;
coinex

کشف ذرات برخوردی در سطح سیارک سرس

کشف ذرات برخوردی در سیارک سرس
تجزیه و تحلیل های جدید دانشمندان نشان می دهد، سیارک سرس در بر خورد با اجرام کیهانی دیگر در کمربند سیارکی با بقایای برخوردی از سیارک های دیگر پوشانده شده است. به این ترتیب به نظر می رسد، تنها مشاهده رنگ های سطح سیارک برای دانشمندان کافی نبوده باشد.

دانشمندان از ابزارهای رصدخانه استراتوسفری برای ستاره شناسی مادون قرمز (SOFIA) برای تشخیص مقدار قابل توجهی مواد سطح سیارک سرس که به نظر می رسد، از دیگر سیارک ها به سطح سرس وارد شده اند، بهره برده اند.

این نشان می دهد، سطح بزرگترین جرم کیهانی واقع در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری تا حدی از ترکیبات سیارک های دیگر پوشانده شده است. کمربند سیارکی ناحیه ‌ای بین مریخ و مشتری است که بیش از میلیون ها سنگ آسمانی بزرگ و کوچک در آن واقع شده اند.

به گفته فرانک مارچیس از موسسه جستجوی هوش فرازمینی (SETI): “ما دریافته ایم، چند میکرون بیرونی از سطح (سرس) تا حدی با ذرات خشک پوشانده شده است؛ اما منشأ این ذرات از خود سیارک سرس نیست. این ذرات بقایای برخورد شهاب سنگ های دیگر هستند که احتمالا ده ها میلیون سال پیش به این سیارک برخورد کرده اند.”

مدل های سیارک سرس که بر اساس داده های جمع آوری شده از تلسکوپ های زمینی و ماموریت داون ناسا طراحی شده، نشان می دهند، این سیارک (که به اندازه ای بزرگ است تا در دسته سیاره های کوتوله طبقه بندی شود) دارای مقادیر قابل توجهی از خاک رس و کربنات است؛ اما داده های تابش ‌سنج‌ طیفی تصویربرداری نشان از حضور لایه ای از ذرات ریز پیروکسن، سیلیکات خشک هم دارد.

پیر ورنزا از رصدخانه مارسی در فرانسه در این مورد توضیح می دهد: “فقط مشاهدات مادون قرمز با بهره بردن از رصدخانه استراتوسفری برای ستاره شناسی مادون قرمز قادر بودند که نشان دهند، هر دو نوع این مواد؛ اکنون در سطح سیارک سرس وجود دارند.”

یافته های این محققان در نشریه “The Astronomical Journal” به چاپ می رسد.

.

منبع: cosmosmagazine

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر