;
coinex

معرفی و بررسی میتسوبیشی میراژ ، یک خودروی کوچک درون شهری

میتسوبیشی میراژ 2017

برای خیابان‌ها شلوغ و پرترافیک شهرهای بزرگ امروزی، مناسبترین خودروهای نمونه‌هایی هستند که علاوه بر توانایی‌هایی دینامیکی و رانندگی نرم و روان، از ابعادی کوچک نیز برخوردار باشند تا بتوانند در کوچک‌ترین مکان‌های خالی نیز پارک نمایند. شرکت‌های بسیاری مانند فورد (Ford)، ب ام و (BMW)، فولکس واگن (Volkswagen) و هیوندای (Hyundai) و کیا (Kia) نیز دست به تولید نمونه‌هایی در این کلاس خودرو زده‌اند. شرکت خودروسازی ژاپنی میتسوبیشی (Mitsubishi) نیز با توجه با این نیاز رانندگان در شهرهای بزرگ اقدام به طراحی و تولید نمونه‌ای با نام میراژ (Mirage) زده است. با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی و بررسی میتسوبیشی میراژ خودرویی مناسب سفرهای دزون شهری و بانوان، که نزدیک به یک سال است که به بازار ایران نیز راه پیدا کرده است، بپردازیم.

شرکت میتسوبیشی

شرکت میتسوبیشی موتورز ( Mitsubishi Motors Corporation ) شرکتی است ژاپنی که دفتر مرکزی آن واقع در شهر توکیو واقع شده است. این شرکت خودرو سازی که ششمین خودرو ساز بزرگ ژاپن و شانزدهمین خودرو ساز بزرگ جهان می باشد، فعالیت خود را از اواخر دهه ۱۹۱۰ میلادی شروع کرده است. از جمله مدلهای تولیدی این شرکت می توان به خودروی میتسوبیشی تیپ A تولید شده در سال ۱۹۱۷ و میتسوبیشی PX33 محصول سال ۱۹۳۷ میلادی اشاره کرد.

خودرو های این شرکت همراه با آزادسازی ورود خودروهای جدید در دهه ۱۹۹۰ میلادی به بازارهای ایران راه پیدا کردند. از نمونه این خودروها میتوان به میتسوبیشی لنسر ( Mitsubishi Lancer ) و میتسوبیشی ( Mitsubishi Galant ) اشاره کرد که در کنار خودروهایی مانند تویوتا کرولا (Toyota Corolla) ، هیوندای سیویک (Hyundai Civic)، هوندا آکورد (Honda Accord)، دائوو سی یلو (Daewoo Cielo) و … ظاهر خیابان های تهران، کرج و چند شهر بزرگ کشور را تغییر داده و رنگ و لعابی تازه به آن دادند.

میتسوبیشی میراژ مدل 2017

مستسوبیشی میراژ برای اولین بار در سال 1978 میلادی به عنوان یک خودروی هاچ بک (Hatchback) کوچک شهری در دو شکل سه در و پنج در با مصرف سوختی بسیار کم (در زمان ارائه) به بازارهای جهانی عرضه شد. این خودرو در حال حاضر به عنوان جایگزینی برای مدل کلت (Colt) این شرکت به حساب می‌آید. این خودرو اولین بار در سال 2015 و در نسل ششم به بازارهای ایران راه پیدا کرد. در سال ۲۰۱۷ نیز فروش مدل تغییر شکل یافته و بهینه سازی شده ﴿Facelift) آن در دستور کار بخش فروش شرکت آرین موتور پویا نمایندگی رسمی شرکت میتسوبیشی در ایران، قرار گرفت.

طراحی خارجی و بدنه

میتسوبیشی میراژ یک خودروی مینی به حساب آمده و طولی برابر با 3795 میلیمتر، عرضی برابر با 1666 میلیمتر و ارتفاعی برابر با 1508 میلیمتر دارد. برای مقایسه و درک بهتر مطلب باید اشاره کرد که پژو 206 ابعادی معادل 3822 میلیمتر طول، 1652 میلیمتر عرض و 1433 میلیمتر ارتفاع دارد. فاصله دو محور عقب و جلو نیز به 2451 میلیمتر نسبت به نسل قبلی افزایش یافته است. میتسوبیشی میراژ مدل 2017 وزنی برابر با 2050 پاوند (معادل 930 کیلوگرم) داشته که با وجود کاهش نسبت به مدل قبلی، عددی متوسط برای یک خودروی کوچک شهری (City Car) به حساب می‌آید.

مدل سال 2014 میتسوبیشی میراژ از یک طراحی ساده و بدون هیچگونه جذابیتی استفاده می‌کرد. در بخش جلویی ورودی‌های هوای تعبیه شده در بخش زیرین در موتور بسیار کوچک بوده و ظاهری بسیار نامانوس را برای عابران پیاده به نمایش می‌گذارد. بخش عقبی اندکی جذاب تر بوده و خصوصیاتی متناسب با یک خودروی کوچک درون شهری دارد. اما در آخرین نسل این خودرو، این مشکلات تا حدود زیادی برطرف شده و نمای جلویی و بخش جلوپنجره هماهنگی کاملی با سایر محصولات این خودروساز پیدا کرده اند.

سپرها و گلگیرها نیز بازطراحی شده و با استفاده از چراغ‌های جلویی سه گوشه نسبتا کشیده، ظاهر میتسوبیشی میراژ 2017 را جذاب و تهاجمی نموده‌اند. چراغ‌های جلویی از نوع زنون HID بوده و چراغ‌های روشنایی در روز (DRL یا Daytime Running Lights) از لامپ‌های LED استفاده می‌کنند. چراغ‌های عقبی نیز تقریبا شبیه به نمونه موجود در نسل قبلی بوده اما لامپ‌های استفاده شده در آن از نوع LED است. در مجموع می‌توان گفت که با توجه به بهینه‌سازی بدنه و استفاده از لوازمی مانند باله کوچک نصب شده در بخش بالایی شیشه عقب و طراحی جدید سپرها و گلگیرها، این خودرو ظاهری شبیه به خودروهای مدرن پیدا کرده است. علاوه بر این استفاده از حاشیه‌ها و تزئینات به رنگ کروم، ظاهری زیبا و شیک را به میتسوبیشی میراژ 2017 بخشیده است.

طراحی داخلی

میتسوبیشی میراژ مدل 2017 نسبت به سایر رقبای موجود در این کلاس بدنه و این قیمت، فضای سرنشینان و محفظه بار مناسبی را در اختیار استفاده کنندگان قرار داده است. اما از لحاظ مواد اولیه و کیفیت ساخت، این خودرو حرفی برای گفتن نداشته و داشبورد و ابزار و ادوات داخلی از پلاستیک سخت با کیفیت پایین ساخته شده که تنها در رنگ مشکی براق قابل سفارش است. صفحه عقربه‌های نشانگر از یک بخش دایره‌ای در وسط و دو بخش نیم‌ دایره‌ای در کنار تشکیل شده‌اند که به نمایش سرعت (بخش وسطی)، دور موتور (در بخش سمت چپ) و اطلاعات ضروری خودرو مانند درجه آب، میزان سوخت و … (در بخش سمت راست) اختصاص یافته است.

در میانه داشبورد نیز سیستم چند رسانه‌ای و صوتی خودرو قرار داشته که به یک صفحه نمایشگر لمسی رنگی مجهز شده و از چهار بلندگوی مجزا استفاده می‌کند. در بخش پایینی نیز کنترلرهای سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته است. چینش این قطعات محدود مناسب بوده و راننده و سرنشین جلویی مشکل خاصی در هنگام استفاده از آنها نخواهند داشت. پوشش دسته دنده و غربیلک فرمان نیز از چرم بوده که تنها بخش باکیفیت بالاتر از متوسط کابین میتسوبیشی میراژ مدل سال 2017 به حساب می‌آیند.

از امکانات رفاهی موجود در کابین این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی بر روی فرمان
  • صندلی عقب تاشو
  • اتصالات ISOFIX برای نصب کردن صندلی مخصوص کودکان بر روی صندلی‌های عقبی
  • پورت USB
  • قابلیت اتصال به گوشی‌های تلفن همراه هوشمند از طریق بلوتوث
  • آیینه‌های جانبی مجهز به گرمکن
  • صندلی‌های جلو مجهز به گرمکن
  • سیستم ورود به خودرو و استارت بدون نیاز به کلید (Keyless)

در مجموع می‌توان گفت که هرچند امکانات و فضای داخلی میتسوبیشی میراژ 2017 مناسب و قابل قبول است اما کیفیت پایین مواد اولیه در ساخت قطعات داخل کابین تجربه نامطلوبی را برای راننده و سرنشینان رقم می‌زند.

موتور و پیشرانه

برای میتسوبیشی میراژ 2017 دو پیشرانه درنظر گرفته شده است. هر دوی این پیشرانه‌ها سه سیلندر بوده و با سوخت بنزین کار می‌کنند. موتور اول یک نمونه 1.0 لیتری بوده که توانی برابر با 65 اسب بخار دارد. این نیرو توسط یک جعبه دنده دستی پنج سرعته به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد. میتسوبیشی میراژ 2017 مجهز به این پیشرانه و جعبه دنده به زمانی معادل 12.7 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون نیاز دارد. مصرف سوخت این موتور بر اساس اعلام کارخانه در حدود 70 مایل با هر گالن سوخت (معادل 3.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) است.

موتور دوم یک نمونه 1.2 لیتری 12 سوپاپه DOHC بوده که توانایی تولید نیرویی برابر با 78 اسب بخار در دور موتور 6000 RPM و گشتاور 74 پاوند بر فوت (معادل 100 نیوتون متر) در دور موتور 4000 RPM را دارد. این نیرو توسط یک جعبه دنده اتوماتیک CVT (جعبه دنده متغیر پیوسته) به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد. این موتور کوچک مصرف سوخت بسیار مناسبی را داشته و با هر گالن سوخت توانایی پیمودن مسافتی در حدود 68 مایل (معادل 3.5 لیتر در هر 100 کیلومتر) را دارد. میتسوبیشی میراژ 2017 برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت به زمانی در حدود 11 ثانیه نیاز داشته که برای خودرویی با این موتور رقمی مناسب و قابل قبول به حساب می‌آید.

حداکثر سرعت میتسوبیشی میراژ 2017 با این پیشرانه در حدود 170 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. در مجموع عملکرد این پیشرانه‌های سه سیلندر بیشتر از حد انتظار بوده و میتسوبیشی توانسته بیشترین قدرت را از کوچکترین موتورهای موجود کسب نماید.

تجربه رانندگی

این خودرو یک نمونه مناسب برای رانندگان حرفه‌ای نبوده و کیفیت رانندگی آن با اغماض در حد متوسط است. یکی از نقاط ضعب میتسوبیشی میراژ 2017 سیستم فرمان آن بوده که به گفته بسیاری از منتقدین عملکردی کند دارد. چسبندگی به سطح جاده نیز کم بوده و خودرو در هنگام عبور از پیچ‌ها دچار عدم تعادل می‌گردد.

اما عملکرد سیستم تعلیق بهتر بوده و این خودرو در مواجه با دست انداز‌های خیابان‌های شهری عملکردی نسبتا نرم را از خود به نمایش می‌گذارد. مهمترین ویژگی میتسوبیشی میراژ 2017 شعاع دور زدن آن بوده و این خودرو تنها به 4.6 متر برای چرخش کامل نیاز دارد. در مجموع می‌توان گفت که رانندگی با این خودرو لذت بخش نبوده و علاوه بر صدای زیاد این موتور کوچک، ضریب نفوذ به داخلل کابین نیز بسیار بالاتر از حد قابل قبول است.

ایمنی و تجهیزات کمکی رانندگی

هرچند میتسوبیشی میراژ نتوانسته نقدهای خوبی را دریافت نماید اما وجود تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی مناسب، این خودرو را به نمونه‌ای امن با درصد ایمنی بالا تبدیل نموده است. این خودرو مجهز به ۶ کیسه هوای ایمنی (۲عدد جلو،۲عدد جانبی،۲عدد پرده ای)، کمربند ایمنی ۳ نقطه‌ای برای سرنشینان جلو و عقب همراه با پیش کشنده، سیستم ضدسرقت ایمبولایزر ، ترمز قفل (ABS) و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) شده است. با این امکانات این خودرو موفق به کسب 4 ستاره از موسسه Euro NCAP (موسسه ارزیابی ایمنی خودروها در اروپا) در تست‌های تصادفات رانندگی شده است.

از امکانات کمکی رانندگی در این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم کنترل کشش (Traction Control)
  • فرمان تمام الکتریکی
  • تنظیم تلسکوپی غربیلک فرمان
  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  • سنسور پارک عقب (سفارشی)
  • دوربین دنده عقب به همراه نمایشگر بر روی آینه وسط (سفارشی)

ارزش در برابر مبلغ پرداختی

در بازارهای جهانی میتسوبیشی میراژ 2017 با قیمتی مابین 13.800 دلار تا 17.300 دلار (مابین 52 الی 65 میلیون تومان با احتساب دلار 3750 تومانی در زمان نگارش) به فروش می‌رسد که در حدود سایر رقبای موجود در این کلاس  است. اما تیپ‌های بالا و مجهز به جعبه دنده اتوماتیک CVT ، قیمت بالایی داشته و در مکانی پس از خودروهایی مانند نمونه‌های تولیدی شرکت‌های کیا، هیوندای و داچیا قرار می‌گیرد.

رقبا

از رقبای مطرح موجود در این کلاس بدنه و خودروهای شهری در بازارهای جهانی برای میتسوبیشی میراژ می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • شورولت اسپارک (Chevrolet Spark) با قیمت پایه 14.000 دلار (معادل 52.2 میلیون تومان)
  • اسمارت برای دو نفر (Smart ForTwo) با قیمت پایه 15.500 دلار (معادل 58 میلیون تومان)
  • فیات (Fiat) مدل 500 با قیمت پایه 16.000 دلار (معادل 60 میلیون تومان)

 

 

این خودروها در بازارهای داخلی وجود نداشته و رقبای میتسوبیشی میراژ به نمونه‌های چینی و کره‌ای محدود می‌گردند. تعدای از این رقبا عبارتند از:

  • ام جی 3 با قیمتی در حدود 40 میلیون تومان در بازارهای جهانی و 75 میلیون تومان در بازار داخلی
  • هیوندای i10 با قیمتی در حدود 42 میلیون تومان در بازارهای جهانی و 90 میلیون تومان در بازار داخلی
  • کیا پیکانتو با قیمتی در حدود 39 میلیون تومان در بازارهای جهانی و 85 میلیون تومان در بازار داخلی
  • ام وی ام 110 نسل جدید با قیمتی در حدود 25 میلیون تومان در بازارهای جهانی و 30 میلیون تومان بازار داخلی
  • رنو ساندرو با قیمتی در حدود 30 میلیون تومان در بازارهای جهانی و 52 میلیون تومان در بازار داخلی

میتسوبیشی در ایران

در راستای توسعه فعالیتهای اقتصادی گروه تجاری میتسوبیشی موتورز ( Mitsubishi Motors Corporation ) و پس از مذاکرات بعمل آمده در سال ۱۳۸۹ با این شرکت به منظور واردات خودروهای سواری، شرکت آرین موتور پویا (سهامی خاص ) با بهره گیری ازمنابع مالی لازم، نیروهای متخصص و استفاده از رویکردهای نوین مدیریتی نسبت به اخذ نمایندگی رسمی شرکت میتسوبیشی موتورز در سال ۱۳۹۰ اقدام نمود و به تبع آن زیر ساختهای لازم در حوزه های فروش و خدمات پس از فروش به منظور استفاده مشتری ایرانی از تکنولوژی، امنیت و رفاه خودروهای این برند تجاری معتبر ژاپنی با سابقه درخشان در ایران در مرحله اول ایجاد گردید و بومی سازی این تکنولوژی جز چشم انداز فعالیتهای شرکت در آینده قرارگرفت.

 

میتسوبیشی میراژ نیز از سال گذشته به بازار خودروی ایران وارد شد. نسل جدید این خودرو نز در حال حاضر توسط شرکت آرین موتور پویا به خریداران عرضه می‌گردد. این خودرو با قیمتی در حدود 80 میلیون تومان (معادل 21.300 دلار) به فروش خواهد رسید. البته قیمت این خودرو نیز با توجه به اعداد و ارقام غیر منطقی و تعرفه‌های گمرکی، بسیار بالاتر از قیمت جهانی است. خریداران ایرانی با پرداخت این مبلغ توانایی خریداری محصولاتی با کیفیت‌تر مانند نمونه‌های موجود در فهرست زیر را خواهند داشت:

  • هوندا سیویک (Civic) با قیمت ۲۳.۵۰۰ دلار (معادل ۸۸ میلیون تومان)
  • مزدا CX-5 با قیمت ۲۲.۵۰۰ دلار (معادل ۸۴ میلیون تومان)
  • فولکس واگن تیگوان (Volkswagen Tiguan) با قیمت ۲۴.۰۰۰ دلار (معادل ۹۰ میلیون تومان)
  • بیوک انکور (Buick Encore) با قیمت پایه ۲۳.۰۰۰ دلار (معادل ۸۶ میلیون تومان)
  • دوج جورنی (Dodge Journey) با قیمت پایه ۲۲.۰۰۰ دلار (معادل ۸۲.۵ میلیون تومان)
  • هیوندای آیونیک (Hyundai Ioniq) با قیمت پایه ۲۳.۰۰۰ دلار (معادل ۸۶ میلیون تومان)

میتسوبیشی میراژ در یک نگاه

حجم موتور (سی سی) 1193
تعداد سیلندر 3
قدرت موتور (اسب بخار) 78
گشتاور تولیدی (نیوتون متر) 100
شتاب ۰ – ۱۰۰ (ثانیه) 11
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 170
مصرف سوخت (شهری) 5.2
مصرف سوخت (بزرگراه) 3.9
مصرف سوخت (سیکل ترکیبی) 4.6
وزن (کیلوگرم) 930
قیمت پایه در بازار جهانی (میلیون تومان) 40
قیمت در بازار ایران (میلیون تومان) 80

منبع : تکرا (ترجمه و تالیف)

تصاویر : Netcarshow

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر