;
coinex

اسپیس ایکس می خواهد هر دو هفته یک موشک را به فضا پرتاب کند!

اسپیس ایکس می خواهد هر دو هفته یک موشک را به فضا پرتاب کند!
پس از بدشانسی های شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکسT به نظر می رسد این شرکت برنامه های جسورانه های دیگری برای پیشبرد اهداف بلند پروازانه اش در سر می پروراند.

خانم گوین شاتول، رئیس و مدیر ارشد عملیات شرکت فضایی اسپیس ایکس در گفتگو با رویترز اعلام کرده، این شرکت قصد دارد به زودی با استفاده از سکوی پرتاب جدید خود در فلوریدا، هر دو یا سه هفته، یک موشک را به فضا پرتاب کند. این در حالی است که انتظار می رفت برنامه های شرکت اسپیس ایکس پس انفجار یک موشک فالکون 9 در سکوی پرتاب قدیمی این شرکت در کیپ کاناورال، از اواسط ژانویه (چند هفته قبل) در پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ راه اندازی شود.

اما سکوی پرتاب جدید اسپیس ایکس که در مجتمع پرتاب ۳۹ پایگاه فضایی کندی در شمال کیپ کاناورال واقع است، هنوز در دست تعمیر است. گفته می شود، ساخت سکوی پرتاب جدید برای شرکت اسپیس ایکس هزینه ای حدود 100 میلیون دلار در بر خواهد داشت؛ در حالی که تخمین زده می شود، تعمیر مرکز تاریخی 39 ناسا، نیاز به هزینه ای کمتر از 50 میلیون دلار خواهد داشت.

این مجتمع تاریخی ناسا، پیش از این عامل بسیاری از پیشرفت های فضایی ایالات متحده بوده است. پیش از این در این مجتمع پرتاب، ماموریت های تاریخی همچون موشک ساترن 5 و آپولو به فضا پرتاب شده اند.

شرکت خصوصی فضایی اسپیس ایکس، سال 2014 قراردادی 20 ساله را برای اجاره این مجتمع با آژانس فضایی ایالات متحده آمریکا، ناسا به امضا رساند. اسپیس ایکس در نظر دارد از سکوهای پرتاب معروف این مجتمع برای پرتاب موشک های فالکون 9 و موشک های سنگین فالکون بهره ببرد.

پس از سانحه 1 سپتامبر 2016 که منجر به نابودی موشک شرکت و همچنین محموله 200 میلیون دلاری آن شد، اسپیس ایکس و اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) تحقیقات زیادی برای مشخص شدن علل انفجار موشک انجام دادند.

در سانحه ۱ سپتامبر موشک فالکون ۹ روی سکوی پرتاب خود در پایگاه هوایی کیپ کاناورال، فلوریدا منفجر شد. قرار بود این موشک محموله 200 میلیون دلاری فیسبوک، یعنی ماهواره‌ ارتباطی آموس 6 را به مدار پایین زمین ببرد؛ اما انفجار موشک فالکون ۹ همه برنامه ها را تغییر داد.

در این بین، شرکت اسپیس ایکس هزینه های دیگری را برای ارتقای سیستم های موشک های خود هم صرف کرده است. به گفته شاتول، این شرکت بر روی افزایش سرعت موتورهای موشک و همچنین بهبود عملکرد ایمنی موشک های فالکون خود نیز کار کرده است.

بنا به گزارش های اخیر وال استریت ژورنال، دیوان محاسبات ایالات متحده آمریکا انتظار دارد، شرکت اسپیس ایکس با وجود مشکلات پیش رو ماموریت های سرنشین دار خود به ایستگاه فضایی بین المللی را به تاخیر بیاندازد. تاکنون هنوز مشخص نیست، آیا شرکت امکان انجام به موقع برنامه های خود را خواهد داشت یا خیر؟ اما چنانچه رویداد ناخوشایند دیگری رخ ندهد، امیدواریم در نهایت، پرواز خدمه ایستگاه فضایی را در کپسول سرنشین دار رِد دراگون ببینیم!

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر