاه هایی مستحکم و قابل اعتمادی می باید ساکنان را از دمای شدید و تشعشعات خورشیدی که از جو نازک مریخ وارد سیاره می شوند، حفظ کنند. برخی استفاده از مواد موجود در سطح را پیشنهاد می دهند، همچون این بتون مفهومی که برای به حداقل رساندن محموله ای که خدمه ماموریت های آینده فضایی می باید با خود حمل کنند، پیشنهاد داده شده اند.

دانشمندان و کارشناسان مرکز تحقیقات لانگلی ناسا هم راه حل جالب دیگری پیشنهاد داده اند که می توان برای اجرای آن از منابع خود سیاره بهره برد، سکونتگاه یخی مریخ ؛ اقامتگاه مرخ نوردان خواهد بود!

تیمی از مهندسان و طراحان دفتر معماری Clouds و شرکت معماری اکتشافات فضایی(SEArch)، پیروز رقابت طراحی سکونت‌گاه‌ پرینت سه‌بعدی مریخی سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) شده اند. رقابت طراحی یک زیستگاه پرینت سه‌بعدی برای اکتشافات فضایی، ازجمله سفر به مریخ، بخشی از برنامه ناسا برای گرامیداشت صدمین سالگرد تأسیس این سازمان برای ترویج تکنولوژی ساخت‌وساز مسکن پایدار بر روی زمین و فضا است.

سکونتگاه یخی مریخ تنها یک طرح مفهومی با نقیصه های فنی محسوب می شود. به عنوان مثال برخی از کارشنان می گویند، پر کردن پوسته این سکونتگاه با استفاده از آب استخراج شده از منابع مریخی 400 روز به طول می انجامد. در همین حال ربات ها می توانند، عملیات برپا کردن سکونتگاه یخی مریخ را پیش از ورود فضانوردان به مریخ انجام دهند.

مریخ دارای منابع فراوانی آب یخ ‌زده است، با در نظر گرفتن این واقعیت، ایده ساخت سکونتگاه یخی مریخ چندان دور از ذهن نیست.

طرح سکونت گاه یخی، سازه ای شفاف متشکل از پوسته یخی تودرتو با هدف استفاده از آب مایع مریخ در دماهای پایین است. این سازه دارای یک پوسته بیرونی، گنبد داخلی و باغ هیدروپونیک (کشاورزی بدون خاک) در محوطه جلوی سازه است که غذا و اکسیژن را برای ساکنانش فراهم می‌کند. همچنین استفاده از یخ این مزیت را دارد که امکان عبور نور طبیعی به سازه را فراهم می‌کند و درعین‌حال از ساکنانش در برابر تابش تشعشات خورشیدی و کهکشانی محافظت می‌کند.

این در حالی است که دانشمندان مدت‌ها است به دنبال جایگزین مصنوعی برای نور خورشید هستند؛ اما این نورها برای حفظ چرخه روزمره خورشید برای حفظ تعادل روانی و توانایی جسمانی خدمه کافی نیستند.

این تیم برنده جایزه 25 هزار دلاری ناسا شد. همچنین تیم گاما که زیستگاهی شبیه یک سوراخ هابیتی را طراحی نموده بود، در این رقابت رتبه دوم را به خود اختصاص داد و برنده 15 هزار دلار شد. سازمان ناسا برای این رقابت بیش از 165 طرح دریافت کرده بود.

منبع: engadget

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر