;
coinex

افراد مسن وقت شناس ترند؛ به ساعت درونی خود اعتماد کنید!

افراد مسن وقت شناس ترند؛ به ساعت درونی خود اعتماد کنید!
دلیل دیر بیدار شدن شما شاید تا حد زیادی به سن بستگی داشته باشد. محققان دریافته اند، افراد جوان تر تا حد زیادی تحت تاثیر عوامل خارجی هستند و افراد مسن تر بیشتر تحت تاثیر ساعت درونی خود هستند.

علاوه بر این، این مطالعه نشان می دهد، تجارب گذشته ما مانند اینکه رسیدن از محل کار به خانه و برعکس، چقدر زمان می برد، در این مورد نقش اساسی را ایفا می کند.

این تیم تحقیقاتی از دانشگاه واشنگتن، سنت لوئیس، برای این منظور دو گروه از افراد مسن و جوان را برای شرکت در این مطالعه مورد بررسی قرار دادند. در این مورد، محققان دریافتند، با گذشت زمان و بالاتر رفتن سن افراد، وقت شناسی افراد هم افزایش می یابد.

امیلی والدیوم، یکی از محققان این مطالعه می گوید: “نتایج مطالعه ما (در مراحل اولیه)، نشان می دهد، توانایی مدیریت زمان و توانایی انجام برخی از انواع وظایف پیچیده مبتنی بر زمان در زندگی واقعی، تا حد زیادی ممکن است با افزایش سن حفظ شود.”

در بخش اول این مطالعه از 36 نفر دانشجو و 34 فرد مسن سالم متولد دهه های 1960، 1970 و 1980، خواسته شد، زمان مورد نیاز برای تکمیل یک پاسخنامه را تخمین بزنند.

زمان مورد نیاز برای تکمیل این پاسخنامه، 11 دقیقه بود؛ اما شرکت کنندگان دسترسی به ساعت نداشتند و از آنها خواسته شد، زمان مورد احتیاج را تخمین بزنند. در بخشی از آزمایش یک آهنگ، در بخشی هایی دیگر دو آهنگ طولانی و یا چهار آهنگ در پس زمینه پخش می شد تا تاثیر آن بر شرکت کنندگان، مورد آزمایش قرار گیرد.

در نیمه دوم این آزمایش، همان شرکت کنندگان باید در 20 دقیقه، به جز تکمیل کردن پاسخنامه پازلی را هم تکمیل می کردند. این آزمایش برای توانایی برنامه ریزی و همچنین نحوه تخمین زمان مورد نیاز برای انجام وظایف پیچیده مبتنی بر زمان در نظر گرفته شده بود.

مشخصا به این آزمایش حافظه آینده نگر زمان محور (TBPM) گفته می شود، این نوع آزمایشی مبتنی بر زمان است که نیاز به تخمین زمان دقیق و انجام وظایف در زمان خاص دارد، آزمایش هایی که به این ترتیب طراحی شده اند، بازتاب محاسبات ذهنی برای انجام وظایفی همچون، دوش گرفتن قبل از ملاقات یک دوست است.

بازگردیم به شرکت کنندگان، افراد مسن تر حاضر در آزمایش موفق به تکمیل پازل، تقریبا در همان زمانی که دانشجویان قادر به انجام آن بودند، شدند.

اما تحقیقات گذشته ای که با آزمایش حافظه آینده نگر زمان محور انجام شده بود، نشان می داد، افراد جوان معمولا در این مورد دقیق تر هستند. افراد مسن تر حاضر در آزمایش، آهنگ پس زمینه را نادیده گرفتند و بیشتر به ساعت درونی خود برای تخمین زمان تکمیل پاسخنامه اتکا می کردند.

به طور کلی افراد جوان زمان مورد نیاز برای تکمیل پاسخنامه را دست کم می گرفتند، چیزی که با یافته های پیشین محققان در مورد تفاوت ادراک زمان ما در زندگی مطابقت داشت.

همچنین در طول حل پازل، یک ساعت در دسترس شرکت کنندگان قرار گرفت؛ اما با این وجود افراد مسن تر، ترجیح می دادند، به ساعت درونی خود متکی باشند؛ اما دانشجویان بر عکس، تمایل بیشتری به چک کردن ساعت داشتند.

اما برای گروه جوان تر این طور نبود، بلکه آهنگ های پس زمینه تاثیر بسیار بیشتری بر آنها داشت.

والدیوم توضیح می دهد: “وقتی افراد جوان در طول نخستین پاسخنامه، دو آهنگ طولانی را شنیدند، رفتار آنها بسیار شبیه افراد مسن تر بود؛ اما در ادامه زمان تکمیل (پاسخنامه) را دست کم گرفتند و در روند ثابت شان اخلال ایجاد شد. هنگامی که این افراد چهار آهنگ کوتاه را شنیدند، تصور کردند زمان زیادی را از دست داده اند و به این ترتیب پاسخنامه را در زمان کمتری تکمیل کردند.”

بنابراین نتیجه این آزمایش چه بود؟ به گفته محققان، تکیه بر عوامل خارجی، استراتژی زمانی خوبی در صورت در دسترس نبودن ساعت است.

محققان این مطالعه می گویند، اگر واقعا می خواهید وقت شناس باشید، اعتماد بیشتری به ساعت درونی خود داشته باشید و یا اطمینان به یک ساعتی واقعی در این زمینه خیلی بهتر است.

به گفته والدیوم: “حتی اگر فکر می کنید زمان دقیق برای انجام کاری را تخمین زده اید، عوامل خارجی نامرتبط با این رویداد می تواند زمان تخمین شما را مختل کند. گاهی تعداد آهنگ هایی که از اسمارت فون شما در طول انجام یک کار پخش می شود، می تواند در زمان برآورد انجام کار، تاثیری (منفی و یا مثبت) داشته باشد. “

یافته های این محققان در نشریه” Journal of Experimental Psychology” به چاپ رسیده است.

.

منبع: .sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر