;
coinex

چالش جدید آلفاگوی گوگل یک نوجوان نابغه خواهد بود

چالش جدید آلفاگوی گوگل یک نوجوان نابغه خواهد بود

ماه مارس سال گذشته، الگوریتم هوش مصنوعی گوگل، آلفاگو موفق به شکست برترین بازیکن بازی باستانی گو شد. بسیاری از این مسابقه، به عنوان رویدادی تاریخی و سرآغاز عصر هوش مصنوعی یاد کردند. اما با این وجود، هنوز شبه های زیادی در مورد توانایی هایی آلفاگو الگوریتم هوش مصنوعی گوگل وجود، بنابراین، جای تعجب نیست که علاقه مندان هنوز منتظر بازی های دیگر هوش مصنوعی در مقابل انسان باشند.

اکنون، بخش دیپ مایند گوگل اعلام کرده، بازیکن 19 ساله، کی لی، را برای مقابله الگوریتم هوش مصنوعی آلفاگو به چالش کشیده است تا هرگونه شکی را بر طرف کند.

کی لی، از کودکی به بازی بسیار پیچیده گو مشغول بوده است، او از 10 سالگی به عنوان بازیکن حرفه ای رتبه بندی شده و در 17 سالگی به دان 9 (معادل درجه استاد بزرگی در شطرنج) دست یافته است.

الگوریتم هوش‌مصنوعی گوگل آلفاگو سال گذشته موفق شد، لی سیدول، قهرمان مسابقات گو را با حساب 3 بر 2 شکست دهد
الگوریتم هوش‌مصنوعی گوگل آلفاگو سال گذشته موفق شد، لی سیدول، قهرمان مسابقات گو را با حساب 3 بر 2 شکست دهد

او نه تنها برترین بازیکنان جهان را شکست داده تا به بهترین بازیکن تبدیل شود، بلکه لی سیدول رقیب پیشین آلفاگو را هم شکست داده است. به این ترتیب، به نظر می رسد، اگر قرار باشد، بازیکنی نماینده انسان ها برای رودرویی با هوش مصنوعی باشد، آن فرد بی شک کی لی است.

گو بازی فکری است که در حدود ۳٫۰۰۰ سال قبل در چین کنونی ابداع ‌شده، قوانین بازی با گذشت زمان دست‌ خوش تغییراتی شده است. این بازی هنوز هم در شرق آسیا از بازی‌های پرطرفدار محسوب می‌ شود. درحالی‌که گو در غرب چندان هواخواهی ندارد، هواداران این بازی را بیشتر چینی ‌ها، کره‌ای‌ ها و ژاپنی ‌ها تشکیل می‌دهند.

 گو همچون شطرنج ‌بازی دو نفره ‌ای با مهره‌ های سیاه ‌و سفید است. در ابتدا صفحه بازی کاملا خالی است و بازیکنان به‌ مرور مهره‌ های خود را در صفحه قرار می‌ دهند و سعی می‌ کنند برای خود قلمروی مشخصی را با مهره‌ ها به‌صورت فرم‌ ها و الگوریتم‌ های استراتژیک مرتب کنند. نکته مهم دیگر در بازی احاطه مهره‌ های حریف و تحت کنترل قرار دادن آن‌ ها است تا نتوانند حرکت دیگری انجام دهند. بازی تا جایی ادامه می‌یابد که یکی از بازیکنان صاحب الگوهای بیشتری در پایان بازی باشد.

 شاید در نگاه اول این بازی ساده به نظر برسد، اما برخلاف شطرنج، همه مهره ‌ها شبیه هم هستند و کارایی مشابهی دارند. اما موردی که این بازی را پیچیده می‌کند، روش‌های مختلف و زیادی است که بازیکن می ‌تواند مهره‌هایش را در زمین بچیند. درواقع هزاران هزار حرکت احتمالی در این بازی وجود دارد، درحالی‌که در شطرنج تنها ۲۰ حرکت احتمالی برای شروع بازی وجود دارد، در بازی گو این احتمال ۳۶۱ حرکت است. این مقدار حرکت‌ های احتمالی، بی ‌نهایت دنبال کردن استراتژی خاصی را سخت و ناممکن می‌ سازد. مهارت در این بازی به این معنی است که بازیکن بتواند با استفاده از نبوغ خود حرکت ‌های احتمالی حریف را به‌ خوبی پاسخ دهد.

آلفاگو طراحی‌شده تا از انواع مختلفی برنامه هماهنگ برای محاسبه تریلیون‌ ها حرکت احتمالی بازی گو استفاده کند
آلفاگو طراحی‌شده تا از انواع مختلفی برنامه هماهنگ برای محاسبه تریلیون‌ ها حرکت احتمالی بازی گو استفاده کند

دمیس هاسبیس مدیرعامل بخش دیپ مایند گوگل این بازی را “قدرتمندترین بازی می ‌داند که انسان ابداع کرده” می داند. در این بازی اهمیت اصلی را بازی خوانی و احساس بیش از محاسبه ایفا می‌کند، چیزی که آن را برای یک کامپیوتر بسیار سخت می‌کند.

در حال حاضر تنها گوگل، از پیشرفت آلفاگو نسبت به آخرین حضورش در مسابقه با لی سیدول به خوبی خبر دارد. ولی همه ما به خوبی می دانیم، آلفاگو سریع تر از کی لیآلفاگو قادر به یادگیری است. در واقع آلفاگو قادر به آموزش خودش از طریق بازی با خودش و اصلاح نقطه ‌ضعف‌ هایش است. از این ‌رو این الگوریتم ظرف کمتر از یک سال فرا گرفت، چطور از بازی با یک بازیکن غیرحرفه ‌ای به بازی با قهرمان جهان برسد.

شاید دیگر تصور آینده ای که توانایی هوش مصنوعی با انسان در یک سطح باشد، چندان دشوار نیست. آلفاگو در حال حاضر نخستین و تنها الگوریتم هوش مصنوعی است که به سطح دان 9 می رسیده است.

.

منبع: inverse

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر