;
coinex

اسپیس ایکس 16 آوریل یک ماهواره جاسوسی را پرتاب می‌کند

اسپیس ایکس 16 آوریل یک ماهواره جاسوسی را پرتاب می‌کند
شرکت اسپیس ایکس، پنجشنبه هفته گذشته با پرتاب موشک قابل استفاده مجدد فالکون 9، موفقیتی تاریخی را به دست آورد و سروصدای زیادی به پا کرد؛ اما دستاورد آینده شرکت کمی سری‌تر خواهد بود.

شرکت فضایی خصوصی ایلان ماسک قرار است، روز 16 آوریل (27 فروردین) یک محموله طبقه‌بندی شده متعلق به دفتر شناسایی ملی (NRO) ایالات‌متحده آمریکا را به مدار زمین ارسال کند. درواقع، شرکت اسپیس ایکس، یک ماهواره جاسوسی را به مدار پایین زمین خواهد رساند.

اسپیس ایکس در این روز، ماهواره NROL-76  را از سکوی پرتاب خود در مجتمع تاریخی پرتاب ۳۹ پایگاه فضایی کندی به فضا پرتاب خواهد کرد. این نخستین مأموریت اسپیس ایکس برای دفتر شناسایی ملی است. پیش‌ازاین، دولت آمریکا از موشک‌های بوئینگ و اتحادیه مشترک پرتاب (ULA) برای بسیاری از مأموریت‌های مخفی خود استفاده می‌کرد که هر دوی این شرکت‌های هوافضایی از پیمانکاران دفاعی طولانی‌مدت دولت ایالات‌متحده محسوب می شوند.

اسپیس ایکس تقریبا از یک سال گذشته در حال انجام مذاکراتی برای به دست آوردن قراردادهای نظامی بوده است، اما تاکنون هیچ مأموریتی را برای دفتر شناسایی ملی که عضوی از جامعه اطلاعاتی ایالات‌متحده آمریکا است، انجام نداده بود.

پرتاب ماهواره NROL-67 دفتر ملی شناسایی به‌وسیله موشک اطلس 5 متعلق به اتحادیه مشترک پرتاب از پایگاه هوافضای کیپ کاناورال.
پرتاب ماهواره NROL-67 دفتر ملی شناسایی به‌وسیله موشک اطلس 5 متعلق به اتحادیه مشترک پرتاب از پایگاه هوافضای کیپ کاناورال.

بسیاری از پرتاب‌های نظامی شرکت اسپیس ایکس، ماهواره‌های سیستم‌های تعیین موقعیت جهانی بوده‌اند، از جمله قرارداد 96 میلیون دلاری اخیر با نیروی هوایی ایالات‌متحده برای گسترش برنامه های GPS-III  ارتش. اسپیس ایکس در جریان در این قرارداد، برنده قراردادی 96 میلیون دلاری برای پرتاب ماهواره GPS-III نظامی در مناقصه‌ای شد که شرکت اتحادیه مشترک پرتاب هم در آن حضور داشت.

این دومین قراردادی بود که شرکت اسپیس ایکس موفق به امضای آن با نیروی هوایی ایالات‌متحده آمریکا می‌شد و البته نخستین قراردادی بود که در یک رقابت به دست می‌آورد. شرکت اتحادیه مشترک پرتاب (ULA) سپتامبر گذشته از حضور در این مناقصه خبر داده بود. اما اتحادیه مشترک پرتاب درنهایت تصمیم گرفت، در مناقصه‌ای که درنهایت به شرکت اسپیس ایکس برای پرتاب ماهواره تعلق گرفت، شرکت نکند.

گفتنی است، این قرارداد، یکی از نه قراردادی است که ارتش به دست شرکت‌های شخص ثالث قصد انجام آن را دارد. تاکنون دو مورد از این قراردادها، به شرکت اسپیس ایکس تعلق‌گرفته است و انتظار می‌رود، اسپیس ایکس در صورت برآورده کردن خواسته‌های نیروی هوایی، موفق به دست آوردن دیگر قراردادهای ارتش شود.

مقر اصلی دفتر ملی شناسایی (NRO) در شانتلی، ویرجینیا. این سازمان طراحی اداری، ساخت و راه‌اندازی ماهواره‌های جاسوسی از ایالات‌متحده آمریکا را به عهده دارد. این دفتر اطلاعات اختصاصی در مورد آنچه توسط ماهواره رصد می‌شود برای چند سازمان امنیتی آمریکا  فراهم می‌کند. این دفتر در سال 1961 تأسیس شد.شعار اداری " بالا و فراتر" است. تعداد کارکنان دفتر 3000 نفرمی باشد. بودجه دفتر در سال 2013 در 10.3 میلیارد دلار بود.
مقر اصلی دفتر ملی شناسایی (NRO) در شانتلی، ویرجینیا. این سازمان طراحی اداری، ساخت و راه‌اندازی ماهواره‌های جاسوسی از ایالات‌متحده آمریکا را به عهده دارد. این دفتر اطلاعات اختصاصی در مورد آنچه توسط ماهواره رصد می‌شود برای چند سازمان امنیتی آمریکا فراهم می‌کند. این دفتر در سال 1961 تأسیس شد.شعار اداری ” بالا و فراتر” است. تعداد کارکنان دفتر 3000 نفرمی باشد. بودجه دفتر در سال 2013 در 10.3 میلیارد دلار بود.

بحث انجام یک مأموریت جاسوسی هم سال‌هاست در برنامه‌های اسپیس ایکس قرار دارد، اما تاکنون هیچ توافقی برای انجام آن صورت نگرفته بود.  SpaceNews پیش‌ازاین گزارش داده بود، شرکت اسپیس ایکس ماموریت پرتاب محموله دفتر شناسایی ملی را در ماه مه 2016 برعهده خواهد داشت که طی آن یک ماهواره کوچک کیوب سَت به همراه یک محموله دیگر به مدار زمین ارسال خواهد شد. اما مأموریت جدید، تعهدی به‌مراتب بزرگ‌تر است و پیشرفت دیگری برای اسپیس ایکس محسوب می‌شود.

.

منبع: inverse

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر