;
coinex

بهترین بازی های کامپیوتری دهه 90 میلادی، ایندیانا جونز و سرنوشت آتلانتیس

بهترین بازیهای دهه 90 میلادی : ایندیانا جونز و سرنوشت آتلانتیس

سری بازی های ایندیانا جونز (Indiana Jones) همگی بر اساس شخصیتهای فیلمهای ایندینا جونز طراحی و ساخته شده اند. معروف ترین نسخه های این بازی ها در سبک Point and Click بوده و در رده بازی های ماجراجویی (Adventure) قرار می گیرند. در این بازی ها، کاربر با استفاده از ابزار و لوازمی که در بخشهای مختلف بازی وجود دارد، اقدام به ترکیب آنها با ادوات موجود در صفحه نموده و با انجام اعمالی مانند صحبت کردن با افراد، باز و بسته نمودن درها، برداشتن و استفاده از اشیا موجود، در مسیر داستان به جلو پیش می رود.

اولین سری این بازی ها Raiders of the Lost Ark نام داشت و در سال 1982 میلادی به بازار عرضه شد. جریان بازی در شهر قاهره (Cairo) جریان دارد. این بازی توسط شرکت آتاری (Atari) و برای کنسول همین شرکت طراحی شد.

مشهورترین و محبوب ترین نسخه این بازی در دهه نود، بخش ایندیانا جونز و سرنوشت آتلانتیس (Indiana Jones and the Fate of Atlantis) بود که ادامه به معرفی و بررسی آن خواهیم پرداخت.

بهترین بازی های کامپیوتری دهه 90 میلادی : ایندیانا جونز و سرنوشت آتلانتیس

این بازی توسط شرکت بازی سازی لوکاس آرتز (Lucas Arts) در سال 1992 طراحی و ساخته شد. لوکاس آرتز بخشی از شرکت فیلمسازی لوکاس فیلم (Lucas Film) بود که سازنده سری های موفقی مانند فیلمهای جنگ ستارگان و ایندیانا جونز است. ایندیانا جونز و سرنوشت آتلانتیس به یکی از بهترین بازی های کامپیوتری دهه 90 میلادی تبدیل شد.

از دیگر بازی های این شرکت در این سبک می توان به بازی لوم (Loom) و سری موفق جزیره میمونها (Monkey Island) اشاره کرد که در آینده به معرفی و بررسی آنها نیز خواهیم پرداخت.

داستان بازی

جریان بازی ایندیانا جونز و سرنوشت آتلانتیس در اوایل جنگ جهانی دوم و سال 1939 میلادی و در زمان رایش سوم اتفاق می افتد. پرفسور و باستان شناس معروف آمریکایی، ایندیانا جونز به درخواست یک شخص به نام اسمیت (Smith) راهی سفری برای پیدا کردن یک مجسمه قدیمی می گردد.

در جریان این سفر و طی حوادثی مشخص می گردد که آقای اسمیت یکی از ماموران سرویس امنیتی رایش سوم بوده و نام واقعی وی کلاوس کرنر (Klaus Kerner) است. در طی حوادث بازی، پروفسور ایندیانا جونز به نیویورک برگشته و به تحقیق در مورد این مجسمه می پردازد. در این مسیر ایندی (نام اختصاری پروفسور ایندیانا جونز) به همراه شخصی به نام سوفیا هاپگود (Sophia Hapgood) متوجه این نکته می گردند که مجسمه مرموز و قدیمی، مربوط به تمدن باستانی آتلانتیس (Atlantis) است.

دولت نازی و کلاوس نیز به دنبال پیدا کردن راهی برای رسیدن به دستاوردهای این تمدن پیشرفته باستانی بوده تا بتوانند بوسیله آن منابع نیروی عظیمی را برای جنگ افزارهای خود تولید نمایند. منبع انرژی این تمدن نیز دانه هایی با نام اوریکالکوم (Orichulcum) بوده که نیروی خود را از نور ابسال، خدای آتلانتیس تامین می کنند.

این بازی در زمان خود از گرافیک بسیار بالایی برخودار بوده و صحنه های آن با استفاده از رنگهای شاد و جذاب طراحی شده بودند. داستان بازی در کشورهای مختلفی مانند آمریکا، مراکش، مصر و یونان بوده و کاربر را ساعتها درگیر خود می نماید.

فروش

این بازی در ابتدا برای سیستم عامل داس (MS-DOS) و Mac OS و آمیگا (Amiga) طراحی شده بود ولی با توجه به اقبال آن بر روی پلتفرمهای دیگری مانند ویندوز و Wii نیز ارائه شد. ایندیانا جونز و سرنوشت آتلانتیس توانست به فروش یک میلیون نسخه ای در تمامی پلف فرمها دست پیدا نماید که با توجه به ظریف نفوذ کامپیوترهای شخصی در دهه 1990 میلادی رقمی بسیار مناسب بحساب می آید.

دنباله ها

بازی ایندیانا جونز و سرنوشت آتلانتیس در واقع ششمین سری از بازی های این مجموعه بود که توانست به موفقترین نمونه این سری تبدیل شود. قسمتهای مهم و مشهور دیگر این بازی عبارتند از:

  • Raiders of the Lost Ark برای کنسول آتاری در سال 1982 میلادی
  • Indiana Jones and the Temple of Doom برای کومودور 64 (Commodor 64) در سال 1985 میلادی
  • Indiana Jones and the Last Crusade برای آمیگا، کومودور 64، مکینتاش (Macintosh) و PC در سال 1989 میلادی

این بازی بازخوردهای مثبتی را نیز از سوی منتقدان دریافت نمود. سایت استیم (Steam) به این بازی نمره 9 از 10 را اعطا نمود و وبسایت GOG نمره 4.5 از 5 را به این بازی اختصاص داد و یکی از بهترین بازی های کامپیوتری این دهه نام گرفت.

با توجه به موفقیت این بازی در دهه نود، نسخه های دیگری نیز از این عنوان برای گوشی های هوشمند همراه نیز منتشر شد. این بازی به همراه سری جزیره میمونها، از بهترین بازی های کامپیوتری در سبک بازی ماجرایی و Point and Click بحساب می آیند.

نام بازی ایندیانا جونز و سرنوشت آتلانتیس
سیستم عامل MS-DOS
شرکت سازنده Lucas Arts
سال ساخت 1992
درجه سنی E یا همه سنین
سبک بازی ماجرایی (Adventure)

منبع : تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |