;
coinex

مقایسه گوشی های گوگل پیکسل و سونی اکسپریا XZ

مقایسه گوشی های گوگل پیکسل و سونی اکسپریا XZ
در این مقاله سعی داریم تا مقایسه گوشی های گوگل پیکسل و سونی اکسپریا XZ  را بررسی کنیم. رقابتی بین گوگل و سونی! برای بررسی بیشتر این موضوع در ادامه با تکرا همراه باشید.

امروز مقایسه جالبی را برایتان در نظر گرفته ایم. در این مقاله گوشی گوگل پیکسل و سونی اکسپریا XZ به رقابت با یکدیگر می پردازند. گوشی جدید شرکت سونی، اکسپریا XZ برای بدنه خود از آلیاژهای فلزی بهره برده است. این امر در حالی است که سونی پیش از این برای گوشی های خود از متریال شیشه ای استفاده می کرد. گوگل پیکسل اما از همان رویه ای که برای گوگل پیکسل XL در نظر گرفته شده بود، پیروی می کند و در بدنه این گوشی از شیشه پولیش شده و آلیاژ فلزی برای بدنه پشتی استفاده شده است.

به نظر می رسد که شرکت سونی همچنان از ارائه گوشی های خود به بازار آمریکا طفره می رود. برای نمونه با اینکه ورژن آمریکایی این گوشی سنسور اثر انگشت دارد؛ اما برای استفاده از آن لازم است که سختافزار خود را از روی مدل انگلیسی این گوشی به روزرسانی کنید. به نظر می رسد که شرکت گوگل با کنسل کردن خط تولید گوشی های بسیار معروف نکسوس خود و جایگزین کردن گوشی های هوشمند پیکسل، در میان طرفداران گوشی های نکسوس ریسک بسیار بزرگی کرده است. بهتر است از بیش از این به حاشیه نپرداخته و از شباهت ها و تفاوت های این دو گوشی صحبت کنیم.

این دو گوشی در چند ویژگی جزئی با یکدیگر شباهت هایی دارند که از میان آنها می شود به اندازه این دو گوشی اشاره کرد که تقریبا یکسان است. با این حال گوشی پیکسل کمی کوچک تر بوده و از رقیب خود اکسپریا XZ چیزی در حدود 18 گرم سبک تر است. با اینکه صفحه نمایش این دو گوشی شبیه به هم بوده و یک اندازه و رزولوشن مشابه دارند؛ اما در هر کدام از این گوشی ها از تکنولوژی ساخت و طراحی متفاوتی استفاده شده است.

برای محافظت از صفحه نمایش این دو گوشی، شرکت سونی از یکی از مدل های گوریلا گلس استفاده کرده است و گوگل نیز در گوشی پیکسل خود از ورژن جدیدتری از این محصول یعنی گوریلا گلس 4 بهره برده است. هر دوی این شرکت ها در گوشی های خود از پردازنده اسنپدراگون 64 بیتی استفاده کرده اند و برای نیازهای گرافیکی هر دو گوشی، آدرونو 530 در نظر گرفته شده است. با اینکه هر دوی این گوشی ها دارای 32 گیگابایت حافضه داخلی هستند؛ اما می توان از طریق کارت میکرو اس دی حافظه گوشی سونی را افزایش داد. گوگل مدل پیکسل خود را در دو نسخه 32 گیگابایتی و 128 گیگابایتی ارائه کرده است و نمی تواند ظرفیت حافظه آن را با کارت های حافظه افزایش داد.

این روزها یکی از مشخصه های مهم یک گوشی هوشمند خوب، کیفیت دوربین آن است. هر دوی این گوشی ها از دوربین های قدرتمندی برای ایجاد و ثبت عکس های با کیفیت استفاده کرده اند؛ اما در این زمینه نیز تکنولوژی های متفاوتی در هر گوشی به کار رفته است. هر دوی این دستگاه ها از باتری های غیر قابل تعویض استفاده می کنند و این باتری ها دارای قابلیت شارژ سریع هستند. این دو گوشی به قابلیت های معمول کنونی مانند وای فای، بلوتوث v4.2، جی پی اس، ان اف سی مجهز هستند. هر دوی این گوشی ها همچنین از درگاه یو اس بی مدل c نیز پشتیبانی می کنند که برای شارژ سریع تر و انتقال داده پرسرعت استفاده می شود.

با مشاهده دقیق جزئیات، می توانید نقاط ضعف و قدرت هر دوی این دستگاه ها را با یکدیگر مقایسه کنید و خودتان برنده این رقابت را تشخیص دهید. در ادامه نیز ما ویژگی های بارز هر کدام از این گوشی های هوشمند را به صورت جداگانه بازگو خواهیم کرد تا با مزایا و معایب هر یک از آنها بیشتر آشنا شوید. با جمع بندی کلی از هر آنچه که از ابتدا تا انتها گفته شد، در آخر این مقاله نیز برنده نهایی این رقابت را اعلام خواهیم کرد که هر دو جنبه طراحی ظاهری و عملکرد را در بر خواهد داشت.

گوشی هوشمند گوگل پیکسل

گوگل پیکسل

گوگل مدتی را در بازار گوشی های هوشمند با محصولات سری نکسوس قدرتنمایی می کرد؛ اما اکنون این گوشی پر طرفدار گوگل جای خود را به سری پیکسل داده است. شرکت گوگل با ارائه قابلیت های جانبی مانند لوازم خانگی هوشمند و chromecast در کنار این گوشی هوشمند، تواسته است گوشی جدید خود را با قبلیت های گسترده تری در دسترس کاربران قرار دهد. گوگل این گوشی خود را در دو اندازه کوچک و بزرگ به بازار معرفی کرده است. نسخه بزرگ تر این گوشی با پسوند XL ارائه می شود. ما در این مقاله، به بررسی نسخه کوچک تر این گوشی می پردازیم. این گوشی تلفیقی از آلیاژهای فلزی و شیشه است در حالی که در ساخت بدنه گوشی سونی اکسپریا XZ تنها از متریال فلزی استفاده شده است.

گوشی هوشمند گوگل پیکسل مجهز به یک صفحه نمایش 5 اینچی AMOLED است. این صفحه نمایش فول اچ دی، رزولوشن 1920×1080 پیکسلی را به کاربر ارائه می دهد. این صفحه نمایش در هر اینچ 441 پیکسل را در خود گنجانده است. این عدد در میان صفحه نمایش ها، عدد نسبتا بالایی است. گوگل پیکسل این امر را مدیون سایز کوچک صفحه نمایش خود است. کوچک بودن نسبی این صفحه نمایش باعث می شود که رنگ ها و کنتراست تصاویر صفحه نمایش، با کیفیت بیشتری به نمایش درآیند. در این گوشی، یکی از آخرین ورژن اسنپدراگون 64 بیتی استفاده شده، این پردازنده 4 هسته ای با نام اسنپدراگون 821 در اختیار سازندگان پیکسل قرار گرفته است.

این پردازنده، نسخه ارتقا یافته از اسنپدراگون 820 است، با این تفاوت که عملکرد و سرعت آن 10 درصد بیشتر از مدل اصلی است. سازندگان گوگل پیکسل با تعبیه آدرنو 530 توانسته گوشی مناسبی برای کارهای گرافیکی سنگین تولید کنند. این گوشی دارای رم 4 گیگابایتی است. این گوشی با دو ظرفیت حافظه متفاوت 32 گیگابایتی و 128 گیگابایتی UFS 2.0 ارائه می شود؛ البته نمی توان حافظه آن را با کارت های حافظه جانبی ارتقا داد. باتری این گوشی دارای ظرفیت 2770 میلی آمپری است. این باتری قابلیت جا به جایی ندارد و در جای خود ثابت است. لازم به ذکر است که سازندگان پیکسل،  باتری این گوشی را با ویژگی شارژ سریع طراحی کرده اند.

گوگل برای هر دو مدل از گوشی های پیکسل خود از دوربین های باکیفیتی استفاده کرده است. با اینکه قطعات به کار رفته در تولید دوربین های این گوشی به نظر تأثیر گذار نمی آید؛ اما در آزمایشی که DxOMark بر روی این دوربین انجام داده است، کیفیت عکس های ثبت شده امتیاز 89 را کسب کرده اند که بالاترین امتیازی بوده که یک دوربین در گوشی های هوشمند توانسته به دست بیاورد. این دوربین دارای سنسور 12.3 مگاپیکسلی، PDAF f/2.0، فوکوس اتوماتیک لیزری، لرزشگیر اپتیکال (OIS) و فلش ال ای دی دوتایی است. البته لازم به ذکر است که دوربین جلویی این گوشی نیز کیفیت بسیار خوبی را ارائه می دهد. این دوربین 8 مگاپیکسلی عکس های با کیفیتی را به ثبت می رساند و با استفاده از آن کاربر می تواند ویدیو چت های شفافی را بر قرار کند.

طراحی این گوشی تلفیقی از فلز و شیشه است که توسط عده ای از کارشناسان مورد انتقاد قرار گرفته است. با این حال از نظر ما این طراحی قابل قبول است. بر عکس آن چه در گوشی های هوشمند موجود در بازار معمول است، سنسور اثر انگشت این گوشی بر روی بدنه پشتی آن تعبیه شده و با استفاده از این سنسور کاربر علاوه بر باز کردن قفل امنیتی گوشی می تواند از خدمات پرداخت های موبایلی مانند اندروید pay نیز بهره ببرد. این گوشی در دسته گوشی های ضد آب قرار نمی گیرد اما با دریافت گواهینامه IP53 در برابر قطره های آب و ذرات ریز گرد و خاک مقاوم است.

گوشی پیکسل گوگل به صورت فابریک کارخانه ای، دارای سیستم عامل اندروید نوقا 7.1 است و کاربران این گوشی قادر خواهند بود که در سریع ترین زمان ممکن آخرین به روزرسانی های اندروید را که متعلق به گوگل است، دریافت گنند. گوگل پیکسل با ابعاد 143.8 در 69 در 8.5 میلی متر تنها 143 گرم وزن دارد. این مدل از گوشی گوگل در رنگ های مشکی ، نقره ای و آبی (در تعداد محدود) برای خرید علاقه مندان در بازار موجود است و نسخه 32 گیگابایتی آن با قیمت 650 دلار عرضه می شود.

گوشی هوشمند سونی اکسپریا XZ

سونی اکسپریا XZ

گوشی سونی اکسپریا XZ تمام بارزه های مشخص کننده گوشی های ساخت سونی را در خود دارد که از آنها می شود به بدنه تمام فلزی، طراحی ظاهری مستطیل شکل و قاب بالا و پایین نسبتا بزرگ صفحه نمایش اشاره کرد. البته شاید شرکت سونی برای انتشار این دستگاه در بازارهای آمریکا کمی عجله به خرج داده است؛ چرا که سفت افزاری که استفاده از سنسور اثر انگشت را در این گوشی فعال می کرد در گوشی های موجود در آمریکا وجود ندارد. این دستگاه با قیمت 699 دلار عرضه می شود.

سونی در گوشی اکسپریا ایکس زد خود از یک صفحه نمایش 5.2 اینچی فول اچ دی استفاده کرده است. این صفحه نمایش با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل در هر اینچ خود 424 پیکسل را جای داده است. این گوشی نیز از یک پردازنده اسنپدراگون 64 بیتی استفاده می کند که این پردازنده چهار هسته ای با مدل اسنپدراگون 820 شناخته می شود. اکسپریا ایکس زد دارای رم 3 گیگابایتی DDR4 است و ظرفیت این گوشی با دو عدد 32 گیابایت و 64 گیگابایت به خریداران عرضه می شود. ظرفیت حافظه این گوشی را می توان با کارت های حافظه جانبی ارتقا داد.

شرکت سونی تمام تلاش خود را کرده است که دوربین گوشی جدید خود را با بهترین امکانات به کاربران ارائه دهد. این دوربین 23 مگاپیکسلی دارای دهانه دیافراگم f/2.0، زاویه 24 میلی متری، PDAF  و فوکوس اتومات است. علاوه بر این، سونی با دوربین خود ویژگی های دیگری مثل EIS و فلش ال ای دی  را نیز ارائه می دهد. دوربین سلفی این گوشی نیز با کیفیت 13 مگاپیکسل در جلوی این دستگاه تعبیه شده است که برای کاربران، عکس های سلفی باکیفیت و امکان تماس های ویدیویی شفاف و واضح را به ارمغان می آورد. گوشی سونی اکسپریا XZ مجهز به یک باتری 2900 میلی آمپری است که نمی شود آن را از جای خود خارج کرد. این شرکت در باتری گوشی خود قابلیت شارژ سریع را اضافه کرده است.

در طراحی ظاهری این گوشی، شرکت سونی رویه پیشین خود را ادامه داده است و این دستگاه نیز داری گواهینامه IP68 است، یعنی به راحتی می توان این دستگاه را در دسته تلفن های هوشمند ضد آب و ضد گرد و خاک قرار داد. یکی از مشخصه های بارز گوشی های سونی صدای باکیفیت و قدرتمند اسپیکرهای این محصولات است.

سونی در گوشی جدید خود نیز از قابلیت Hi-Res استفاده کرده است و قدرت صدای این گوشی از دو بلندگوی استریو در جلوی این دوربین تأمین می شود. این اسپیکرها به کاربر، صداهای باکیفیتی را در هنگام دیدن فیلم و فایل های ویدیویی ارائه می دهند. گوشی اکسپریا XZ در ابعاد 146 در 72 در 8.1 میلی‌متر طراحی شده است و 161 گرم وزن دارد. رنگ های موجود در بازار، مشکی، آبی و صورتی هستند. شرکت سونی این گوشی پرچمدار خود را با قیمت 699 به بازار عرضه کرده است.

برنده مقایسه گوشی های گوگل پیکسل و سونی اکسپریا XZ


گوشی گوگل پیکسل

در این مقایسه به نظر من برنده واقعی گوشی گوگل پیکسل است. این گوشی با ویژگی هایی مانند صفحه نمایش AMOLED، دوربین بسیار قدرتمند، پردازنده پرسرعت تر، رم بیشتر، باتری بهتر، سنسور اثر انگشت که در همه حال قابل استفاده است و پشتیبانی از تمامی اپراتورهای شبکه تلفن همراه از رقیب خود پیشی گرفته است.  با اینکه این گوشی گواهی ضد آب و گرد و خاک بودن را ندارد و از داشتن اسپیکرهای جلویی قدرتمند محروم است؛ اما این گوشی با اندروید نوقا ارائه می شود و می توان به راحتی به روزرسانی های اندروید بعدی را نیز در این گوشی نصب کرد و کاربران می توانند همه این امکانات را با قیمتی 50 دلار ارزان تر از گوشی سونی اکسپریا ایکس زد داشته باشند. انتخاب این گوشی به نظر هم منطقی می آید و هم صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

ما با قیمت 700 دلاری گوشی سونی از این شرکت انتظار داشتیم که گوشی خود را با صفحه نمایش QHD و سنسور اثر انگشت کارآمدتری ارائه کند و کاربران تمامی اپراتورها بتوانند از این گوشی بهره ببرند. هر چند که باز هم یک مقایسه بین دو گوشی هوشمند سلیقه ای بوده و به استفاده تجربی شما نیز باز می گردد.

شما کدام گوشی را برنده این مقایسه می دانید؟ آیا گوگل پیکسل را می پسندید یا اینکه از اکسپریا ایکس زد سونی طرفداری خواهید کرد. نظرات خود را با ما در میان بگذارید

.

منبع: androidheadlines

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر