;
coinex

خودروهای چینی که از خودروهای اروپایی و آمریکایی الهام گرفته اند

خودروهای چینی که از خودروهای اروپایی و آمریکایی الهام گرفته اند

در بازار مصرف ایران اطلاق صفت چینی به یک کالا، مترادف با بی کیفیت بودن و غیر قابل اعتماد بودن آن است. البته این مقایسه بی پایه و اساس نبوده چراکه اکثر کالاهای چینی که وارد ایران می شوند با توجه به سودجویی فوقق العاده تاجران و بر طبق سفارش آن ها به شرکت های تولید کننده چینی از بدترین نوع آن و درجه 3 و 4 است. البته برای مصرف کنندگان ایرانی که بنا به هر دلیلی در رکود اقتصادی فوق العاده به سر می برند، قیمت پایین و غیر قابل رقابت این اجناس باعث ادامه ورود آن ها به بازار می گردند.

در سلسله مقالات “خودروهای چینی که از خودروهای اروپایی و آمریکایی الهام گرفته اند” سعی داریم به بررسی خودروهای چینی موجود در بازار ایران و شباهت ها و کپی برداری های صرف آنها از روی مدل های موفق خودرو سازان اروپا و آمریکا بپردازیم.

در صنعت خودرو نیز از اواسط دهه 1380 و سیاست های غلط سیاستمداران و بوجود آمدن تحریم ها، سیل عظیم خودروهای معمولا بی کیفیت چینی به بازار ایران سرازیر شد. البته نمی توان تماما آن ها را بی کیفیت دانست، بطور مثال شرکت کرمان خودرو شروع مونتاژ خودرو های شرکت کره ای دائوو (DAEWOO) که در ایران دوو خوانده می شود کرد. شرکتی که محصولات بسیار موفقی مانند دوو سی یلو (Daewoo Cielo) و دوو ماتیز (Daewoo Matiz) و دوو اسپرو (Daewoo Espero) را تولید می کرد.

این سه محصول نیز در بازار ایران با توجه به کیفیت خوب و جدید بودن به شدت مورد استقبال قرار گرفت. خودروی دوو سی یلو (Cielo) با موتور 1500 سی سی و ظاهر مدرن همراه با سواری نرم و راحت همراه با شتاب قابل قبول و خودرو ماتیز، یک ماشین جمع و جور و شهری با مجموعه ای از رنگ های شاد، دو خودرویی بودند که به خیابان های شهرهای ایران راه پیدا کردند.

با فروش شرکت Daewoo Motors به کمپانی جنرال موتورز آمریکا و با توجه به روابط بسته ایران با آمریکا، کرمان خودرو مجبور شد که دست از تولید این خودروها کشیده و تا مرز تعطیلی پیش رود. البته خودرو ماتیز (Matiz) با نام شورولت اسپارک (Chevrollet Spart) هنوز مشغول پیشرفت بوده و در کمپانی جنرال موتورز به عنوان یک خودروی کامپکت تولید می شود.

.

ام وی ام 110 و دوو ماتیز اولین دو قلوهای نا همسان بازار

اینجا بود که کشور چین و شرکت چینی چری (Chery) که از سال 2001 شروع به تولید/کپی خودرو کرده بود، با توجه به اقبال عمومی خودروی دوو ماتیز (Daewoo Matiz) به بازار ایران راه پیدا کرد و اولین نسل از خودروهای کپی شده چینی در خیابان ها دیده شد. اولین خودروی شرکت چری که وارد ایران شد خودروی چری QQ3 بود. QQ3 خودرویی کاملا کپی شده از دوو ماتیز بود که از فاصله حتی 20 متری نیز از دوو ماتیز قابل تشخیص نبود.

جدا از بدنه و ایمنی که هیچ شباهتی به نسخه اصلی خود یعنی دوو ماتیز نداشت، از لحاظ فنی نیز با آن قابل مقایسه نبود. این شباهت ها به قدری واضح و ناشیانه و بدون حتی اندکی نوآوری و تغییر بود که باعث شد شرکت جنرال موتورز (General Motors) آمریکا که امتیاز این طرح را از شرکت کره ای دوو (Daewoo Group) خریداری کرده بود، شکایتی علیه این شرکت چینی تسلیم دادگاه نماید.

حال به مقایسه بیشتر این دو خودرو می پردازیم:

ابعاد بدنه

نسل دوم دوو ماتیز که در بین سال های 2000 تا 2005 ساخته می شد 3495 میلی متر طول، 1495 میلی متر عرض و 1485 میلی متر ارتفاع داشت. ام وی ام 110 (Chery MVM 110) نیز که امسال نسل جدید آن معرفی شده، طولی برابر با 3550 میلی متر، 1495 میلی متر عرض و 1485 میلی متر در مدل 800 سی سی و 1530 میلی متر در مدل 1100 سی سی ارتفاع دارد. هردو خودرو در کلاس A بدنه (Segment A) قرار دارند.

علاوه بر آن، هر دو خودرو وزنی کمتر از 900 کیلوگرم دارند. دوو ماتیز در حدود 810 کیلوگرم و چری ام وی ام 110 حدود 890 کیلو گرم در مدل 4 سیلندر و 8800 در مدل 3 سیلندر وزن دارند.

.

موتور و عملکرد

به بخش موتور و عملکرد دو خودروی دوو ماتیز و ام وی ام 110 می رسیم. هر دو خودرو از دو نوع موتور بنزین سوز 3 سیلندر و چهار سیلندر تخت استفاده می کنند. مدل پر قدرت تر این دو محصول نیز در دوو ماتیز موتور 1000 سی سی و در ام وی ام 110، 1100 سی سی است. قدرت تولیدی این موتورها در دوو ماتیز 800 سی سی 3 سیلندر معادل 50 اسب بخار در دور موتور 6000rpm با حداکثر گشتاور تولیدی 69 نیوتون متر در دور موتور 4200 و در موتور 4 سیلندر 1000 سی سی معادل 62 اسب بخار در دور موتور 6000rpm با گشتاور 87 نیوتون متر است.

این اعداد در مورد ام وی ام 110 معادل 51 اسب بخار در موتور 3 سیلند 800 سی سی در دور موتور 6000rpm با گشتاور 70 نیوتون متر در دور موتور 3500rpm و 68 اسب بخار در موتور 1100 سی سی در دور موتور 90 نیوتون متر در دور موتور 3500rpm است که در هردو خودرو به چرخ های جلو منتقل می شود.

حداکثر سرعت دوو ماتیز با موتور 800 سی سی، 144 کیلومتر بر ساعت معادل 89 مایل بر ساعت و با موتور 1000 سی سی 155 کیلومتر بر ساعت معادل 96 مایل بر ساعت است. مدل 800 سی سی در 17 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد و مدل 1000 سی سی نیز طی زمان 14 ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رساند.

این اعداد در مورد ام وی ام 110 و موتور 3 سیلندر 800 سی سی نیز در حدود 17 ثانیه و با موتور 1100 سی سی معادل 14 ثانیه است. گیربکس هر دو خودرو که در ایران موجود هستند، 5 دنده دستی است که در مورد دوو ماتیز، گیربکس 3 دنده اتوماتیک نیز قابل انتخاب بود.

.

ترمزها و تایرها

در این بخش نگاهی به ترمزها و تایرهای دو خودروی دوو ماتیز و چری ام وی ام 100 می اندازیم. هر دو خودروی مورد بحث از سیستم ترمز ضد قفل یا ABS استفاده می کنند که سیستم ترمز در چرخ های جلو دیسکی و در چرخ های عقب کاسه ای است.

تایرهای مورد استفاده در خودروی ام وی ام 110، 155/65/13 بوده که اندکی از تایرهای خودروی پراید نازک تر و کم ارتفاع تر است. تایرهای دائوو ماتیز نیز بصورت فابریک 147/70/13 بوده که برای تقویت ترمزگیری بیشتر با سایز 165/65/13 قابل تعویض است.

.

فضای داخلی

هر دو خودرو در ظاهر 5 نفره بوده ولی در عمل جای دادن بیش از دو نفر کودک در صندلی های عقب امکان پذیر نیست. طراحی داخلی دو خودرو نیز دوباره کپی شده از همدیگر بوده ولی کیفیت ساخت قطعات و جنس آنها بسیار متفاوت است، بطوریکه در مورد ام وی ام 110، قطعات از پلاستیک خشک نامرغوب ساخته شده اند و این در حالیست که دوو ماتیز از پلاستیک نرم تر برای داشبورد، صندلی های راحت تر استفاده کرده و صدای اتاق کمتر است.

هر دو خودرو در ظاهر 5 نفره بوده ولی در عمل جای دادن بیش از دو نفر کودک در صندلی های عقب امکان پذیر نیست. طراحی داخلی دو خودرو نیز دوباره کپی شده از همدیگر بوده ولی کیفیت ساخت قطعات و جنس آنها بسیار متفاوت است، بطوریکه در مورد ام وی ام 110، قطعات از پلاستیک خشک نامرغوب ساخته شده اند و این در حالیست که دوو ماتیز از پلاستیک نرم تر برای داشبورد، صندلی های راحت تر استفاده کرده و صدای اتاق کمتر است.

.

ایمنی

تمامی این اعداد و ارقام حاکی از شباهت فوق العاده این دو خودروست اما در مورد ایمنی خودرو مساله کاملا متفاوت است. خودروی دوو ماتیز (Daewoo Matiz) دارای 3 ستاره ایمنی از NCAO اروپا در تست تصادف از جلو است اما در خودرو ام وی ام 110، این استاندارد وجود نداشته و سرنشینان با خطر جراحات جدی در سر و گردن روبرو هستند.

در مجموع این دو خودرو بسیار شبیه به هم بوده و از اولین سری کپی شده ها در بازار ایران به شمار می آیند. البته هر دو شرکت مدل های جدیدی از این دو خودرو ارائه کرده اند که هیچ شباهتی به نسل مورد بررسی نداشته و از لحاظ تکنیکی نیز (حتی شرکت چینی چری) پیشرفت بسیار زیادی چه در زمینه طراحی داخلی و چه در زمینه طراحی بدنه و موتور داشته اند.

در مقاله بعدی به معرفی و مقایسه خودروی LIFAN X50 و بررسی شباهت ها و کپی کاری های آن از روی چند خودروی محبوب اروپایی می پردازیم.

.

منبع: تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    ممنون از سایت مفیدتون

    پاسخ

    ممنون از توجه شما دوست گرامی

    پاسخ