;
coinex

استارتاپ چیست و به چه کسب و کارهایی گفته می‌شود؟

 

اگر در فرهنگ لغات برای معنی استارتاپ جستجو کنیم، معنی آن را اینگونه می‌بینیم: “عمل یا روند به حرکت در آوردن چیزی.” اما این تعریف معنی استارتاپی نیست که همه جا شنیده می‌شود، هر چند که به صورت کلی به آن ربط دارد.

احتمالا Uber که یک اپلیکیشن حمل و نقل است را می‌شناسید. به نظر شما آیا این شرکت که 40 میلیارد دلار (تقریبا 148,000,000,000,000 تومان!!!) ارزش و فقط پنج سال سن دارد یک استارتاپ است؟ فروشگاه‌هایی که در شهر هستند و از کنارشان رد می‌شویم چطور؟

هیچ تعریف کاملا دقیقی وجود ندارد که نشان دهد کدام کسب و کار یک استارتاپ است. برخی می‌گویند که یک استارتاپ با سن، رشد، درآمد و سود بخشی یا ثبات مشخص می‌شود.

Alex Wilhelm نویسنده‌ی وبسایت TechCrunch، قانون جدیدی را مطرح کرده که از دیدگاه خودش مشخص می کند کدام کسب و کار استارتاپ است و کدام یک از آن ها نیست. این قانون بصورت زیر است:

  • 50 میلیون دلار درآمد (در 12 ماه)
  • بیش از 100 کارمند
  • ارزش بیش از 500 میلیون دلار

اگر شرکت شما این شرایط را داراست، یک استارتاپ نیست و مانند هر شرکت تکنولوزی دیگری است که از عرضه سهام خودداری می‌کند. اما این تعریف، اکثر و یا حتی تقریبا همه فروشگاه‌های معمولی را به یک استارتاپ تبدیل می‌کند! از هر نظری این قانون من در آوردی اشتباه محسوب می‌شود.

برخی افراد، استارتاپ را آزادانه‌تر تعریف می‌کنند. در زیر چند نمونه از تعریف واژه‌ی استارتاپ را می‌بینید:

پروفسور دانشگاه استنفورد Steve Blank، استارتاپ را اینگونه تعریف می‌کند:

تشکیلاتی که برای جستجوی یک مدل اقتصادی تکراری و یا مقیاس پذیر شکل گرفته است.

Neil Blumenthal، مدیر عامل برند Warby Parker می‌گوید:

یک استارتاپ، شرکتی است که برای حل مشکلی کار می‌کند، و راه حل مشخص نیست و موفقیت هم تضمینی ندارد.

شاید معنی دقیق استارتاپ در این صحبت‌ها پیدا نشود. بسیاری از بنیانگذاران باور دارند، استارتاپ تنها تصوری ذهنی است. این کلمه‌ای نیست که به زمان یا میزان درآمد وابسته باشد.

بیشتر بخوانید: استارتاپ چیست

Jan Koum، بنیانگذار واتس اپ 19 میلیارد دلاری، می‌گوید که استارتاپ یک احساس است. او می‌گوید:

استارتاپ به زمان ربطی ندارد. مانند سن و سال. با اینکه من 38 سال سن دارم، این سن را حس نمی‌کنم. شرکت ما 5 ساله است ولی ما به سرعت پیش رفته‌ایم و محصول تولید می‌کنیم، با اینکه هنوز یک استارتاپ هستیم. ما اصلا کنفرانس، گردهمایی یا غیره، نداریم.

با تمام این‌ها نمی‌توانیم بدون گفتن یک معنی کاملا مشخص، آن را رها کنیم. باید یک معنی که بتواند معیاری برای تشخیص استارتاپ باشد پیدا کنیم. تعریف زیر، تعریف خوبی برای استارتاپ است اما 100% هم درست نیست. به تعریف زیر توجه کنید.

استارتاپ در واقع یک شرکت جوان است که برای توسعه و رشد، شروع به کار کرده است. استارتاپ‌ها اغلب کوچک هستند و اول از همه تامین مالی شده‌اند و یک یا چند بنیانگذار دارند. این شرکت‌ها محصول و یا خدماتی را عرضه می‌کنند که تاکنون توسط کسی یا جایی ارائه نشده باشد، یا اینکه بنیانگذاران آن، خدمات کنونی را بی‌کیفیت می‌دانند.

از آنجایی که اغلب استارتاپ‌ها برای خود تاریخچه‌ای ندارند، در سرمایه گذاری ریسک بالایی را می‌پذیرند.

منابع: techcrunch ،investopedia ،businessinsider

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر