;
coinex

بهترین بازی‌های کامپیوتری دهه 90 میلادی ، جزیره میمون 2: انتقام لی چاک

سری بازی‌های جزیره میمون (Monkey Island) یکی دیگر از شاهکارهای شرکت بازی سازی بسیار قدرتمند لوکاس آرتز (Lucas Arts) است. این بازی از سبکی مشابه بازی بسیار مشهور دیگر این شرکت یعنی سری ایندیانا جونز (Indiana Jones) سود برده و یکی از بهترین بازی‌های کامپیوتری دهه 90 میلادی بشمار می آید.

سری جزیره میمون از نوع بازی‌های Point & Click بوده و در ژانر بازی‌های ماجرایی (Adventure) قرار می‌گیرد. در این بازی نیز امکانات و اعمالی مانند صحبت کردن، برداشتن، هل دادن، فشار دادن و … وجود داشته که بازیکن می‌بایست بوسیله آن‌ها و استفاده از اجسامی که در بخش‌های مختلف بدست می‌آورد، جریان داستانی بازی را به جلو پیش برده و به هدف نهایی خود برسد.

اولین نسخه این بازی “اسرار جزیره میمون” نام داشت که در سال 1990 میلادی به بازار عرضه شد. جریان بازی مربوط به ملوانان و دزدان دریایی بوده و دارای چند شخصیت اصلی است. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی و بررسی اجمالی یکی از محبوب‌ترین بخش‌های این بازی بپردازیم.

معرفی و بررسی بازی جزیره میمون 2 : انتقام لی چاک

این بازی در سال 1991 میلادی طراحی و منتشر شد. بازی “جزیره میمون 2: انتقام لی چاک” دومین بخش از این سری بازی‌ها بود و علاوه بر سیستم عامل MS-DOS موجود در کامپیوترهای خانگی، قابلیت اجرا بر روی دستگاه‌هایی مانند آمیگا (Amiga)، آتاری و مکینتاش (Macintosh) را نیز داشت. به دلیل استقبال بسیار گستره از این بازی، نسخه‌های جدید از این عنوان برای پلتفرم‌های ویندوز، XBOX و حتی iOS نیز ارائه شد. این بازی هیچ نوع خشونتی نداشته و تمام مبارزه با گفتگو و رجزخوانی انجام می‌گردد.

داستان بازی

بازی جزیره میمون 2 در سه جزیره افسانه‌ای در دریای کارائیب رخ می‌دهد. بازی با نمایش شخصیت اصلی داستان گایبراش تریپوود شروع می‌شود که به صورت آویزان از یک طناب در یک گودال عمیق گیر افتاده است. هدف اصلی گایبراش در این بازی پیدا کردن یک گنج افسانه ای به نام “Big Whoop” بوده و برای دسترسی به این هدف، تریپوود می بایست داستان‌ها و معماهای زیادی را در طول بازی حل نماید. در این بین لی چاک و افرادش نیز به دنبال رسیدن به این گنج بوده و به طور مداوم مانع رسیدن گایبراش به این هدف می‌شوند.

گایبراش به همراهی الن تصمیم به ساخت یک عروسک جادویی (Voodoo Doll) از لی چاک می‌گیرند تا بتواند وی را از سر راه خود کنار زده و زودتر از او و افرادش گنج افسانه‌ای را تصاحب نمایند. در صحنه انتهایی بازی نیز شاهد لی چاک هستیم که توسط عروسک جادویی گایبراش گرفتار شده و از او خواهش می‌کند که ماسک او را بردارد. با برداشتن ماسک گایبراش با چهره برادر خود “چاکی” روبرو شده و متوجه می گردد که رئیس دزدان دریایی و دشمن اصلی او در واقع برادرش است.

شخصیت‌های اصلی و فرعی

این بازی با توجه به زمان زیاد و تنوع در ماجراها و معماهای مختلف از شخصیت های فرعی بسیاری استفاده می‌کند. اما تنها سه شخصیت هستند که در تمام بازی حضور کاملی داشته و به عنوان نفرات اصلی شناخته می‌شوند. این شخصیت‌ها عبارنتد از:

  • گایبراش تریپوود (Guybrush Treepwood) که شخصیت اصلی بازی بوده و بازیکن کنترل آن را بر عهده دارد.
  • الن مارلی (Elaine Marley) نامزد گابراش تریپوود که در بیشتر مواقع همکار و همراه کایبراش است.
  • لی چاک (Le Chuck) سردسته دزدان دریایی که در انتها مشخص می گردد برادر گایبراش تریپوود است.

این سه نفر، شخصیت‌های اصلی بازی میمون جزیره بوده و در طول بازی شخصیت‌های فرعی مهم و زیادی مانند Stan، Voodoo Lady، Largo Lagrande نیز به آنها اضافه می شوند.

گرافیک و روند بازی

طراحی قسمت دوم بازی میمون جزیره تنها دو ماه بعد از انتشار نسخه اول این بازی و بدون اطلاع از میزان موفقیت نسخه اول شروع شد. سبک طراحی این بازی مانند نسخه قبلی جزیره میمون بود ولی کیفیت طراحی شخصیت‌ها و صحنه‌های بازی دچار پیشرفت بسیار زیادی شده بود. رنگ‌ها بسیار شاد و زنده بودند و می‌توانستند در کنار داستان زیبا و جذاب و معماهای مختلف، بازیکن را ساعت‌ها در گیر خود نماید.

این بازی بر روی دیسکت‌های 3.5 اینچی به بازار عرضه شد و از استاندارد گرافیکی VGA با 256 رنگ پشتیبانی می‌کرد. موسیقی و صداگذاری این بازی نیز بسیار عالی بود و توسط مایکل لند (Michael Land) و پیتر مک کونل (Peter McConnel) ساخته شد که هماهنگی بسیار خوبی با صحنه های مختلف بازی داشت. این بازی در کنار بازی Loom همین شرکت، یکی از اولین نمونه هایی بودند که جلوه های صوتی آنها با استاندارد MIDI ساخته شده بود و کیفیت بسیار بالایی داشت.

با توجه به محبوبیت این بازی بین هواداران، در سال 2009 یک نسخه بهبود یافته از بازی جزیره میمون 2 : انتقام لی چاک نیز منتشر شد. این بازی بر روی بیشتر پلتفرم‌های موجود در بازار مانند Playstation 3، XBOX 360، iPhone و ویندوز قابل اجرا بود. تنها تغییری که در این نسخه جدید و خاص وجود داشت، بهبود گرافیک و طراحی چهره ها و مکالمه شخصیت‌ها بود و هیچ تغییری در داستان و یا حتی جاگذاری اجسام در صفحه نیز اعمال نشده بود.

فروش و عناوین

بازی جزیره میمون 2 : انتقام لی چاک نیز همانند نسخه قبلی خود با نظرات بسیار مثبتی از سوی منتقدین و هوادارن روبرو شد. مجله بسیار معتبر Computer Gaming World نیز این بازی را به عنوان بازی برتر سبک ماجرایی سال انتخاب نمود. وبسایت GameSpot نیز به این بازی نمره 8 از 10، وبسایت IGN نمره 8.9 از 10 و کاربران متاکریتیک نمره 87 از 100 را به این بازی اختصاص داده اند. بازی میمون جزیره در بین 100 بازی برتر تمام ادوار نیز قرار دارد و رتبه 74 را از آن خود نموده است. مجموع کل فروش این بازی در دهه نود در حدود 500.000 نسخه بود که با توجه به ضریب نفوذ بسیار کم کامپیوترهای خانگی در جامعه، رقمی بسیار مناسب بحساب می‌آید.

دنباله ها

همانطور که پیشتر اشاره شد، جزیره میمون 2 : انتقام لی چاک دومین عنوان از این سری بازی ها بود. فهرست تمامی قسمت‌های این بازی که تا کنون طراحی و منتشر شده اند به شرح زیر است:

  1. اسرار جزیره میمون (The Secret of Monkey Island) محصول سال 1990 میلادی
  2. جزیره میمون 2 : انتقام لی چاک (Monkey Island 2 : Lechuks Revenge) محصول سال 1991 میلادی
  3. نفرین جزیره میمون (The Curse of Monkey Island) محصول سال 1997 میلادی
  4. فرار از جزیره میمون (Escape from Monkey Islan) محصول سال 2000 میلادی
  5. داستان‌های جزیره میمون (Tales of Monkey Island) محصول سال 2009 میلادی

 

بازی Monkey Island 2 یکی از بهترین بازی‌های کامپیوتری دهه 90 میلادی در یک نگاه

نام بازی Monkey Island 2:LeChuk’s Revenge
سیستم عامل MS-DOS
شرکت سازنده Lucas Arts
سال ساخت 1991
درجه سنی E یا همه سنین
سبک بازی ماجرایی (Adventure)

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر