;
coinex

نمایشگاه خودروی شیکاگو 2017 میلادی، بخش یازدهم : دوج

شرکت خودروسازی دوج ایالات متحده آمریکا

شرکت خودرو سازی دوج (Dodge) یکی از زیر مجموعه های گروه خودروسازی کرایسلر بوده و به همراه آن تحت مالکیت گروه خودروسازی فیات (Fiat) قرار دارد. این شرکت فعالیت خود را از سال 1900 میلادی آغاز کرده و توسط برادران دوج تاسیس شده است. این شرکت در سال 1915 میلادی تحت مالکیت شرکت کرایسلر (Chrysler) قرار گرفت.

این شرکت خودرو سازی به ساخت نمونه های پرقدرت و خاص مشهور است. از معروفترین و مشهورترین خودروهای این شرکت می توان به انواع دوج چارجر (Charger)، چلنجر (Challenger)، وایپر (Viper) و نمونه کاراوان (Caravan) مدل سال 1984 میلادی اشاره نمود. محصولات این شرکت در حال حاضر در شهر آبرن هیلز (Auburn Hills) ایالت دیترویت کشور ایالات متحده ساخته می شود.

این شرکت با هفت مدل در نمایشگاه خودروی شیکاگو سال 2017 میلادی شرکت نموده است. پنج نمونه از این خودروها محصولات موجود در خط تولید شرکت بوده که عبارتند از:

  • چلنجر
  • چارجر
  • دورانگو
  • جورنی
  • وایپر

این خودروساز دو نمونه جدید را به نمایشگاه خودروی شیکاگو ارسال کرده که برای اولین بار است که به نمایش عمومی در می آید. این مدلها عبارتند از:

  • دوج دورانگو اس. آر. تی. (Dodge Durango SRT) مدل سال 2018 میلادی
  • دوج موپار چلنجر (Dodge Mopar Challenger) مدل سال 2017 میلادی

دورانگو SRT

این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی شیکاگو به نمایش عمومی درآمده است. این خودرو یک نمونه بسیار پرقدرت با قابلیتهای فنی بسیار بالا بوده به همراه آرامش خودروهای شاسی بلند خانوادگی بوده که از یک موتور بسیار قدرتمند استفاده می کند. این خودرو پیش از این نیز در وب سایت تکرا مورد معرفی و بررسی قرار گرفته بود که با کلیک در اینجا می توانید به مشاهده آن بپردازید.

این خودرو یک خودروی شاسی بلند هفت نفره بوده که عنوان قویترین خودروی شاسی بلند هفت نفره (SUV) را به همراه می کشد. دوج دورانگو مدل سال 2018 میلادی بر اساس برادر کوچکتر خود جیپ گرند چروکی (Grand Cherokee SRT) طراحی و ساخته شده است. توانایی های فنی آن نیز در حد و اندازه های خودروهای اسپرت این شرکت مانند دوج چارجر و دوج چلنجر است.

موتور و پیشرانه

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، خودروی دوج دورانگو SRT بر اساس طراحی برادر کوچکتـر و سایز متوسـط خود یعنی جیــپ گـرند چــروکی (Jeep Grand Chrokee SRT) ساخته شده است. موتور و پیشرانه آن نیز همان نمونه مورد استفاده در جیپ بوده و این خودرو از یک موتور هشت سیلندر خورجینی 6.4 لیتری همی (HEMI) استفاده می کند. این موتور بسیار قوی بوده و توانایی تولید نیرویی برابر با 475 اسب بخار را در دور موتور 6000 RPM داشته و گشتاور تولیدی آن نیز معادل 470 پاوند بر فوت (برابر با 637 نیوتون متر) بوده که در دور موتور 4300  RPM در اختیار راننده قرار می گیرد.

دوج دورانگو مجهز به سامانه کنترل شروع حرکت (Lunch Control) بوده و با استفاده از سیستم انتقال قدرت بهینه سازی شده و مجهز به سیستم Torque Flight و گیربکس هشت سرعته بسیار پیشرفته خود قابلیت های خیره کننده ای را از خود به نمایش می گذارد. دوج دورانگو با استفاده از موتور قدرتمند هشت سیلندر و تجهیز به جعبه دنده فوق العاده خود تنها به 4.4 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون نیاز دارد.

این خودرو علاوه بر این تنها در زمان 12.9 ثانیه مسافت 1.4 مایل (400 متر) را طی نموده که از این لحاظ در رده خودروهایی مانند پورشه باکستر (Porsche Boxter)، ب ام و M6 و مازراتی کواتروپورته (Maserati Quattroporte) قرار می گیرد. این اعداد و ارقام برای یک خودرو شاسی بلند با سه ردیف صندلی و با طولی برابر با 200 اینچ (معادل 5.1 متر)  بسیار مناسب و فراتر از انتظار است.

برای بهبود قابلیت ها این خودرو در هنگام عبور از پیچ ها با سرعتهای بالا شرکت دوج و بخش SRT، کمک فنرهای عقب و جلوی این خودرو را مورد بازنگری قرار داده اند و نحوه عملکرد آنها را تغییر داده و عملکرد آنها را کمی خشک تر نموده اند که این مساله موجب رفتار اسپرتی برای این خودرو می گردد. علاوه بر اینها این خودرو مجهز به استرس بار (قطعه ای که به دو سر کمک فنرها وصل شده و تنش حرکت را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد) در بخش عقب نیز مجهز شده که قابلیت های آن را در هنگام عبور از پیچ ها با سرعت زیاد بالا می برد.

سیستم تعلیق نیز ساخت شرکت بیلشتاین (Bilstein) و از نوع تطبیقی بوده و عملکردی هماهنگ با مسیر حرکت خودرو دارند. برای متوقف کردن این هیولا نیز شرکت دوج از سیستم ترمزهای ساخت شرکت برمبو (Brembo) استفاده نموده است. این سیستم ترمز عملکرد بسیار مناسبی داشته و در چرخ های جلویی از شش پیستون و در چرخ های عقبی از چهار پیستون استفاده می کند. کالیپرها ترمز نیز به رنگ قرمز بوده که به عنوان برمبو منقش شده اند.

امکانات و تجهیزات کمکی، امنیتی و رفاهی

از امکانات و تجهیزات موجود برای دوج دورانگو SRT می توان به سیستم راهیابی ماهواره ای (Navigation)، سیستم اطلاعاتی/سرگرمی (Infotainment) مجهز به سامانه UConnect شرکت دوج، پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto برای ارتباط با گوشیهای هوشمند تلفن همراه، سیستم صوتی حرفه ای با کیفیت بسیار بالا، قابلیت پخش رادیوهای ماهواره ای و صفحه نمایش لمسی رنگی در بخش میانی داشبورد اشاره کرد.

تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی این خود رو نیز شامل سیستم کنترل کشش (Traction Control) و کنترل پایداری (Stability Control)، سیستم نمایش نقاط کور خودرو (Blind Spot Monitoring System)، سامانه تشخیص هشدار وجود مانع و ترافیک در بخش عقبی خودرو (Rear Cross Traffic Alert) و ایربگهای دوگانه جلویی و جانبی و پرده ای می گردند.

قیمت

هنوز به طور رسمی قیمتی برای این خودرو اعلام نشده است. اما بر اساس شنیده ها این خودرو قیمتی در حدود 70.000 دلار (معادل 295 میلیون تومان) خواهد داشت. از رقبای این خودرو در بازار خودروهای شاسی بلند اسپرت می توان به ب ام و X6 و X5، لندروور رنج روور، جمس یوکان (GMC Yukon) و پورشه کاین (Porsche Cayenn) و مرسدس بنز GLS550 اشاره کرد. بر طبق اعلام این شرکت، دوج دورانگو در پاییز سال جاری به بازار عرضه می گردد.

دوج موپار چلنجر

این نمونه از مدل محبوب و قدرتمند چلنجر، توسط بخش موپار (Mopar) گروه خودروسازی فیات-کرایسلر مورد بازبینی و تقویت قرار گرفته و بر قابلیتهای فنی و اسپرتی آن افزوده شده است. از این خودرو در هرکدام از تیپ ها تنها 80 نمونه ساخته خواهد شد. این مدل در دو گروه رنگی قابل سفارش بوده و به مناسبت هشتادمین سالگرد تولد شرکت موپار طرحی و تولید شده است. خریداران این خودروی پرقدرت از نشان و علامت شرکت موپار بر روی خودروی خود استفاده خواهند کرد. دوج موپار چلنجر در نیمه دوم سال میلادی جاری در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

موتور و پیشرانه

پیشرانه استفاده شده برای این خودرو نیز مانند مدل دورانگو یک موتور هشت سیلندر خورجینی همی (HEMI) به حجم 6.4 لیتر بوده که توانایی تولی نیرویی برابر با 458 اسب بخار را دارد. سیستم انتقال قدرت این خودرو نیز یک جعبه دنده شش سرعته دستی بوده که نیروی تولیدی را به چرخهای عقبی منتقل می نماید. رینگهای استفاده شده در این خودرو نیز در سال 20 اینچی است. سیستم ترمز این خودرو نیز ساخت شرکت مشهور برمبو (Bremno) است.

امکانات و تجهیزات کمکی، امنیتی و رفاهی

از امکانات این خودرو می توان به سیستم اگزوز و ترمز با عملکرد بالا، گرم کننده سرسیلندر، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه (Dual Zone Climate Control)، باله عقبی (Spoiler)، سیستم ورود به خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)، قابلیت روشن کردن خودرو بوسیله کنترل از راه دور، غربیلک فرمان مجهز به گرمکن و صندلی های با روکش چرمی و مجهز به سیستمهای گرم کننده و خنک کننده اشاره کرد.

از امکانات رفاهی موجود در دوج موپار چلنجر نیز می توان به سیستم اطلاعاتی/سرگرمی با صفحه نمایش لمسی رنگی، سیستم ارتباطی بدون سیم بلوتوث، پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto برای ارتباط با گوشی های همراه هوشمند، پورتهای USB، قابلیت پخش رادیوهای ماهواراه ای، سیستم صوتی پیشرفته و حرفه ای، سیستم راهیابی ماهواره ای و سامانه کنترل سرعتی تطبیقی (Adaptive Cruise Control) اشاره کرد.

این خودرو به سیستمهای کمکی رانندگی و ایمنی متنوعی نیز مجهز شده است. ایربگهای دوگانه جلو و جانبی به همراه کیسه های هوای جانبی پرده ای، ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم کنترل پایداری (Stability Control)، سیستم کنترل کشش (Traction Control)، نمایش نقاط کور خودرو، هشدار وجود مانع و ترافیک در بخش عقبی خودرو، هشدار وجود مانع در بخش جلویی خودرو، دوربین کمکی دنده عقب، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی (Hill Start Assist) و سیستم کمکی پارک در عقب تنها نمونه هایی از آنها هستند.

قیمت

دوج چلنجر موپار یک خودروی عضلانی (Muscle Car) بوده که در بازار به رقابت با حریفانی مانند شورولت کامارو (Chevrolet Camaro)، فورد موستانگ (Ford Mustang) و نیسان (Nissan) مدل 370Z روبرو است. قیمیت این خودرو نیز بر اساس اعلام شرکت سازنده در حدود 56.000 دلار (معادل 235 میلیون تومان) خواهد بود.

محصولات شرکت دوج در نمایشگاه خودروی شیکاگو سال 2017 میلادی در یک نگاه

دورانگو
SRT.
چلنجر موپار
2017.
چلنجر
2017.
چارجر
2017.
دورانگو
2017.
جورنی
2017.
وایپر
2017.
حجم موتور (لیتر) 6.4 6.4 6.2 6.2 5.7 3.6 8.4
تعداد سیلندر V8 V8 V8 V8 V8 V6 V10
قدرت (اسب بخار) 475 458 707 707 360 283 645
گیربکس 8 AT 6 M 6M-8AT 6M-8AT 8 AT 6 AT 6 M
0 تا 100 (ثانیه) 4.4 3.6 3.4 7 7.8 3.4
حداکثر سرعت 320 196 190 -345
قیمت (میلیون تومان) 295 235 270 280 190 147 510

گیربکس اتوماتیک : AT                 گیربکس دستی : M                     موتور خورجینی : V

در ادامه توجه شما را به تصاویری از سایر مدلهای دوج موجود در نمایشگاه خودروی شیکاگو سال 2017 میلادی جلب می کنیم.

منبع:

وب سایت رسمی نمایشگاه خودروی شیکاگو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر