;
coinex

مریخ نورد آپورچونیتی به حاشیه فلاته نیم روز بازخواهد گشت

مریخ نورد آپورچونیتی به حاشیه فلاته نیم روز بازخواهد گشت
مریخ نورد آپورچونیتی که هم اکنون در حال اکتشاف در دهانه برخوردی اندیور است، این ناحیه را به مقصد ناحیه فلاته نیم‌ روز (Meridiani Planum)، مبدا خود ترک خواهد کرد.

فلاته نیمروز، دشتی است که در فاصله ۲ درجه ای جنوب خط استوای مریخ واقع شده است. این منطقه از نواحی محسوب نمی شود که در صدر سایت های مورد توجه دانشمندان برای یافتن احتمال حیات فرازمینی قرار داشته باشد. همچنین مریخ نورد آپورچونیتی ناسا، تقریبا به مدت ۱۳ سال مشغول کاوش منطقه فلاته نیمروز بوده است.

البته مریخ نورد آپورچونیتی به طور کامل دهانه اندیور را ترک نخواهد کرد، بلکه برای سرعت بخشیدن به اکتشافات خود به سمت ناحیه جنوبی این منطقه، دیگر سایت علمی-اکتشافی که تنها یک کیلومتر با محل استقرار کنونی مریخ نورد فاصله دارد، حرکت خواهد کرد. آپورچونیتی، پیش از این تصویر میکروسکوپی (MI) موزاییکی از سطح به ثبت رسانده و سپس طیف سنج ذره آلفا – اشعه ایکس (APXS) را در این ناحیه به کار انداخته بود.

محققان پیش از این با استفاده از داده های مریخ نورد آپورچیونیتی موفق به کشف شواهدی جدید مبنی بر کمبود آب مایع در سطح سیاره مریخ شده بودند. دانشمندان می گویند، عدم زنگ زدگی سطح شهاب سنگ های موجود در مریخ نشان می دهد، مریخ فوق العاده خشک است و احتمالا میلیون ها سال به همین شکل بوده است.

مطالعه ای که سال گذشته با استفاده از داده های مریخ نورد آپورچنیتی در دهانه گیل انجام شده بود هم نشان می داد، آب مایع بسیار شور احتمالا، امکان تقطیر در لایه بالایی خاک مریخ را در طول شب داشته باشد. این محققان با بررسی شهاب سنگی که در ناحیه فلاته نیمروز توسط مریخ نورد آپورچونیتی یافت شده، به این مطالعه پرداخته بودند.

فرایند هوازدگی شیمیایی به حضور آب متکی است. به گفته دانشمندان، تشکیل زنگ آهن در سطح بیابان های مریخ، هزاران برابر زمین به طول می انجامد، به همین دلیل احتمالا خشکی شدیدی که امروز در سیاره سرخ مشاهده می کنیم، برای میلیون ها سال است که در مریخ ادامه داشته است.

.

منبع: marsdaily

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر