;
coinex

Shybot؛ ربات جامعه ستیز که ماموریتش خدمت نکردن به انسان‌هاست!

Shybot؛ ربات جامعه ستیز که ماموریتش خدمت نکردن به انسان‌هاست!

هدف از ساخت ربات‌ها به طور کل کمک به بشریت برای زندگی بهتر بوده است. در مواقعی که این انسان ضعیف قادر به انجام کاری نبوده و یا انجام آن کار خاص، زندگی او را تهدید می‌کند، این ربات‌ها هستند که می‌توانند چنین کارهای سختی را انجام دهند.

ربات‌ها برای کمک به ما ساخته شده‌اند؛ اما همیشه اینگونه نبوده است. هفته‌ گذشته، شهری در کانادا به نام پالم دیزرت (Palm Desert) میزبان رباتی بود که به نوعی با دیگر ربات‌ها تفاوت داشت. این ربات نامش شای بُت (Shybot) است. این ربات خجالتی هدفش کمک و خدمت به بشر نیست؛ بلکه در واقع هدف یا ماموریت این ربات، دور ماندن از انسان‌ها تا حد ممکن، تعریف شده است.

این ربات خجالتی توسط یک هنرمند ایتالیایی به نام نُرما جین و گروهی از مهندسان از Codame، با همکاری موسسه فرهنگی ایتالیایی‌ها در شهر سانفرانسیسکو، طراحی شده است. Codame یک رویداد غیر انتفاعی است که با کمک مهندسان و هنرمندان، تکنولوژی را با هنر پیوند می‌زنند که به طور مثال این ربات خجالتی، محصول همین ترکیب علم و هنر است.

جین گفت:

در ساخت شای بت از الگوریتم‌هایی استفاده شده است که موجب می‌شود از انسان‌ها و هر آنچه که مربوط به آنها است، دوری کند.

بنابراین از 27 فوریه تا 4 مارس (9 اسفند تا 14 اسفند)، این ربات 6 چرخ، ماموریتش را که همان دوری از انسان‌ها است، به درستی انجام داد. این ربات در کوچلا ولی (Coachella Valley) مستقر بود؛ دشت بزرگی که در جنوب کالیفرنیا قرار دارد. شای بت، یک ربات جامعه ستیز است و حتی از پهبادهایی که برای ساخت فیلم‌ها از آنها استفاده می‌کنند هم در صورتی که به او نزدیک شوند، دوری می‌کرد.

این ربات خود مختار که با انرژی خورشیدی کار می‌کند، در صحرای کالیفرنیا حرکت می‌کرد و مهندسان از طریق GPS می‌توانستند موقعیت مکانی ربات را پیدا کنند و با استفاده از دوربینی که روی آن نصب شده بود، داده‌هایی را به آزمایشگاهی که در سانفرانسیسکو مستقر بود، منتقل می‌کرد.

طنز غم انگیزی که در اینجا وجود دارد این است که بشر همچنان دوست ندارد که یک ربات را در آغوش بگیرد. البته باید امیدوار باشیم که ربات‌ها در جریان تکامل خودشان، همچنان به انسان‌ها خدمت کنند و خیال شورش به سرشان خطور نکند.

.

منبع: engadget

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر