;
coinex

عکس های جدید فضاپیمای جونو از توفان قطب جنوب مشتری


عکس های جدید فضاپیمای جونو از توفان قطب جنوب مشتریفضاپیمای جونو در گذر نزدیک دیگر خود از مشتری، عکس های فوق العاده دیدنی از توفان های مشهور قطب جنوب به ثبت رساند. گفتنی است، جونو این عکس ها را در طول گذر نزدیک خود که روز پنجشنبه هفته گذشته، 2 فوریه بر فراز غول گازی انجام داده بود، به ثبت رسانده است.

این عکس ها در حالی به ثبت رسیده اند که فضاپیمای جونو در ارتفاع 76،600 کیلومتری مشتری قرار داشته است. بنا به بیانیه رسمی ناسا، فضاپیمای جونو در طول این گذر نزدیک به مشتری، بسیار نزدیک تر شده به طوری که با ابرهای مشتری 4300 کیلومتر فاصله داشته است.

جونو در طول این گذر نزدیک از ده مکان مشخص (به علاوه پنج مکان دیگر که با رای گیری انتخاب شده اند)، تصویر برداری کرده است. قطب جنوب مشتری نقطه نهایی است که در این لیست گنجانده شده است. گفتنی است، رای گیری برای مکان های جدید گذرهای نزدیک آینده جونو برای 27 مارس 2017 برنامه ریزی شده است.

عکسی که مشاهده می کنید توسط دوربین نور مرئی (JunoCam) به ثبت رسیده که توفان های قطب شمال و همچنین توفان بیضی شکلی در نزدیکی لبه سیاره را نشان می دهد. جونو داده های خود از سیاره مشتری را با استفاده از هشت ابزار علمی قدرتمند خود از جمله مادون قرمز شفق های مشتری (JIRAM) جمع آوری کرده است.

عکسی که مشاهده می کنید توسط دوربین نور مرئی (JunoCam) به ثبت رسیده که توفان های قطب شمال و همچنین توفان بیضی شکلی در نزدیکی لبه سیاره را نشان می دهد

علاوه بر این انتخاب مکان هدف های آینده جونو، دانشمندان (غیر مرتبط با ماموریت جونو) عکس های مخابره شده از سوی جونو را دانلود و پردازش می کنند و گاهی کانسپت های هنری از این عکس ها منتشر می شود. جونو هم اکنون هر 53.5 روز یک بار به دور غول گازی می چرخد و با هر گذر نزدیک خود اطلاعات زیادی از میدان گرانشی و مغناطیسی، اتمسفر، شرایط آب و هوایی و همچنین ترکیبات سیاره در اختیار دانشمندان قرار می دهد.

فضاپیمای جونو روز ۵ اوت ۲۰۱۱ از کیپ کاناورال، فلوریدا پرتاب شد و ۴ ژوئیه ۲۰۱۶ در مدار مشتری قرار گرفت تا جونو رسما اولین کاوشگر مدار مشتری، پس از پایان ماموریت کاوشگر گالیله در سال ۲۰۰۳ باشد. این کاوشگر تاکنون عکس هایی با بالاترین وضوح ممکن از این غول گازی گرفته و حتی احتمال کشف اقمار جدیدی را در طول ماموریتش خواهد داشت.

قمرهای کشف نشده‌ ای در مدار مشتری وجود دارند که ممکن است هرگز توسط دیگر فضاپیماهای ساخت دست بشر و یا تلسکوپ ‌ها کشف نشوند؛ اما فضاپیمای جونو قادر به کشف اقمار جدید است. دانشمندان می‌خواهند در مورد چگونگی شکل‌گیری میدان مغناطیسی و ساختار مشتری بیشتر بدانند تا درک خود از تاریخچه منظومه شمسی را افزایش دهند.

مشتری به ‌احتمال ‌زیاد یکی از نخستین سیارات شکل‌ گرفته در این بخش از فضا است و ممکن است، مدار هر سیاره دیگری را که ما امروزه در منظومه شمسی می‌بینیم را تحت تاثیر خود قرار داده باشد؛ اما دانشمندان از ارتباط دقیق این مفروضات علمی با تاریخ کیهان ما مطمئن نیستند.

و در نهایت پس از پایان ماموریت در اواسط اکتبر آینده، فضاپیما در جو مشتری نابود خواهد شد. مهندسان ناسا قرار است به ‌منظور احتمال هرگونه برخورد جونو با اروپا که تصور می‌شود دارای حیات میکروبی باشد، جونو را بر روی ابرهای مشتری نابود خواهند کرد. تا احتمال برخورد هرگونه آلودگی زمینی با قمر اروپا را از بین ببرند.

.

منبع: space

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر