;
coinex

چرا صدای غذا خوردن دیگران برای بعضی افراد، به‌شدت آزار دهنده است؟!

چرا صدای غذا خوردن دیگران برای بعضی افراد آزار دهنده است؟ اختلال صدا بیزاری چیست؟

هیچ کس شنیدن صدایی که از غذا خوردن دیگران بوجود می‌آید را دوست ندارد؛ اما برای برخی، این کار اعصاب خرد کن‌تر و آزار دهنده‌تر از حد معمول بوده و عصبانیت و تنش را بالا می‌برد. این افراد، دارای وضعیتی خاصی به نام صدا بیزاری یا misophonia هستند که آنها را نسبت به صداهای روزمره فوق العاده حساس می‌کند. تحقیقی که دانشمندان انجام داده‌اند، نشان می‌دهد مغز این افراد با بقیه متفاوت است.

در مطالعه‌ای که این هفته در نشریه Current Biology منتشر شده است، دانشمندان مغز 20 نفر دارای اختلال صدا بیزاری و 22 فرد بدون این اختلال را اسکن کردند. تمام شرکت کنندگان به صداهای آزار دهنده ‌ای مثل جیغ و فریاد، صداهای خنثی مثل صدای باران و دیگر صداهای ناخوشایندی مانند غذا خوردن یا صدای نفس کشیدن گوش می‌دادند.

هیچ کس از این صداها خوشش نمی‌آمد. ولی افراد دارای اختلال صدا بیزاری، تمامی آنها را اعصاب خرد کن می‌دانستند. این افراد در هنگام گذراندن این آزمایشات، شروع کردند به عرق کردن و تپش قلبشان هم بالا رفت.

با نگاه به اسکن مغزها، محققان دیدند که اتصال بین بخش‌های مختلف مغز در افرادی که واکنش شدیدی نشان می‌دهند، متفاوت است. بخش جلوی مغز با نام لایه جلویی منزوی (anterior insular cortex) بر روی چیزهایی که به آن توجه می‌کنیم، اثر می‌گذارد. برای افراد دارای اختلال صدا بیزاری، این بخش مغز برای زمانی که به صداهای آزار دهنده گوش می‌دهند، فعال‌تر است. علاوه بر این، این بخش با بخش‌های دیگر مغز در این افراد، ارتباط بیشتری دارد که به پاسخ دهی مغز کمک می‌کند.

اختلال صدا بیزاری نادر است و در کمتر افرادی دیده می‌شود. دانستن بیشتر درباره‌ی پاسخ‌های احساسی مغز، کمک می‌کند تا درمان بهتری برای آن پیدا شود و شاید این موضوع به افراد دیگری هم که دچار این اختلال نیستند، ولی نسبت به صداهایی مثل نفس کشیدن بلند واکنش نشان می‌دهند، کمک موثری کند

.

منبع: theverge

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    ای خدا مشکل منم همینه…علاوه بر این از صدای فین فین کردن،هورت کشیدن و.. هم متنفرم و یه دفعه آمپرم میره بالا.دارم دیوانه میشم خواهش میکنم راه حلی پیدا کنین

    پاسخ

    سلام دوست عزیز، هر چند این مشکل آزار دهنده است اما در عوض شاید با اتصال مغزی متفاوت ویژگی های بیشتری هم داشته باشید
    این نظر بنده است
    در ضمن راه حل فعلی اینه که صبرمون رو تقویت کنیم. تا زمانی که راه حل اصلی پیدا بشه

    پاسخ