;
coinex

میکروب ها می توانند در مریخ زندگی کنند!

میکروارگانیسم ها قادر به زیست در مریخ هستند
تحقیقات جدید نشان می دهد، میکروب ها می توانند علی‌رغم شرایط ناسازگار مریخ، در سیاره سرخ زنده بمانند. نتایج این مطالعه جدید پس از آزمایشی یک ساله توسط تیمی از زیست شناسان دانشگاه آرکانزاس در فایت ویل منتشر شده است.

البته مطمئنا، این مطالعه تا حدی هیجان انگیزتر از اثبات وجود میکروب ها یا زندگی میکروارگانیسمی بر روی مریخ نیست. با وجود مطالعات این تیم تحقیقاتی، امکان وجود زندگی بر روی مریخ بیش از پیش قوت گرفته است.

محرک این دانشمندان برای انجام مطالعه، وجود متان در سیاره سرخ بود که پیش از این توسط ماموریت مریخ نورد کریاسیتی ناسا به اثبات رسیده بود. در واقع مقادیر قابل توجهی از متان زمین را موجودات زنده تولید می کنند و ربکا میکول، رهبر این تیم تحقیقاتی می گوید: “چنین چیزی احتمالا می تواند در مورد مریخ هم صدق کند.”

گروهی از میکروارگانیسم ها که متانوژن ها نام دارند و در باتلاق ها و روده نشخوارکنندگانی با چهار معده، مانند گاو یافت می شوند، متان طبیعی سیاره ما را تولید می کنند. متانوژن برای زیست نیازی به اکسیژن و یا فتوسنتز ندارند. به این ترتیب، احتمال وجود متانوژن هایی در مریخ در زیر سطح مریخ، جایی که این میکروارگانیسم از اشعه مرگبار فرابنفش سطوح بالایی مریخ مصون مانده باشند، بسیار زیاد است.

محققان برای این مطالعه، میکروب ها را در محیطی آزمایشگاهی که حاوی موادی مشابه مریخ بود، رشد دادند. این محققان همچنین فشار اتمسفر بسیار پایین نواحی زیر سطحی مریخ را هم در این محیط آزمایشگاهی شبیه سازی کردند. علاوه بر این، میکروارگانیسم ها همچنین در دمای انجماد (مشابه دمای مریخ) هم قرار گرفتند.

دمای مریخ به دلیل رقیق بودن هوا، بسیار متغیر است. دمای میانگین سیاره مریخ، منفی 46 درجه سانتی‌گراد است. این مقدار از منفی 143 درجه در زمستان تا حدود 35 درجه سانتی‌گراد در تابستان و در نزدیک استوا متغیر است.

دانشمندان پس از تقریبا یک سال آزمایش بر روی چهار گونه مختلف، دریافتند که همه این میکروارگانیسم ها امکان زنده ماندن در شرایط بسیار ناسازگار شبه مریخی را در مدتی بین 3 تا 21 روز دارا هستند.

با این وجود، میکول هشدار می دهد، متان مریخ می تواند بر اثر آتشفشان ها و یا عوامل دیگر موجود در سیاره سرخ ایجاد شده باشد. وی در این مورد می گوید: “مطالعه ما صرفا به بررسی امکان وجود حیات باکتری ها و یا میکروارگانیسم های کوچک در جایی خارج از سیاره زمین پرداخته است.”

در واقع باید بگوییم، ما در زمین هم در ناسازگارترین محیط های ممکن، موارد فراوانی از حیات میکروارگانیسمی را داریم، به این ترتیب، وجود چنین کلونی هایی در خارج از سیاره ما، حداقل به لحاظ تئوری؛ چندان دور از ذهن نیست.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر