;
coinex

ساعت های ماهواره های گالیله به دلیل نامعلومی از کار افتاده اند!

ساعت های ماهواره های گالیله به دلیلی نامعلوم از کار افتاده اند!
به نظر می رسد که یک مشکل فنی برای ماهواره های گالیله به وجود آمده باشد. حال، اسا (آژانس فضایی اروپا ESA) در حال تحقیق در مورد علت بروز این مشکلات فنی است. ظاهرا ده ساعت اتمی موجود در 18 کاوشگر این آژانس فضایی دچار مشکل شده اند. این مساله می تواند برنامه اسا را برای قرار دادن چهار ماهواره در ماه اوت (مرداد 96) سال جاری با تاخیر مواجه کند.

سیستم ماهواره های ناوبری اسا، گالیله برای داشتن عملکردی خوب به ساعت های اتمی بسیار دقیقی نیاز دارد، چرا که این ماهواره ها باید، سیگنال های خود را به صورت همزمان مخابره کنند. بنابراین ساعت های اتمی خراب ماهواره های گالیله امکان “موقعیت یابی در زمان واقعی با محدوده چند متری” اسا را دچار مشکل خواهند کرد.

سه مورد از این ساعت ها که دچار مشکل شده اند، ساعت هایی با فرکانس اتمی روبیدیوم هستند؛ در همین حال باقی ساعت ها از نوع ساعت های میزر هیدروژنی هستند. تاکنون مشکل یکی از این ساعت های هیدروژنی رفع شده و از آنجایی که هر ماهواره دارای چهار ساعت اتمی است که هیچ کدام از این ماهواره ها دارای بیش از دو ساعت خراب نیست، باز هم سیستم ماهواره ای گالیله به خوبی کار خواهد کرد.

به نقل از اسا، به نظر می رسد مدار اتصال کوتاه این ساعت ها با توجه به خاموشی طولانی مدت دچار نقص شده باشد. با این حال، آژانس فضایی اروپا اعلام کرده که هنوز هم نیاز به بررسی های بیشتری است تا دیگر ساعت ها دچار چنین مشکلی نشوند.

سیستم ماهواره ای گالیله قرار بود در سال 2008 راه اندازی شود، اما بنا به مشکلاتی آغاز آن با تاخیر مواجه شده است. اکنون این سیستم ماهواره ای دارای 18 ماهواره است، البته این سیستم ماهواره ای از 6 ماهواره اضافی برای مواقع ضروری نیز برخوردار شده است.

اکنون، آژانس فضایی اروپا در نظر دارد تا پس از بر طرف نقص ساعت های چهار ماهواره، این ماموریت را در اوت 2017 راه اندازی کند.

سیستم ماهواره‌ ای ناوبری گالیله (GNSS) که با بودجه پنج میلیارد یورویی اتحادیه اروپا و اسا در حال ساخت است قرار بود، در سال 2012 راه اندازی شود. یکی از اهداف سیستم ماهواره ای گالیله، فراهم کردن یک سیستم جایگزین مکان یابی بومی با دقت بالا همچون جی پی اس (GPS) ایالات متحده است.

.

منبع: engadget

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر