;
coinex

نگاهی به پنل ای نماد در نهمین جشنوراه وب و موبایل ایران؛ حرف‌هایی داغ و جنجالی

یکی از پنل‌های کاربردی در نهمین جشنوراه وب و موبایل ایران، پنل ای نماد بود که با حضور ندا حیدری مقدم انجام شد وصحبت‌هایی در مورد ای نماد در این پنل شد.

چندی پیش، نهمین دوره از جشنواره وب و موبایل ایران پایان یافت. این جشنواره شامل بسیاری از پنل‌های کاربردی و مفید برای صاحبان شرکت‌ها و کسب و کارهای اینترنتی بود. یکی از برنامه‌های بسیار جالب برای استارت آپ‌ها و شرکت‌های اینترنتی پنل ای نماد (نماد اعتماد الکترونیکی) بود که با حضور سرکار خانم ندا حیدری مقدم انجام شده و اطلاعات بسیار مفیدی به حضار انتقال داده شد.

همانطور که می‌دانید، تمامی شرکت‌ها و کسب و کارهای اینترنتی کوچک و بزرگ باید برای ادامه حیات و ایجاد اعتماد در میان کاربران و استفاده کننندگان خود باید به سراغ دریافت نماد اعتماد الکترونیکی بروند؛ به همین سبب نماد اعتماد الکترونیکی یک مهر تایید برای مردم است تا بتوانند از آن شرکت با خیالی راحت خرید کنند.

در نهمین جشنواره وب و موبایل ایران، یکی از پنل‌های کاربردی و بسیار مهم، پنل گفتگو یکی از سران ای نماد، سرکار خانم ندا حیدری مقدم بود. در این گفتگوی کاربردی، حرف‌های بسیاری از سوی حضار و خبرنگار سایت تکرا زده شد که در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت، پس با ما تا پایان این گزارش همراه باشید.

در حال حاضر عملکرد ای نماد چیست و چند نوع مجوز صادر می‌کند؟

یکی از پنل‌های کاربردی در نهمین جشنوراه وب و موبایل ایران، پنل ای نماد بود که با حضور ندا حیدری مقدم انجام شد وصحبت‌هایی در مورد ای نماد در این پنل شد.

شاید برایتان جالب باشد که اصلا ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیکی چه وظایفی دارد و چه مجوزهایی دارد؟ حیدری مقدم در ابتدای پنل و سخنرانی خود از ای نماد بیشتر توضیح داد و گفت:

یکی از عوامل مهم توسعه تجارت الکترونیکی، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران خدمات الکترونیکی است و با توجه به بررسی های انجام گرفته، مهمترین عوامل مراجعه و اعتماد خریداران به کسب و کار های اینترنتی شامل 6 موضوع اساسی است.  این موضوعات شامل موارد زیر می‌شود:

1- شناسایی مالک کسب و کار و امکان مراجعه در صورت بروز اشکال
2- کامل و صحیح بودن اطلاعات کالا یا خدمات ارائه شده
3- گارانتی محصولات و ارائه خدمات پس از فروش
4- واضح بودن روند برگرداندن کالا و بازپس گیری پول
5- محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران
6- تایید امنیت سایت توسط یک موسسه و مرکز ملی اعتماد

اعطای نماد اعتماد الکترونیکی برای وب‌سایت های تجاری با هدف قانونمند کردن و چارچوب دهی به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی است که باعث می‌شود تا آنها به رعایت حقوق مصرف کننده بپردازند. ما در حال حاضر دو گواهینامه برای نماد اعتماد الکترونیکی داریم؛ اما در آینده این گواهینامه‌ها به‌روزتر شده و افزایش خواهد یافت. همچنین حیدری مقدم در رابطه با انواع نماد اعتماد از نماد موقت، نماد تک ستاره و دوستاره گفت و توضیحی در رابطه با آنها داد.

نماد اعتماد الکترونیک موقت: این نوع نماد برای سرعت بخشی به فرایند اخذ این نماد است و طراحی سایت فروشگاهی با حداقل معیارهای موجود مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نماد دائم تک ستاره: پس از اخذ نماد موقت، فرایند بررسی فروشگاه برای اخذ نماد آغاز شده و مرکز توسعه تجارت الکترونیک، سایت‌های فروشگاهی را ملزم به رعایت برخی نکات می‌کند و پس از اعمال این معیارها توسط سایت نماد اعتماد الکترونیک دریافت می‌گردد.

نماد دائم دو ستاره: فرایند دریافت نماد دو ستاره از نظر معیارهای ارزیابی مشابه نماد تک ستاره است. با این تفاوت که فروشگاه ملزم به نصب گواهی امنیت ssl در وبسایت فروشگاه برای امنیت بیشتر میان انتقال اطلاعات میان سایت و بازدیدکنندگان است.

آیا افراد زیر 18 سال و یا بدون کارت پایان خدمت قادر به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی برای شرکت خود هستند؟

یکی از حضار در سالن رودکی از حیدری مقدم در رابطه با سن مورد نیاز و وضعیت نظام وظیفه برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی پرسید و حیدری مفدم در این رابطه گفت:

حداقل سن مورد نیاز برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی همچون دیگر شرکت‌های ایران، سن 18 سال تمام است و آن دسته از افرادی که کارت پایان خدمت ندارند نیز می‌توانند با گواهی اشتغال به تحصیل و یا معافیت اقدام به دریافت نماد اعتماد برای شرکت و یا استارتاپ خود بکنند.

شرکت‌ها برای دریافت نماد باید دفتر داشته باشند؟

یکی از مهمترین شایعات مربوط به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی، مسئله داشتن دفتر و مکانی ثابت برای آن شرکت است؛ اما حیدری مقدم در این رابطه گفت:

لازم نیست شرکت‌های اینترنتی که درخواست نماد می‌‎کنند، دارای دفتری رسمی و یا مکانی ثابت باشند اما به آدرس یک مکان معتبر نیاز است تا ما با با پست وقتی یک نامه با کد مخصوص را ارسال می‌کنیم، شخص صاحب نماد بتواند نامه را دریافت و با استفاده از کد درون آن، نماد اعتماد شرکت را ثبت و نهایی کند.

آیا ای نماد دخالتی در مسئله فیلترینگ وب سایت‌ها دارد؟ پیگری شکایات مردمی به چه صورت است؟

از مهمترین شایعات منتشر شده در فضای اینترنت در مورد ای نماد، مسئله پیگیری شکایات و دست داشتن در مسئله فیلترینگ است. حیدری مقدم در رابطه با این شایعات خاطر نشان کرد:

ای نماد به عنوان یک ارگان دولتی هیچ دخالتی در مسئله فیلترینگ وب سایت‌های اینترنتی دارای نماد و یا بدون نماد اعتماد ندارد و این موضوع در دست کمیته مصادیق مجرمانه است. ما شکایت‌های مردمی را دریافت می‌کنیم و در صورت صحت آنها با پیگیری، سایت متخلف را جریمه خواهیم کرد و در صورت تکرار چندین باره، نماد اعتماد الکترونیکی آنها لغو و ابطال خواهد شد.

چرا زرین پال و درگاه‌های پرداختی از این قبیل، دارای نماد اعتماد نیستند؟

یکی از پنل‌های کاربردی در نهمین جشنوراه وب و موبایل ایران، پنل ای نماد بود که با حضور ندا حیدری مقدم انجام شد وصحبت‌هایی در مورد ای نماد در این پنل شد.

مهمترین روی صحبت حضار، خبرنگاران و شرکت‌هایی که در پنل ای نماد حضور داشتند، شرکت‌های دارای درگاه پرداختی همچون زرین پال بود که مشتریان زیادی دارند و خدماتشان بسیار عالی است؛ اما هنوز برای آنها نماد اعتماد الکترونیکی صادر نشده است. در این گفتگو حرف‌هایی داغ و جنجالی رد و بدل شد که بسیاری از واقعیات را در مورد این درگاه‌های پرداخت شخص ثالث، نشان می‌داد. در ادامه نگاهی ویژه به این موضوع داریم.

قطعا می‌دانید که ما در کشور ایران با یک سری از مشکلات بسیار جدی در زمینه فروش و تجارت آنلاین با دیگر کشورها از نظر پولی و بانکی روبرو هستیم. این محدودیت‌ها باعث شده تا در این مدت، برخی شرکت‎‌ها به عنوان یک درگاه شخص ثالث عمل کنند تا ما بتوانیم با شرکت‌های خارجی و یا حتی پرداخت های داخلی، مراودات مالی راحتی داشته باشیم.

از جمله این شرکت‌ها که حالا موضوع فعالیت آنها از دید کاربران و استفاده کنندگان بدون مشکل و سالم است، درگاه پرداخت زرین پال است که با بانک آینده نیز روابط نزدیکی دارد. طی برگزاری پنل ای نماد، بسیاری از حضار از ندا حیدری مقدم به عنوان سخنگوی ای نماد این گونه پرسیدند که چرا به شرکتی مانند زرین پال به عنوان یک درگاه پرداخت معتبر با استفاده کنندگان بزرگ همچون ای نتورک، نماد اعتماد داده نمی‌شود؟ و ندا حیدری مقدم اینگونه پاسخ داد:

موضوع درگاه‌های پرداخت‌ بسیار جدی است و برای کسب دریافت نماد اعتماد الکترونیکی، ابتدا باید از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مجوز اخذ نمایند تا ما بتوانیم به عنوان یک ارگان دولتی اقدام به تایید و دادن نماد اعتماد الکترونیکی به آنها بکنیم. طبق مشاهدات اقدامات بانک مرکزی تا به امروز، باید گفت که  بانک مرکزی با این درگاه‌های پرداخت مشکلی جدی دارد؛ چرا که طبق گفته‌های آنها، وضعیت پولی و مالی آنها روشن و شفاف نیست و به همین دلیل ابتدا باید وضعیت کارمزد و گردش مالی آنها روشن شود. ما در ای نماد در تلاش برای پیگیری این موضوع هستیم؛ اما بانک مرکزی قدرت را در دست دارد و باید گفت که فکر نمی‌کنیم این موضوع از طریق درگاه‌های شخص ثالت خصوصی و غیر، بالاخره روزی به صورت قانونی انجام شود.

 یکی از حضار که از مسئولین یک استارت آپ در زمینه فروش اطلاعات و فایل بود، در رابطه با زرین پال و سرکوب آنها توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اینچنین گفت:

درگاه پرداخت زرین پال و چندین درگاه دیگر به درستی و صحت کامل در حال کار هستند و تنها مقداری کارمزد را دریافت می‌کنند که صاحبین استارت آپ‌ها و شرکت‌ها نسبت به پرداخت آنها رضایت دارند و این باعث شده تا گردش مالی آنها بسیار بالا باشد و بانک مرکزی سعی در سرکوب، تخریب و فیلترینگ آنها داشته باشد تا در آینده‌ای نزدیک با استفاده از بانک‌های دولتی و سیستم‌های خودش نیازهای این دسته از کاربران را رفع کند. در واقع بانک مرکزی قصد دارد تا با عادی سازی سیستم‌هایی چون زرین پال، در میان مردم، گرفتن کارمز را رایج و امری کاملا عادی کند تا هنگامی که سیستم به اصطلاح قانونی خود را رونمایی کرد بتواند با دریافت کارمزد بالاتر، کاربران را راضی نگه دارد و گردش مالی بالایی را نصیب خودش کند.

آیا تغییراتی در شکل و ظاهر لوگوی ای نماد صورت خواهد گرفت؟

یکی از مهمترین انتقادات در چندین سال حضور ای نماد، مسئله لوگو، کیفیت و ظاهر آن است که باعث شده وب سایت‌های اینترنتی را از هر نظری وارد چالش کند. در پنل ای نماد نیز برخی از حضار در این رابطه از ندا حیدری مقدم پرسیدند و حیدری مقدم در رابطه با وضعیت ظاهری و آینده این لوگو گفت:

قطعا صحبت‌های تمامی حضار مبنی بر مشکل ظاهری لوگو در قالب سایت‌ها، درست است و ما این مسئله را به عنوان یک پیشنهاد در کنار خود خواهیم داشت و تمامی سعی خود را می‌کنیم تا علاوه بر بهبود وضعیت ظاهری لوگوی نماد اعتماد، آن را همچون شکل گذشته حفظ کنیم؛ چرا که هر گونه دستکاری و یا تغییر نشانه اصلی نماد اعتماد الکنرونیکی به دلیل شناختن مردم، غیر ممکن و بسیار مضر خواهد بود؛ اما با این حال وضعیت ظاهری این لوگو شاید با تغییر به حالت فلت و برخی دیگر دستکاری‌های گرافیکی، بهبود پیدا کند.

آیا روزی ای نماد به عنوان یک مرکز بین المللی شناخته خواهد شد؟

یکی از دردسرهای صاحبان مشاغل اینترنتی در ایران، عدم اعتماد خارجی‌ها برای سرمایه گذاری و خرید به دلیل نبودن اعتبار چندان بالای ای نماد به صورت بین المللی است؛ چرا که نماد اعتماد الکترونیکی فقط در ایران یک مجوز رسمی تلقی می‌شود و یک مجوز بین المللی نیست. یکی از صاحبین مشاغل که در حوزه ترابری دریایی فعالیت می‌کرد، در این رابطه گفت:

ما به عنوان یک شرکت معتبر ایرانی که مشتری‌های زیاد داخلی داریم، همچنان با مشکل جلب اعتماد خارجی‌ها و مخصوصا کشورهای همسایه روبرو هستیم. ما به آنها می‌گوییم که نماد اعتماد داریم اما برای آنها این یک مدرک معتبر و بین المللی محسوب نمی‌شود و این موضوع باعث شده گردش مالی زیادی از حوزه کشور ایران خارج و به شرکت‌های اماراتی منتقل شود.

آیا اسنپ و تپ سی علاوه بر نماد اعتماد الکترونیکی نیاز به مجوز دیگری دارند؟

54

همانطور که قبلا در گفتگو با رضا الفت نسب، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی ایران برایتان گفتیم، فعلا تنها مجوز که نیاز برای ادامه کار بسیاری از شرکت‌های اینترنتی از جمله اسنپ و تپ سی در نظر گرفته شده است، نماد اعتماد الکترونیکی است و با داشتن این تاییده شرکت‌های کوچک و بزرگ می‌توانند فعالیت داشته باشند؛ اما در گفتگو با ندا حیدری مقدم از ای نماد، دوباره سوال خود را با این مضمون که “آیا اسنپ و تپ سی تنها می‌توانند با نماد اعتماد فعلی خودشان فعالیت کنند؟ و آیا نیاز به مجوزهای دیگر و مجوز از صنف فناوران تهران نخواهد بود؟” حرف‌های جالبی را از حیدری مقدم شاهد بودیم.

ندا حیدری مقدم در درباره اپلیکیشن های تاکسی یاب گفت:

شرکت‌های اینترنتی در ایران از جمله اسنپ و تپ سی که بسیار بزرگ شده‌اند، فعلا می‌توانند با نماد اعتماد الکترونیکی خود فعالیت داشته باشند؛ اما در آینده با تغییر قوانین در اساسنامه‌ها باید مجوزهایی از ارگانهای ذی‌صلاح برای ادامه فعالیت اخذ شود. طبق اطلاعاتی که ما در ای نماد داریم، مسئولین لشگری و کشوری از جمله معاون اول ریاست جمهور و وزیر فناوری اطلاعات در حال تلاش برای اخذ مجوزهایی برای این شرکت‌های اینترنتی هستند تا از هر گونه تنش در میان صنف سنتی یعنی تاکسیرانی و آژانس‌ها با اسنپ و تپ سی جلوگیری کنند.

حیدری مقدم در مورد فعالیت‌ها و گفته‌های سید مهدی میر کمیجانی از صنف فناوران تهران نیز خاطر نشان کرد که فعالیت اسنپ و تپ سی طبق بندهای اسانامه دیگر ربطی به صنف فناوران تهران ندارد و این صنف هیچ حقی نسب به این شرکت‌های اینترنتی نخواهد داشت.

در هر صورت پنل ای نماد یکی از پنل‌های جذابی بود که بر خلاف برخی دیگر از پنل‌های اجرا شده در نهمین جشنواره وب و موبایل ایران، توانست افراد بسیار زیادی را به سمت خود جذب کند. امیدواریم با پیگیری‌های ای نماد، رفع تبعیض‌های شورای پول و اعتبار و همچنین بانک مرکزی ایران، به زودی بتوانیم از درگاه‌های پرداخت جایگزین همچون زرین پال استفاده کنیم تا معاملات ما با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای خارجی بدون هر گونه محدودیتی انجام شود تا با همت کارآفرینان و نخبه‌هایی که در کسب و کارهای اینترنتی ایران مشغول هستند، بتوان صنعت کسب و کارهای کوچک و بزرگ اینترنتی ایران را گسترش داد.

.

تهیه و گردآوری: تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر