;
coinex

کشف موزاییک‌های اسرارآمیزی که از وجود شهر باستانی گم‌شده‌ای متعلق به دوران روم باستان خبر می‌دهند

کشف موزاییک‌های اسرارآمیزی که از وجود شهر باستانی گم‌شده‌ای متعلق به دوران روم باستان خبر می‌دهند

باستان شناسان موفق به کشف بخشی از شهری متعلق به دوران روم باستان در جنوب فرانسه شدند که می‌تواند گواهی بر وجود شهر باستانی یوسیشا باشد. یوسیشا شهر باستانی گم‌شده‌ای است که پیش از اینکه از روی کتیبه‌های شهر مجاورش شناخته‌شده بود و تاکنون تنها برخی آثار باستانی پراکنده از این شهر کشف‌شده است.

حفاری‌های باستان‌شناسی تاکنون ناحیه‌ای به مساحت حدود 4000 مترمربع را آشکار کرده که حاوی موزاییک‌های مرموز و سازه‌هایی است که به نظر متعلق به دوره پیش از فتح رومی‌ها است و بیش از 2000 سال قدمت دارد.

فیلیپ کایان از موسسه ملی تحقیقات باستان‌شناسی فرانسه (Inrap) به اینترنشنال بیزینس تایمز، گفت:”قبل از انجام این حفاری‌ها، می‌دانستیم، در این ناحیه شهر رومی به نام یوسیشا وجود دارد، چراکه نام این شهر در سنگ‌نوشته‌ای در شهر نیم به همراه 11شهر دیگر روم ذکرشده بود. تاکنون به‌جز چند قطعه موزاییک، هیچ اثر باستانی دیگری از این ناحیه یافت نشده است.”

جالب‌توجه‌ترین آثار هنری یافت شده در این ناحیه، موزاییک‌های رنگی هستند که بر روی آن‌ها اشکالی از جغد، اردک و عقاب و یک گوزن به چشم می‌خورد
جالب‌توجه‌ترین آثار هنری یافت شده در این ناحیه، موزاییک‌های رنگی هستند که بر روی آن‌ها اشکالی از جغد، اردک و عقاب و یک گوزن به چشم می‌خورد

در حال حاضر، اطلاعات کمی از شهر گم‌شده یوسیشا که در شمال نیم واقع‌شده، در دست است.  نیم شهری در جنوب فرانسه است که به آن لقب روم فرانسه داده‌اند، چراکه اوج دوره شکوفایی این شهر در دوره نخستین امپراتور روم، آگوستوس در اواخر قرن یکم پیش از میلاد بوده است.

باستان شناسان نخستین شواهدی که از وجود این شهر خبر می‌داد را در کتیبه‌ای که در شهر نیم کشف‌شده بود، یافته بودند. در آن زمان، باستان شناسان بر این باور بودند که این کتیبه به شهر امروزی اوزه اشاره داشته است. شهر اوزه، شهر کوچکی در حدود 25 کیلومتری شمال نیم است.

حفاری‌های این ناحیه در تمام سال 2017 ادامه خواهد یافت
حفاری‌های این ناحیه در تمام سال 2017 ادامه خواهد یافت

 اکتبر سال گذشته، تیم موسسه ملی تحقیقات باستان‌شناسی فرانسه پیش از ساخت یک مدرسه شبانه‌روزی و سالن غذاخوری در این ناحیه، حفاری‌های احتیاطی را انجام داده بودند. نگرانی این باستان شناسان این بود که ساختمان‌های جدید، ممکن است، تصادفا بر روی خرابه‌های باستانی که در این ناحیه مدفون‌شده‌اند، ساخته شود. حفاری‌های آن‌ها نشان داد، این نگرانی‌ها بی‌جهت نبوده است، درواقع باستان شناسان از آن زمان، بقایای چندین سازه بزرگ قدیمی ازجمله یک دیوار و تعدادی ساختمان متعلق به دوران پیش از فتح این شهر توسط روم کشف کردند که قرن‌ها در این ناحیه مدفون بوده‌اند.

به گزارش اینترنشنال بیزینس تایمز، چند مورد بقایای ساختمان‌های نادری هم کشف‌شده‌اند که به قرون‌وسطی تعلق داشته‌اند. باستان شناسان دریافته‌اند، این سایت باستانی از قرن یک قبل از میلاد تا اواخر دوره باستان (قرن 7 میلادی) تحت تصرف روم بوده است، دراین‌بین وقفه‌ای در قرن‌های سوم و چهارم میلادی روی‌داده که باستان شناسان قادر به توضیح آن نبوده‌اند.

همچنین باستان نشان تاکنون موفق به یافتن دیواری بزرگ و بسیاری از سازه‌ها شده‌اند که به دوران پیش از فتح این ناحیه توسط روم تعلق دارند. ازجمله اتاقی که در آن تنوری وجود داشته که بعدها ظرف سرامیکی جایگزین آن شده‌اند.

چنین سنگ‌فرش‌های موزاییکی استادانه‌ای را می‌توان عمدتا در آثار متعلق به دوران روم باستان در قرن‌های یکم و دوم میلادی یافت
چنین سنگ‌فرش‌های موزاییکی استادانه‌ای را می‌توان عمدتا در آثار متعلق به دوران روم باستان در قرن‌های یکم و دوم میلادی یافت

جالب‌توجه‌ترین آثار هنری یافت شده در این ناحیه،  موزاییک‌های رنگی هستند که بر روی آن‌ها اشکالی از جغد، اردک و عقاب و یک گوزن به چشم می‌خورد. در این آثار از تکنیکی استفاده شده که به نظر می‌رسد، بعدها در فرهنگ روم باستان مرسوم شده باشد، این نشان می‌دهد، این تکنیک می‌توانسته ازاینجا برخاسته باشد.

کایان می‌گوید:”این موزاییک‌ها به جهت اندازه بزرگ، وضعیت مرمت و نگهداری و نقوششان که ترکیبی از اشکال هندسی کلاسیک و حیوانات است، بسیار حائز اهمیت هستند. چنین سنگ‌فرش‌های موزاییکی استادانه‌ای را می‌توان عمدتا در آثار متعلق به دوران روم باستان در قرن‌های یکم و دوم میلادی یافت. اما موضوع شگفت‌آور در مورد این موزاییک‌ها این است که به تاریخی حدود 200 سال قبل از آن دوران تعلق دارند.”

باستان شناسان موسسه ملی تحقیقات باستان‌شناسی فرانسه، می‌گویند، حفاری‌های این ناحیه در تمام سال 2017 ادامه خواهد یافت. بنابراین می‌توانیم امیدوار به کشف آثار باستانی دیگری باشیم. همچنین انتشار مطالعات علمی این باستان شناسان منوط به تجزیه‌وتحلیل و قدمت گذاری آثار باستانی یافت شده در این ناحیه است.

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر