;
coinex

محققان فضایی فرانسه به دنبال داوطلب برای آزمایش 60 روزه در تختخواب

محققان فضایی فرانسه به دنبال داوطلب برای آزمایش 60 روزه در تختخواب
مطالعه اثرات بی‌وزنی تنها با هزینه‌های سنگین اعزام فضانوردان به فضا امکان‌پذیر نیست، بلکه راهکارهای نسبتا کم‌هزینه‌تری هم وجود دارد. محققان موسسه پزشکی فضایی و فیزیولوژی فرانسه قصد انجام آزمایشی برای مطالعه شرایط بی‌وزنی بر روی فضانوردان هستند، این محققان به دنبال 24 داوطلب مناسب، مرد، غیر سیگاری و بین سنین 20 تا 45 سال هستند.

این موسسه به هر داوطلب مبلغ 16 هزار یورو (17 هزار دلار آمریکا) پرداخت می‌کند، شرکت‌کنندگان در این آزمایش دو هفته تحت آزمایش‌های مختلف قرار خواهند گرفت و سپس به مدت 60 روز به‌طور کامل بستری می‌شوند.

در واقع، داوطلبان باید در این مدت تمام فعالیت‌های خود از جمله خوردن و استحمام را در حالت خوابیده یا در حالتی که بالاتنه دارای زاویه 6 درجه‌ای است؛ انجام دهند. مورد دیگر اینکه، حتی شرکت‌کنندگان اجازه تکان خوردن روی تخت را هم نخواهند داشت.

آرنولد بک، پزشکی که در این پروژه شرکت دارد، می‌گوید:”حداقل باید یک شانه فرد با تخت و یا برانکارد در تماس باشد.”

این آزمایش، کوکتل نام دارد و هدف آن تکرار شرایط بی‌وزنی است که فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی تجربه می‌کنند. انسان برای استفاده مناسب از نیروی جاذبه رو به پایین تکامل‌یافته است و خون بر اثر نیروی جاذبه به سمت پایین بدن ما حرکت می‌کند.

در نتیجه، تجربه شرایط بی‌وزنی باعث می‌شود، فشار خون و همچنین حجم خون فضانوردان کاهش یابد، چیزی که در مورد شرکت‌کنندگان در آزمایش، می‌تواند باعث سرگیجه شود.

محققان فضایی فرانسه به دنبال داوطلب برای آزمایش 60 روزه در تختخواب

بک می‌گوید:”تحت این شرایط خاص، سیستم قلبی و عروقی منقبض می‌شود و دیگر همان کارایی قبل از خروج (از جو زمین) و یا قبل از استراحت در تخت را نخواهد داشت.”

با سپری شدن هفته‌ها و ماه‌ها، کارایی عضلات پشت و نیمه پایین بدن کاهش می‌یابد، تراکم استخوان‌ها کاهش می‌یابد و سیستم دفاع ایمنی بدن تضعیف می‌شود.

برای مقابله با این شرایط، محققان در این آزمایش از ترکیبی از آنتی‌اکسیدان‌ها و داروهای ضدالتهاب بهره می‌برند که به‌صورت کپسول به همراه غذا به شرکت‌کنندگان خورانده می‌شود.

بک می‌گوید:”به نیمی از شرکت‌کنندگان آزمایش کپسول خورانده نمی‌شود تا پیامدهای بی‌وزنی موردمطالعه قرار گیرد.”

آژانس فضایی ناسا هم به‌عنوان بخشی از مطالعات مأموریت آنالوگ خود، از استراحت طولانی‌مدت برای شبیه‌سازی شرایط بدون جاذبه بهره برده بود. در این برنامه ناسا که سال 2014 انجام شد، به هر داوطلب آمریکایی 18 هزار دلار پرداخت می‌شد تا 3 ماه را بر روی تختخواب سپری کند.

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر