;
coinex

قمر تیتان، ایدئال‌ترین جرم کیهانی منظومه شمسی برای جستجوی حیات

قمر تیتان، ایدئال‌ترین جرم کیهانی منظومه شمسی برای جستجوی حیات
شرایط خاص موجود در قمر تیتان، بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل، به‌گونه‌ای است که می‌تواند بهترین مکان در منظومه شمسی برای مطالعه تنوع حیات در فضا باشد.
فضاپیمای کاسینی، ماه آینده126 امین و آخرین مانور گذر نزدیک خود را در اطراف تیتان انجام خواهد داد. داده‌های فضاپیمای کاسینی می‌تواند، شواهد خوبی از ویژگی‌های زمین‌شناسی، دریاچه‌های هیدروکربن مایع، مواد شیمیایی پیچیده موجود در جو و به‌احتمال‌زیاد حتی وجود یک اقیانوس شور در زیرپوسته یخی قمر تیتان در اختیار دانشمندان قرار دهد.

اما آیا قمر تیتان که شباهت زیادی با زمین اولیه دارد، دارای حیات است؟

سارا هورست، دانشمند علوم سیاره‌ای از دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور، می‌گوید:”ترکیبی از مواد آلی و مایع در قالب آب موجود در یک اقیانوس زیرسطحی و متان- اتان در سطح دریاچه‌ها و دریاها، بدان معنی است که تیتان ممکن است، مکان ایده آلی در منظومه شمسی برای بررسی امکان سکونت پذیری، فرایندهای (شیمیایی) پیش بیولوژیکی و حضور و تنوع حیات در فضا باشد.”

قمر تیتان که به‌اندازه سیاره عطارد است، تنها جرم کیهانی منظومه شمسی البته به‌جز زمین است که دارای جو غلیظ و مایعات سطحی است. اما در عوض آب، دریاچه‌های قمر تیتان، از باران‌های هیدروکربنی تغذیه می‌شوند و غنی از متان مایع و اتان هستند، این مولکول‌های آلی همان ساختارهای شیمیایی پیش بیولوژیکی یا ترکیبات شکل‌دهنده حیات هستند.

قمر تیتان که بزرگ‌ترین قمر از میان 53 قمر سیاره زحل است، دارای تمام عناصر اساسی تشکیل‌دهنده حیات است، کربن، هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن، فسفر، گوگرد و همچنین ذخایر هیدروکربنی است که از تمام هیدروکربن موجود در زمین بیشتر است. دانشمندان، مه موجود در جو قمر تیتان را مشابه مولکول‌های پیش بیولوژیکی محیط زمین اولیه می‌دانند.

 آیا قمر تیتان که شباهت زیادی با زمین اولیه دارد، دارای حیات است؟
الیزابت ترتل، دانشمند علوم سیاره‌ای از دانشگاه هاپکینز، می‌گوید: “قمر تیتان به ما فرصتی برای جستجوی علائم حیات به روش‌های مختلفی را می‌دهد، همان حیات مبتنی بر آب، اما با سیستم بیولوژیکی که ممکن است از هیدروکربن به عنوان حلال بهره برده باشد.”

بریتنی اشمیت، دانشمند علوم سیاره‌ای از موسسه تکنولوژی جورجیا بر این باور است که قمر تیتان انجام نمونه‌های بسیاری از آزمایش‌های شیمی آلی با ساختارهای جایگزین را امکان‌پذیر می‌سازد.
او می‌گوید: ” نمونه‌های قمر تیتان فوق‌العاده هستند، چراکه در این قمر با فرایند رسوبی مشابه سیارات سنگی، البته با یخ مواجه هستید. این ترکیب در طبیعت ترکیبی آلی محسوب می‌شود، اما لزوما پیش بیولوژیکی نیست.”

اکتشافات فضاپیمای کاسینی و هویگنس، داده‌های ارزشمندی را در اختیار دانشمندان قرار داده که درنهایت قمر تیتان را به‌عنوان یکی از ایدئال‌ترین اجرام منظومه شمسی برای جستجوی حیات مطرح کرده است.
بیشتر توجه ناسا بر مریخ متمرکز بوده است، اما آژانس فضایی ایالات‌متحده، در حال حاضر مشغول کار بر روی مأموریت جستجوی حیات در اقیانوس قمر اروپای سیاره مشتری است.

در Astrobiology Strategy، می‌خوانیم: “توزیع اجرام کیهانی حاوی آب در منظومه شمسی ما و فراتر از آن؛ درک محدود ما از پدید آمدن حیات در زمین را به چالش کشیده و ما را وادار به تفکر در مورد شرایط محیطی پذیرای حیات کرده است.”
کوین هاند، اخترزیست‌شناسی از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در پاسادنا، کالیفرنیا، می‌گوید:”آنچه ما با اکتشاف اروپا و جهان اقیانوسیش در تلاش برای انجامش هستیم، دست‌کمی از انقلابی علمی ندارد.

.

منبع: seeker

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر