;
coinex

رودخانه ای در کانادا تنها در عرض چهار روز به طور کل ناپدید شد!

رودخانه ای در کانادا تنها در عرض چهار روز به کلی ناپدید شد!

برای  نخستین بار در تاریخ مدرن، دانشمندان شاهد ناپدید شدن رودخانه ای در عرض تنها چند روز بودند. این پدیده زمین شناسی که «سرقت رودخانه» نام دارد، زمانی روی می دهد که آب رودخانه ای توسط رودخانه دیگری به یغما برود.

 با توجه به شواهد تاریخی، چنین پدیده ای معمولا به هزاران سال زمان نیاز دارد، اما در این مورد، رودخانه اسلیمز که از یخچال طبیعی کسکاولش کانادا تغذیه می کرد، تنها در عرض چهار روز ناپدید شده است. بازه زمانی که محققان آن را از لحاظ زمین شناسی «لحظه ای و به احتمال زیاد دائمی» توصیف کرده اند.

به گفته دن شوگر، زمین شناسی از دانشگاه واشنگتن، تاکوما: “زمین شناسان پیش از این پدیده سرقت رودخانه را مشاهده کرده اند، اما تا آنجایی که می دانیم، تا به حال نمونه ای از این پدیده در طول زندگی ما به ثبت نرسیده است.”

شوگر و همکارانش در ماه اوت سال گذشته برای انجام تحقیقی میدانی، به استان یوکان کانادا، جایی که رودخانه اسلیمز قرار دارد؛ سفر کرده بودند. آنها در آنجا دریافتند، این رودخانه که قبلا به طور متوسط 480 متر عرض داشته، به کلی ناپدید شده است. محققان پس از بررسی های لازم تخمین زدند که از سطح آب رودخانه بین روزهای 26 و 29 مه کاسته شده است.

رودخانه اسلیمز که از یخچال طبیعی کسکاولش کانادا تغذیه می کرد، تنها در عرض چهار روز ناپدید شد
رودخانه اسلیمز که از یخچال طبیعی کسکاولش کانادا تغذیه می کرد، تنها در عرض چهار روز ناپدید شد

در طول 300 تا 350 سال گذشته، رودخانه اسلیمز به وسیله کسکاولش، یکی از بزرگترین یخچال های طبیعی کانادا، تغذیه می شده است. اما در سال اخیر، با توجه به عقب نشینی یخچال طبیعی به دلیل آب و هوا گرم شدن کره زمین و وقوع یک دوره ذوب شدید، کانال جدیدی در یخ به وجود آمده که در نهایت منجر به تغییر مسیر جریان آب یخچال شده است.

در واقع به این ترتیب، به جای ریختن آب حاصل از ذوب به دریای برینگ، این آب به اقیانوس آرام می ریخته است. این رویدادی بزرگ محسوب می شود، نه تنها به دلیل اینکه برای اولین بار است که شاهد وقوع پدیده سرقت رودخانه آن هم به این سرعت هستیم، بلکه نکته مهمتر این است که دانشمندان تصور می کنند، این پدیده بر اثر تغییرات آب و هوایی که انسان موجب آن شده، رخ داده است.

جان کلاگ محققی از دانشگاه سایمون فریزر کانادا می گوید: “با توجه به وضعیت عجیب جغرافیایی که این مورد در آن اتفاق افتاده، اتفاق فوق، رویدادی منحصر به فرد محسوب می شود. اما از دیدگاهی کلی تر، نشانگر تغییرات بزرگ یخچال های طبیعی سراسر جهان بر اثر تغییرات آب و هوا است.”

با وجودی که در نواحی اطراف رودخانه جمعیت زیادی ساکن نیست، محققان می گویند، اثرات این دگرگونی، پیامدهای بسیار زیادی بر روی اکوسیستم های طبیعی خواهد داشت و می تواند ذخیره آب منطقه در سال های آینده را هم تحت تاثیر قرار دهد.

دانشمندان می گویند، این پدیده بر اثر تغییرات آب و هوایی که انسان موجب آن شده، رخ داده است
دانشمندان می گویند، این پدیده بر اثر تغییرات آب و هوایی که انسان موجب آن شده، رخ داده است

راشل هدلی، زمین شناسی از دانشگاه ویسکانسین، پارک ساید، به نیویورک تایمز، گفت: “با وجودی که تغییر مسیر یک رودخانه یخی در یوکان، ممکن است، مورد بسیار مهمی محسوب نشود، اما ذوب یخچال های طبیعی، منبع آب بسیاری از مردم است و رسوبات و مواد مغذی رودخانه های یخی، محیط زیست طبیعی دریا و خشکی و همچنین کشاورزی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.”

محققان می گویند، موارد دیگر ذوب یخچال های طبیعی نمی توانند موجب چنین سرقت رودخانه سریعی شوند، اما با این وجود هم ممکن است، چنین پدیده ای در بازه زمانی چنین کوتاه اتفاق بیافتد. به هر جهت، این پدیده، بازهم یادآور پیامدهای گرم شدن کره زمین است که می تواند موجب وقوع رویدادهای پیش بینی نشده و ناگواری شود.

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر