;
coinex

هم‌زمانی آخرین ماه گرفتگی سال 95 با پدیده های نجومی، در ایران نیز منتظر آن باشید!

هم‌زمانی آخرین ماه گرفتگی سال 95 با پدیده های نجومی، در ایران نیز منتظر آن باشید!
حتی اگر به تلسکوپ و یا دوربین دو چشمی هم دسترسی نداشته باشید، باز هم امکان مشاهده ستاره دنباله دار امشب را خواهید داشت. امشب برای دوست داران نجوم آماتوری و آسمان شب، می تواند تجربه کیهانی جذابی باشد؛ چرا که به جز ماه گرفتگی، یک ستاره دنباله دار سبز در آسمان قابل رویت خواهد بود.

پدیده امشب و بامداد فردا، ماه برفی نام دارد که لحظاتی پس از غروب آفتاب از سایه خارجی زمین عبور می کند و ماه به صورت نیمه سایه دیده می شود. ماه گرفتگی یا کسوف زمانی رخ می دهد که زمین بین خورشید و ماه قرار بگیرد.

علاوه بر این پدیده بسیار جذاب، دنباله داری به نام ۴۵ پی/هوندا-مارکوس-پایدوشاکووا هم بامداد فردا به نزدیک ترین فاصله خود به زمین از سال 2011 تاکنون خواهد رسید. این پدیده نجومی، پس از نیمه شب قابل رویت خواهد بود؛ اما برای مشاهده نور مایل به سبز این دنباله دار نیاز به تلسکوپ و همچنین دوربین های دوچشمی خواهد بود.

همزمانی آخرین ماه گرفتگی سال 95 با پدیده های نجومی

دنباله‌دار ۴۵پی/هوندا-مارکوس-پایدوشاکووا با دوره‌ی مداری ۵.۲۵ ساله، بیشتر زمانش را نزدیک مدار مشتری می‌گذراند و آخرین بار در سال ۲۰۱۱ به خورشید نزدیک شد؛ ولی در چند ماه گذشته با آغاز دوباره‌ی شیرجه‌ اش به سوی خورشید، به گونه‌ی چشمگیری درخشان ‌تر شده است.

این ماه گرفتگی کمی شبیه به دژاوو (حالت پیش‌دیده، حالتی از ذهن است که در آن فرد پس از دیدن صحنه‌ ای احساس می‌کند آن صحنه را قبلا دیده‌ است و در گذشته با آن مواجه شده) است. در واقع چیزی است که پیش از این هم مشاهده شده است؛ این ماه گرفتگی در دوره ساروس جای گرفته است. دوره ساروس، دوره ‌ای زمانی است با چرخه ‌ای حدود ۱۸ سال و ۱۱ روز و ۸ ساعت (تقریبا ۶۵۸۵ و یک سوم روز)، بعد از گذشت ۱۸ سال از یک کسوف یا خسوف، مکان نقاط گره ‌ای مدار ماه به جای قبلی خود بر گشته، ماه و خورشید و زمین تقریبا دوباره به حالت قبلی برمی گردند و کسوف یا خسوفی شبیه همان کسوف یا خسوف قبلی (از لحاظ مکان وقوع، زمان وقوع، شکل گرفتگی و اندازه گرفتگی) روی می‌دهد.

هر دنباله ساروسی دارای یک شماره اختصاصی می‌باشد. به گفته فِرد اسپناک، کارشناس و متخصص ماه گرفتگی سابق ناسا، این نوع ماه گرفتگی در دوره ای بین 12 تا 15 قرن رخ می دهند.

پدیده امشب و بامداد فردا، ماه برفی نام دارد

این رویداد در اروپا، آفریقا و غرب آسیا در اواخر شب در جنوب آسمان دیده خواهد شد و اهالی شمال، جنوب و مرکز آمریکا در شرق آسمان می‌توانند بهترین دید را داشته باشند.  در ایران، ماه در ساعت 02:05 دقیقه بامداد فردا وارد نیم سایه زمین شده و درساعت 04:14 بامداد به اوج گرفت خود می ‌رسد که در آن زمان بخش‌ های شمالی آن تیره ‌تر دیده خواهد شد. این ماه‌گرفتگی در ساعت 6:24 صبح به پایان خواهد رسید.

علاوه بر ماه گرفتگی برفی، همچنین دنباله‌دار 45P به نزدیکترین فاصله خود از زمین از سال 2011 تاکنون خواهد رسید که بامداد فردا در صورت‌فلکی هرکول قابل مشاهده خواهد بود.

.

منبع: washingtonpost

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر