;
coinex

کشف شتاب دهنده ذراتی در مقیاس کیهانی

کشف شتاب دهنده ذراتی در مقیاس کیهانی

با وجودی که برخورد دهنده هادرونی بزرگ ( LHC ) بزرگ ترین و پر انرژی ترین شتاب دهنده پیچیده ذرات در جهان، جالب توجه و شگفت آور به نظر می رسد، اما محققان ترکیبی از پدیده های کیهانی ساخته اند که می تواند در نوع خود بزرگترین شتاب دهنده ذرات شناخته شده جهان محسوب می شود.

در این شتاب دهنده، حداقل سیاه چاله ای واقع در خوشه ای کهکشانی در تونلی الکترومغناطیسی ایجاد شده که گازها را با شتاب بسیار بالایی به حرکت وا می دارد. نتیجه این شتاب دهنده، حرکت ذرات در سرعتی قابل توجه، همان سرعت نور است.

این محققان شتاب دهنده فوق را با استفاده از ترکیب داده های پرتو ایکس رصدخانه چاندرا به همراه عکس ها و تصاویر دیگر تاسیسات و رصدخانه ها از جمله رادیو تلسکوپ غول پیکر Metrewave، آرایه ی بسیار بزرگ کارل جی. یانسکی (VLA)، رصدخانه کک و تلسکوپ سوبارو توسعه داده اند.

ستاره شناسان پیش از این موفق به مشاهده این رفتار ذرات به صورت مجزا شده بودند، اما این نخستین باری است که قادر به مشاهده رفتارهای توامان هستند.

این شتاب دهنده همچنین ممکن است، پاسخی به معمای پیش روی دانشمندان باشد که چرا چنین امواج رادیویی مختلفی از برخورد خوشه های (کهکشان هایی مثل آبل 3411 و آبل 3412) به وجود می آید؟ البته اینکه شتاب دهنده های دیگری در جهان مشغول به فعالیت در همین زمینه باشند، چندان موضوع شگفت آوری نیست، اما مشخصا این شتاب دهنده می تواند توضیحات بسیاری برای ستاره شناسان فراهم کند.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر