;
coinex

رد سفید انتهای هواپیما چیست و از چه چیزی تشکیل شده است؟

وجود چهار رد سفید نمایانگر وجود تعداد چهار موتور مجزا برای هواپیما است

یکی از سوالات رایج در هنگام مشاهده هواپیما های در حال پرواز، رد سفیدی است که از این وسیله نقلیه در هوا باقی می ماند. شایعات و توضیحات نادرست مختلفی در مورد منشا این رد سفید هواپیما وجود دارد. از جمله عده ای آن را به دود حاصل از سوختن بنزین هواپیما نسبت داده و عده دیگر آن را یک نشانه برای مشخص شدن هواپیماهای خارجی در حال گذر از مرز هوایی کشور می دانند؛ اما منشا این رد بسیار ساده تر از این صحبت ها است. این رد تنها ذرات معلق آب یخ زده در هوا است!

سوخت استفاده شده در موتور هواپیمای جت، نوع بخصوصی از بنزین است. هنگامی که این سوخت در موتور هواپیما می سوزد، مقدار زیادی آب تولید می گردد. این آب از بخش انتهایی موتور خارج شده و در پشت هواپیما قرار می گیرد.

در صورتیکه که هواپیما در فاصله ای بالاتر از 8 کیلومتر پرواز نماید، با توجه به سردی هوا که گاه تا 40 درجه سانتیگراد زیر صفر نیز می رسد، این ذرات ریز آب، بسیار سرد شده و به سرعت یخ می زنند و رد سفید انتهای هواپیما تشکیل می گردد. این کریستال های حاصله در پشت هواپیما قرار گرفته و از روی زمین به شکل یک نوار سفید در بخش انتهایی هواپیما دیده می شوند. در صورتیکه هواپیما در فاصله ای کمتر از 8 کلیومتر پرواز کند، بدلیل گرم بودن هوا، آب خروجی از موتور یخ نزده و در نتیجه این خطوط سفید رنگ ایجاد نمی شوند.

اما فاکتور دیگری نیز برای تشکیل شدن این خطوط دخیل است. اگر رطوبت هوای اطراف هواپیما به اندازه کافی بالا نباشد، آب خروجی به سرعت بخار شده و در این صورت ردی از هواپیما بجای نخواهد ماند. پس اگر دمای هوا پایین باشد؛ ولی رطوبت به اندازه کافی (در حدود 90 درصد به بالا) نباشد و یا بالعکس، هیچ دنباله ای نیز در بخش انتهایی هواپیما تولید نخواهد شد. این خطوط به تعداد موتورهای هواپیما مربوط بوده و وجود دو یا چهار خط نشانگر تجهیز هواپیما به دو یا چهار موتور مجزا است.

تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر