;
coinex

تلسکوپ افق رویداد، نخستین عکس از یک سیاه چاله را به ثبت خواهد رساند


تلسکوپ افق رویداد ، نخستین عکس از یک سیاه چاله را به ثبت خواهد رساندبه نظر می رسد، بالاخره تلسکوپ افق رویداد (EHT) آماده ثبت نخستین عکس از کمان ای* (Sagittarius A*) شده باشد. Sagittarius A* ، منبع قوی امواج رادیویی بسیار فشرده و پرجرم در مرکز کهکشان راه‌ شیری است و تصور می شود، این جرم یک “سیاه ‌چاله اَبرپرجرم” باشد. این تلسکوپ مجازی از 5 تا 14 آوریل امکان ثبت عکس از این جرم کیهانی را خواهد داشت.

این تلسکوپ از دو دهه قبل تاکنون به دنبال شکار تصاویری از سیاه چاله ای بوده که در مرکز کهکشان ما واقع است. تلسکوپ افق رویداد، در واقع مجموعه ای از تلسکوپ های رادیویی واقع در کشورهای مختلف جهان، از جمله آرایه بزرگ میلی ‌متری/ زیر میلی‌ متری آتاکاما (ALMA) در شیلی است.

این تلسکوپ با استفاده از تکنیکی به نام تداخل خط پایه بسیار طولانی (VLBI) تمام رصدخانه ها را تبدیل به تلسکوپی بسیار بزرگی می کند که همه تلسکوپ های جهان را در بر می گیرد. در واقع برای شکار تصاویری از Sagittarius A* ، نیاز به تلسکوپی بسیار قدرتمند و بزرگ است؛ چرا که این جرم کیهانی در آسمان، همچون نوک یک سوزن کوچک به نظر می رسد.

در حالی که دانشمندان بر این باورند که Sagittarius A*  دارای جرمی حدود چهار میلیون خورشید است؛ اما تنها حدود 20 میلیون کیلومتر عرض داشته و 26 هزار سال نوری با سیاره ما فاصله دارد. تیم تلسکوپ افق رویداد، مشاهده این جرم کیهانی را به مشاهده یک گریپ فروت و یا یک دی وی دی واقع در ماه از روی زمین تشبیه می کنند.

تیم تلسکوپ افق رویداد برای آماده سازی رصدخانه های مورد نظر، آنها را مجهز به ساعت های اتمی بسیار دقیق و همچنین ماژول های هارد دیسکی با ظرفیت ذخیره سازی داده های بسیار کرده اند. از آنجایی که دانشمندان انتظار جمع آوری داده های بسیار عظیمی را دارند، ماژول ذخیره سازی داده هایی که جمع آوری کرده اند، تقریبا معادل ظرفیت 10 هزار لپ تاپ است. این داده ها پس از گردآوری به رصدخانه دانشگاه ام آی تی منتقل می شوند و با استفاده از الگوریتم های تصویربرداری، آنجا پردازش می شوند.

دانشمندان می گویند، این پروسه احتمالا تا اوایل سال 2018 به طول خواهد انجامید و ما نخستین تصویر یک سیاه چاله را در آن زمان مشاهده خواهیم کرد.

بر اساس نظریه نسبیت عام انیشتین، ما باید هلال نوری در اطراف یک حباب سیاه مشاهده کنیم. در واقع این نور، گازها و گرد و غبار ساطع شده از سیاه چاله هستند و حباب سیاه هم سایه سیاه چاله است. اما اگر دانشمندان موفق به مشاهده چیز دیگری شوند، چه چیزی رخ خواهد داد؟ آیا نظریه نسبت عام انیشتین رد خواهد شد؟

شیپرد دولمان رهبر این تیم تحقیقاتی از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین در این مورد به بی بی سی، گفت: “همانطور که قبلا گفته ام، شرط بندی در مقابل نظریه انیشتین ایده خوبی نیست؛ اما اگر ما به چیزی خلاف انتظار دست یابیم، می باید نظریه گرانش را بازبینی کنیم.”

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    روز بخیر
    شما خبر تلسکوپ افق رویداد را منتشر کردید. پیشنهاد می کنم مقاله زیر را نیز مطالعه فرمایید.

    بررسی مشاهده افق رویداد سیاهچاله و نتایج آن از دیدگاه نظریه سی پی اچ
    چکیده
    شاهکار هماهنگی انسان، ابزار و طبیعت در نخستین تصویر از افق رویداد سیاهچاله واقع در این کهکشان به نمایش گذاشته شد که آن را بزرگترین واقعه نجومی قرن نامیدند. این کهکشان جایگاه ویژه ای در تاریخ کیهان شناسی و برخورد نظریه های کیهان شناسی دارد.
    یک قرن بعد از کشف قانون گرانش توسط نیوتن، برای نخستین بار وجود سیاهچاله مطرح شد. تقریباً همزمان با ظهور نسبیت عام اینشتین و معادله سیاهچاله شوارتسشیلد، کهکشان فوق نظر ستاره شناسان را به خود جلب کرد. هنگامی که شواهد تجربی نشان داد جهان در حال گسترش است، دو نظریه بیگ بنگ و جهان پایدار در مقابل هم ایستادند و یکی از کانون های درگیری همین کهکشان بود که هنوز هم ادامه دارد. هر چند طرفداران بیگ بنگ مدعی پیروزی کامل هستند، اما هنوز حتی با مشاهده تصاویر افق رویداد سیاهچاله نتوانستند مشکل فوران ماده توسط سیاهچاله را حل کنند و طرفداران جهان پایدار را که یکی از آنها اینشتین بود کنار بزنند. اشکال اصلی در مشاهدات کیهانی نیست، مشکل واقعی ضعف معادلات کیهان شناختی است که نمی تواند دلیل و لحظه ی بیگ بنگ را توضیح دهند و برای هر دو طرف دعوا قابل تفسیر است.
    در این مقاله مبانی نظری و تجربی تشکیل سیاهچاله توضیح داده شده است. سپس زمینه های نظری و تجربی فرمولبندی معادلات کیهان شناختی اینشتین و فریدمن بیان شده و نقش این معادلات همراه با مشاهدات کیهانی در پیدایش دو نظریه بیگ بنگ و جهان پایدار تشریح گردیده است. آنگاه با بازنگری معادله کیهان شناختی فریدمن، دلیل و مکانیزم انفجار سیاهچاله بیان شده و خواهیم دید که دو نظریه بیگ بنگ و جهان پایدار با کمی تعدیل قابلیت سازگاری دارند و با استفاده از این رویکرد جدید، می توان برخی از مشکلات کیهان شناختی را نیز برطرف کرد.

    gsjournal.net/Science-Journals/Research%20Papers/View/7726

    researchgate.net/publication/332621172_brrsy_mshahdh_afq_rwydad_syahchalh_w_ntayj_an_az_dydgah_nzryh_sy_py_ach

    پاسخ