;
coinex

نروژ نخستین تونل کشتی جهان را می سازد

نروژ نخستین تونل کشتی جهان را می سازد
نروژ رسما اعلام کرد، طرحی برای ساخت نخستین تونل کشتی جهان دارد. نخستین تونل کشتی جهان، در واقع گذرگاهی 1.7کیلومتری در نواحی کوهستانی شبه جزیره سنگی در شمالی غربی نروژ خواهد بود.

هزینه ساخت این گذرگاه کشتی که Stad Ship Tunnel نام دارد، 312 میلیون دلار آمریکا برآورد می شود و در زمان ساخت، به مسیر زیرزمینی میانبری در شبه جزیره تبدیل می شود که به کشتی های مسافربری، باری و همچنین کشتی های کوچکتر امکان اجتناب از بادهای خشن و تند آبهای دریای استادهاوست در خط ساحلی نروژ را می دهد.

این تونل کشتی 49 متر ارتفاع و 36 متر عرض خواهد داشت. عملیات ساخت و ساز تونل از سال 2019 آغاز می شود و اگر همه چیز بر اساس برنامه پیش رود، ساخت آن تا سال 2033 به پایان خواهد رسید.

سازمان ساحلی نروژ (NCA) مسئول این پروژه، اعلام کرده، حدود 3 میلیون متر مکعب سنگ به وزن حدود 8 میلیون تن از طریق حفاری از این ناحیه برداشته خواهد شد.

سازمان ساحلی اعلام کرده، حفر این تونل بین سه تا چهار سال زمان خواهد برد، اما پس از پایان تونل؛ روزانه حدود 100 کشتی مسافربری و باری امکان تردد در این مسیر را خواهند داشت.

کشتی های بزرگ برای عبور از این تونل، از اولویت بیشتری برخوردار خواهند بود، کشتی های کوچکتر یا باید منتظر عبور کشتی بزرگ بمانند و یا در زمان های خاصی امکان استفاده از گذرگاه را خواهند داشت.

نخستین تونل کشتی جهان در نروژ ساخته می شود، این تونل کشتی 49 متر ارتفاع و 36 متر عرض خواهد داشت
نخستین تونل کشتی جهان در نروژ ساخته می شود، این تونل کشتی 49 متر ارتفاع و 36 متر عرض خواهد داشت

معمولا دیگر مسیرهای کشتی که به آن کانال می گویند، سقف ندارند، اما ساخت یک تونل، با توجه به اینکه ارتفاع نواحی کوهستانی به بیش از 335 متر می رسد، بسیار عملی تر و مقرون به صرفه تر است.

با شروع عملیات ساخت و ساز تونل کشتی، حفر تونل از دو طرف کانال آغاز می شود و مدخل هایی برای جلوگیری از ورود آب به تونل در طول حفاری مورد استفاده قرار می گیرد. در دو انتهای تونل بلوک های بتنی و ضربه گیرهایی لاستیکی برای مقاومت در برابر برخورد کشتی ها نصب می شود. همچنین کشتی ها در درون تونل برای جلوگیری از برخورد، مجبور به رعایت حداقل فاصله نسبت به هم خواهند بود.

در حالی که مخالفان این طرح نسبت به هزینه های بسیار زیاد احداث آن معترض اند، سازمان ساحلی نروژ اعلام کرده، این طرح با وجود فراهم کردن سفرهای سریع تر و ایمن تر، در نهایت موجب صرفه جویی می شود.

این اولین بار نیست که نروژ را در پیشگام یک طرح چشمگیر  مشاهده می کنیم. این کشور همچنین طرح بلندپروازنه ای را برای تبدیل شدن به نخستین کشوری دارد که استفاده از خودروهای گازسوز را کاملا ممنوع می کند.

سازمان ساحلی نروژ اعلام کرده، این طرح با وجود فراهم کردن سفرهای سریع تر و ایمن تر، در نهایت موجب صرفه جویی می شود
سازمان ساحلی نروژ اعلام کرده، این طرح با وجود فراهم کردن سفرهای سریع تر و ایمن تر، در نهایت موجب صرفه جویی می شود

این کشور اسکاندیناویی که از ثروت فراوان ذخایر نفت و گاز دریای شمال برخوردار است، مردم خود را تشویق به خرید خودروها و وسایل نقلیه پاک می کند. در حالی که، خودروهای معمولی در این کشور با مالیات سنگینی مواجه هستند، خودروی های برقی تقریبا از معافیت مالیات برخوردارند که قیمت گذاری این خودرو ها را در رقابت شدیدی قرار می دهد.

خودروهای برقی در این کشور، علاوه بر مالیات از مزایای دیگری مانند، معافیت از عوارض جاده ای، و تحت شرایط خاصی قادر به استفاده از خطوط حمل و نقل جمعی و پارک رایگان هستند.

ملوانان و ماهیگیران نورسی، از اواخر قرن نوزدهم آرزوی چنین کانالی را برای عبور کشتی در سر داشته اند و اکنون پس از گذشت، بیش از یک قرن؛ به نظر می رسد، آرزوی آنها به حقیقت می پیوندد.

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر