;
coinex

دانشمندان راهی برای تصفیه آب از پوست مرکبات پیدا کرده‌اند!

دانشمندان راهی برای استفاده بهینه از پوست مرکبات پیدا کرده‌اند

دانشمندان راه‌ جدیدی پیدا کرده‌اند که با آن می‌شود از پوست مرکباتی مانند پرتقال و گریپ فروت، استفاده بهینه کرد و آن‌ها را در سطل زباله نریخت. البته این راه جدید، تبدیل آن به کمپوست نیست (هر چند که تولید کمپوست نیز ایده جالبی است). محققان روشی را ساخته‌اند که از این طریق می‌توان با استفاده از پوست مرکبات، فلزات سنگین را از پساب و فاضلاب جدا کرد.

این پژوهش توسط دانشمندان دانشگاه گرانادا اسپانیا با همکاری مرکز پژوهش‌های الکتروشیمیایی و توسعه فناورانه مکزیک و مرکز مهندسی و توسعه صنایع انجام شده است.

در ابتدا، پوست‌ مرکبات با استفاده از روش خشک کردن در خلا، خشک می‌شوند و سپس در معرض پرتوهای شیمیایی قرار می‌گیرند؛ در نتیجه، منافذ و لایه سطحی آن افزایش می‌یابد و بعد از آن هم ریز ریز و دانه دانه می‌شوند.

فرایند استفاده بهینه از پوست مرکبات

در تست‌های آزمایشگاهی، این پوست‌های عمل آوری شده در استوانه‌هایی قرار می‌گیرند (تصویر بالا را ببینید) و با موفقیت، فلزات سنگینی مانند مس را از آب جذب کرده و سپس آن را خارج می‌کند. آبی که از این طریق تصفیه می‌شود، عاری از هرگونه فلزات سنگین است.

Romero Cano، عضو تیم پژوهش از دانشگاه گرانادا می‌گوید:

نتیجه نهایی، پتانسیل فوق العاده‌ای را برای استفاده از مواد گفته شده نشان می‌دهد و می‌توان از آن‌ها برای رقابت با کربن فعال که برای جذب و بازسازی فلزات موجود در پساب و فاضلاب‌ها به کار گرفته می‌شوند، استفاده کرد. این روش دارای پتانسیل بالایی برای تجاری سازی نیز هست و می‌توان از پسماندهای صنایع غذایی، استفاده بهینه‌ای کرد.

.

منبع: newatlas

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر